April 17, 2005
Vi vet att vi har många kunniga moddare och elektronikkunniga bland våra läsare. Projekt såsom bygga egen fläktstyrning, programmera LCDs, m.m. är vardagsmat numera, men med tanke på den ökade populariteten med HTPCs så är ju en fjärrkontroll alltid en trevlig lösning och för den händige så kan det ju då vara intressant göra så mycket som möjligt själv, även för den där personliga touchen. Hos OCInside så har man nu publicerat en guide för hur man bygger sin egen IR-mottagare med USB-stöd. En guide som är enkel att följa steg för steg.
October 14, 2001
Json_81: för att alla inte har exakt samma behov som dig kanske?
Jag har dator och tv i samma rum med sängen mellan dem. När jag ligger i sängen och kollar på film/sport/whatever på tvn via datorn vill jag gärna kunna pausa/spola/whatever utan att krångla. Då passar en IR-mottagare och en fjärr utmärkt.
Har man dessutom en vettig fjärrkontroll och mottagare behöver man inte sikta alls.
November 22, 2001
TheWretch wrote: Har man dessutom en vettig fjärrkontroll och mottagare behöver man inte sikta alls.
Nej, men det får inte vara något ivägen.
En fjärrkontroll till en htpc vill man ju plocka med sig vart man går i huset/lägenheten o kunna byta låt t ex.
Jag lät nog lite onödigt negativ med min kommentar, det jag inte riktigt fattar är varför det inte görs fler kontroller med RF / blåtand eller liknande.
March 14, 2001
Json_81 wrote: [quote=TheWretch]Har man dessutom en vettig fjärrkontroll och mottagare behöver man inte sikta alls.
Nej, men det får inte vara något ivägen.
En fjärrkontroll till en htpc vill man ju plocka med sig vart man går i huset/lägenheten o kunna byta låt t ex.
Jag lät nog lite onödigt negativ med min kommentar, det jag inte riktigt fattar är varför det inte görs fler kontroller med RF / blåtand eller liknande.
Jora det kan vara grejor ivägen, inte direkt så att man måste ha absolut fri sikt från ir-dioden till mottagaren, om man inte har en värdelös fjärr..
Men förstår vad du menar med att det inte göra fler RF/BT, priserna hade säkert sjunkit ännu mer om det kommer fler av dessa, kanske..
1 Guest(s)