August 22, 2005
Då har man kommit tillbaka från lite (välförtjänt?) semestrande.
ATi håller vad de lovar och släpper numera en ny drivrutin varje månad. De verkar också lyssna på användarna när de nu övergår till att främst reda ut kvarvarande buggar istället för att jaga två extra fps i Quake 3.
Bland annat har de kommit med något som förhoppningsvis blir lösningen för er som inte fåt TV-ut att fungera. "Force TV Detection" heter den nya finessen.
Ladda ner ATis drivrutiner här.
Ett otroligt bra verktyg som jag bara måste tipsa om är Driver Cleaner. Detta verktyg hjälper till att rensa upp både systemregistret och filer från dina mappar som kladdiga drivrutiner lämnar efter sig. Just nu har det stöd för: kX-audio, Creative-audio, ATi-grafikkort, nVidia-grafikkort, nVidia-moderkort samt VIA-moderkort. Mycket bra verktyg som kan rädda en från att installera om Windows.
Ladda ner guldklimpen här.
August 10, 2001
Jag blev väldigt glad över att läsa att ATI äntligen tagit TV-OUT problemet på allvar så jag tankade ner drivisarna och installerade in dem.
Nu fanns det en "troubleshoot" knapp där man kan "overrida" att man har en fungerande tv-out. Så TV-ikonen blir automatiskt ikryssbar. JEJ tänkte jag! Äntligen! Väntat i över ett år på detta.
Slog på ikonen så den blev grön och sprang ut till tv:n i vardagsrummet. Vad hände undrar ni nu? Ingenting ...
Någon som fått det att fungera iom denna drivisen?
April 3, 2001
Agathorn wrote: Jag blev väldigt glad över att läsa att ATI äntligen tagit TV-OUT problemet på allvar så jag tankade ner drivisarna och installerade in dem.
Nu fanns det en "troubleshoot" knapp där man kan "overrida" att man har en fungerande tv-out. Så TV-ikonen blir automatiskt ikryssbar. JEJ tänkte jag! Äntligen! Väntat i över ett år på detta.Slog på ikonen så den blev grön och sprang ut till tv:n i vardagsrummet. Vad hände undrar ni nu? Ingenting ...
Någon som fått det att fungera iom denna drivisen?
Joo visst gjorde det att man kom en bit på vägen.. nu har jag iaf svartvitt.. :p Alltså mitt TV-ut har fungerat helt perfekt förut innan jag bytte moderkort.. sen dess har jag haft de här TV-Force Detection problemet.. Så det kan ju inte vara sladdarna eller nåt det är fel på för jag har provat alla möjliga TV-apparater samt sladdar.. å det funkade ju förut!
April 3, 2001
Smirnoff wrote: Svartvitt hade också det problemet denna vecka, byt bara lite kanaler så bör du få fram tv.
FÖr mir fungerande inte heller kompositkabel, medans svideo kabel helt utmärt
vadå kanaler? Jag har AV1 och AV2 och jag har provat båda anslutningarna.. har även en TV med 4 AV anslutningar och har provat samtliga på den.. den TV-n har dessutom en S-Video anslutning som jag har provat.. blir samma sak därmed.. har provat olika inställningar på TVn men ingenting hjälper!
August 10, 2001
Smirnoff wrote: Svartvitt hade också det problemet denna vecka, byt bara lite kanaler så bör du få fram tv.
FÖr mir fungerande inte heller kompositkabel, medans svideo kabel helt utmärt
Jag använde svideo kabel och har bytt till rätt kanal på TV:n. Nada
Blir ett Nvidia kort för mig i framtiden.
R.I.P ATI
October 7, 2001
ni vet att när ni fått in svart vit bild så har ni det fungerande...
det är bara ni byter till PAL system istället för NTSC...
det gör ni inne på fliken där ni väljer primär bildskärm å sekondär tv å allt det där 🙂
så trycker ni på power knappen i hörnet sen ändrar ni till PAL istället för NTSC så får ni färger 🙂
sen funkar tv out för mig hel fint tänkte ja säga 😀
har alltid funkat som det ska på mitt kort 🙂
först hade ja ett crucial 9700pro å nu har ja sapphire 9700pro
April 3, 2001
EiN_BäVeR wrote: ni vet att när ni fått in svart vit bild så har ni det fungerande...
det är bara ni byter till PAL system istället för NTSC...
det gör ni inne på fliken där ni väljer primär bildskärm å sekondär tv å allt det där 🙂
så trycker ni på power knappen i hörnet sen ändrar ni till PAL istället för NTSC så får ni färger 🙂sen funkar tv out för mig hel fint tänkte ja säga 😀
har alltid funkat som det ska på mitt kort 🙂
först hade ja ett crucial 9700pro å nu har ja sapphire 9700pro
hmm.. valde jag NTSC M fick jag färg men färgerna blev svaga och bilden lite suddig.. på PAL B och alla andra PAL blir det bara svartvitt på.. dock med skarp bild..
August 23, 2001
August 12, 2001
Jag fattar inte varför så många har problem med tv-out. Det måste vara användarfel och inte hårdvarufel som många hävdar.
Jag har haft:
GPU: GF2, GF3, GF4, 9700
TV: Gammal Luxor utan ingångar så jag fick koppla via videon.
ca: 6år gamal luxor med scart (ändra i Tv at det var s-vhs signal)
ca: 5år gamal philips (stödjer 60Hz)
Nu har jag kopplat datorn till en förstärkare (Onkyo 600E) och sen vidare till TV.
Alla olika kombinationar har alltid fungerat utan problem.
Bäst TV-Out är det helt klart på ATI kortet.
November 29, 2001
4fun wrote: Driver cleener gjorde så det här slutade funka på min dator:
Ljudet (Sb Audigy 2)
Alla USP portar
Nätverket (inbygt på moderkortet)Bara tacka och taimot....
Följde du instruktionerna då? =)
Först avinstallerar du dina drivrutiner.
Sen startar du om i safe mode, kör driver cleaner och rensar de drivrutiner du nyss avinstallerat.
När du ändå håller på att är det en god idé att köra Cab Cleaner också.
Sen startar du om i som vanligt och installerar de nya drivrutinerna.
1 Guest(s)