August 22, 2005
Det är förmodligen inte alla våra läsare som är bekanta med 'Cell' och det är egentligen inte så konstigt då informationen kring arkitekturen varit minst sagt knaper.
Det står tre giganter till företag bakom utvecklingen av Cell, Sony, IBM och Toshiba som tillsammans formar The STI Group.
Den mytomspunna processorarkitekturen som Cell faktiskt blivit de senaste åren är för våra läsare troligen mest känd som basen i Sonys kommande spelkonsol PlayStation 3.
En spelkonsol som får tuffast möjliga motstånd genom Microsofts lansering av sin motsvarande enhet, Xbox2.
Det har varit mycket lösa diskussioner om PlayStation3 och dess Cell-arkitektur och i slutändan har det enda som sagts varit att det kommer bli ett oerhört kraftfullt system.
SIT-gruppen har fortfarande inte släppt några detaljer kring deras Cell-arkitektur officiellt men för att skydda sin ögonsten har man lagt in patent på tekniken i vanlig ordning.
Dessa patent är allt annat än lättförståliga men med det enorma intresset för Cell-arkitekturen har vissa gett sig på att "översätta" SIT-gruppens patent till vad som kan liknas en förklaring till Cell-arkitekturens uppbyggnad.
En av dem få som lyckats få fram användbar information ur patenten är Nicholas Blachford som skrivit en mycket omfattande artikel kring Cell-processorns arkitektur.
Att Cell-arkitekturen är något utöver det vanliga verkar vara årest största underdrift och om bara hälften av de Nicholas kommit fram till stämmer ser Cell-processorn ut att vara en milstolpe utan dess like inom datorvärlden.
Utöver Cell-processorns uppbyggnad jämför han bland annat Cell med dagens x86-arkitektur, med andra ord alla AMD och Intels PC-processorer.
Det känns svårt att skriva något mer om själva Cell-processorn i en liten nyhet men enligt dessa uppgifter kan PC-marknaden ändras radikalt om SIT-gruppen beslutar sig för att introducera Cell-arkitekturen på PC-marknaden.
"The first Cell based desktop computer will be the fastest desktop computer in the industry by a very large margin. Even high end multi-core x86s will not get close. Companies who produce microprocessors or DSPs are going to have a very hard time fighting the power a Cell will deliver. We have never seen a leap in performance like this before and I don't expect we'll ever see one again, It'll send shock-waves through the entire industry and we'll see big changes as a result."
Den information Nicholas Blachford ger i sin artikel ska självklart inte tas som en definitiv bild av Cell-processorns framtid men det står helt klart att Sony har något mäkta imponerande på gång för sin PlayStation3 konsol, som också kan komma att få oanade effekter för mer eller mindre hela elektronikbranschen.
Det är med en kittlande känsla i maggropen man läser denna artikel och tar man bara med sig en nya salt ser vi detta som ett gjutet tidsfördriv under helgen.
Hela artikeln går att hitta på Blachford.info.
Måste bara lägga till det kanske mest iögonfallande citatet av alla i hela artikeln. Något som fick mig att bli minst sagt knäsvag i alla fall.
If over clocked sufficiently (over 3.0GHz) and using some very optimised code (SSE assembly), 5 dual core Opterons directly connected via HyperTransport should be able to achieve a similar level of performance in stream processing - as a single Cell.
The PlayStation 3 is expected to have have 4 Cells.
Jag tog inte med det i nyheten då Nicholas själv kommenterade det på följande vis på sin hemsida.
Yes I've been Slashdotted for my birthday... Of course they had to use the dodgiest quote in the article, (I'm not saying it's wrong, but it will be a very special case).
Har bara skummat artikeln än så länge men det räckte för att sätta igång tankarna ordentligt. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
September 13, 2001
Fackamato wrote: [quote=Chewie]Jag skulle ju inte gråta om nuvarande arkitektur byttes ut (x86).
Instämmer, x86 är tillräckligt gammalt. Ge oss celldatorer. Chewie, du kan la börja porta linux till cell-arkitekturen direkt ;).
NP, sätter igång direkt.
*sätter igång Visual Basic.net* :bok:
March 5, 2002
Chewie wrote: [quote=Fackamato][quote=Chewie]Jag skulle ju inte gråta om nuvarande arkitektur byttes ut (x86).
Instämmer, x86 är tillräckligt gammalt. Ge oss celldatorer. Chewie, du kan la börja porta linux till cell-arkitekturen direkt ;).
NP, sätter igång direkt.
*sätter igång Visual Basic.net* :bok:
haha
20 years ago an engineer called Jay Miner who had been working on video games (he designed the Atari 2600 chip) decided to do something better and produce a desktop computer which combined a video game chipset with a workstation CPU. The prototype was called Lorraine and it was eventually released to the market as the Commodore Amiga. The Amiga had hardware accelerated high colour screens, a GUI based multitasking OS, multiple sampled sound channels and a fast 32 bit CPU. At the time PCs had screens displaying text, a speaker which beeped and they ran MSDOS on a 16 bit CPU. The Amiga went on to sell in millions but the manufacturer went bankrupt in 1994.
:pray: :pray: :pray: :pray: :pray:
[Image Can Not Be Found]
September 1, 2002
Finns det någon ungerfärlig ETA på PS3?
Och vilket helsike det kommer bli för programmerarna att skola om sig, inte bara att tänka mer parallellt utan även att förstå sig på minnessystemet m.m..
Man får hoppas att Sony & Co lägger lika mycket krut på att skapa toppklassiga utvecklarverktyg (SDK:er, specifikationer, kompilatorer, högnivåspråk m.m.) för att möjliggöra en marknad för sin nya hårdvara.
December 6, 2001
Man undrar ju om xbox 2 kommer att kunna sätta emot något i överhuvudtaget.
Shockwaves through the industry var det, det får vi hoppas. Men man ska nog inte underskatta alla övriga aktörer på marknaden. Denna nyheten kom minst sagt överraskande, vem vet om det finns fler superhemliga projekt på gång.
Om man antar att de nya konsolerna släpps nån gång under 2006 så är det ju ändå ett år dit. Jag tror inte att moores lag kommer att få något större hopp på kurvan, då det säkert kommer att krävas ett par års tillvänjning till det nya systemet. Kanske får vi instifta en ny "Cell's lag" som säger att varje processorarkitektur får sin eftersträdare med 15 års mellanrum.
Plötsligt känns inte Unreal 3 motorn lika spektakulär 🙂
Spännade blir det i alla fall, och om det resulterar i en beräkningsrevolution får vi se.
March 4, 2003
Det här med dyra konsoler kommer upp varje gång. Både Xbox och PS2 var dyra när de släpptes, men sjönk snart i pris.
Det här är inga småföretagare, tror att de vet vad de sysslar med.
Låter som om det kommer bli samma sak med PS3 som med PS2; en kraftfull men svårprogrammerad maskin. Utvecklarna lyckas fortfarande med små grafiska överraskningar på PS2, t.ex Killzone.
1 Guest(s)