April 17, 2005
HTPC är något vi värnar om här på NH och att inflytandet bland de multimediainriktade datorerna bara växer är ren fakta. Microsoft satsar stenhårt på deras Media Center operativsystem (MCE) både för PCn och för deras kommande spelkonsol Xbox 360. Det är dock inte alla som vill låsa sig vid Microsofts mjukvara och kanske inte ens vid Microsofts operativsystem. Det finns då andra alternativ även för HTPC-byggaren, ett sytem baserat på Linux ligger då högt upp på listan. På ExtremeTech har man skrivit en artikel som handlar om just byggandet av en HTPC med Linux som plattform. Vilka fördelar och nackdelar det medför och vad man ska tänka på. Det är inte någon steg för steg guide men kan vara nyttig läsning för dem som funderar i dessa banor.
September 17, 2003
June 27, 2002
slaim wrote: Beror iof på vad man har för krav på Ljud, men
skall man ha något seriöst så är det bra med
digitala ljudugångar ja.
Men vill man ha en HTPC som är en förkortning av Home Theatre PC så är de tju inte så bra med en maskin som inte klarar av att slänga ut en Dolby Digital signal eller hur. Alltså kan inte en sån kallas HTPC.
May 29, 2001
Fackamato wrote: [quote=squarepusher]Ähh mac mini har ju inte ens tv-out
Man använder inte tv-out med HTPC. (komposit/s-video? usch :cy: )
Jag skulle nog våga påstå att merparten av folket som äger en htpc kör med tv-out, sen om man skulle vilja ha någon slags PVR funktion så måste man koppla in externa enheter via firewire, då är det bättre att bygga htpc på ett VIA mini-itx system och stoppa in ett DVB-S/C kort.
March 5, 2002
squarepusher wrote: [quote=Fackamato][quote=squarepusher]Ähh mac mini har ju inte ens tv-out
Man använder inte tv-out med HTPC. (komposit/s-video? usch :cy: )
Jag skulle nog våga påstå att merparten av folket som äger en htpc kör med tv-out, sen om man skulle vilja ha någon slags PVR funktion så måste man koppla in externa enheter via firewire, då är det bättre att bygga htpc på ett VIA mini-itx system och stoppa in ett DVB-S/C kort.
Tja, det blir ju inte så seriöst då. Men det är klart, 24" 4:3-TV är kanske inte mycket att tweaka till, men det finns åtminstone SCART, som man kan plocka ut ur VGA-utgången på ATi-grafikkort (få RGB).
September 12, 2001
Twin_Pixel wrote: Är inte Mac mini vad man ska satsa på för HTPC? Inte mycket till spelande, men Tiger under huven gör underverk för videohantering.
Mjukvaran och operativ må räcka till.
Men resten av hårdvaran och dess konfig imponerar inte på mig när det gäller att göra Mac Mini till filmdator.
Edit// Som en liten kuriosa kan jag berätta om en reklambyrå som införskaffade 4 st Mac Mini för att göra enkla grejor eller surfa med på jobbet.
Det dröjde inte länge så gick 3 st sönder inom en rätt snäv tidsperiod.
Nu har den sista minin förpassas till ett liv som surfdator åt deras kunder och personalen har en intern vadslagning om hur pass länge den lever. 🙂
1 Guest(s)