Cell börjar träda fram ur dimman|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Cell börjar träda fram ur dimman
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 8, 2005 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

STI-gruppen (Sony, Toshiba, IBM) har varit skickliga på att hemlighetshålla detaljerad information kring deras omtalade Cell-processor. Nu är man dock själva i full gång med att släppa uppgifter kring sitt nya "superchip" under ISSCC (International Solid State Circuits Conference) i San Francisco.


De uppgifter vi fått tidigare om indikationer på klockfrekvenser och dylikt verkar faktiskt stämma bra då STI säger att Cell kommer arbeta i klockfrekvenser över 4GHz.


Under gårdagen tillkännagav man grundarkitekturen för Cell-processorns SPE-kärnor (Synergistic Processing Elements,Cell-processorn använder sig av 8 SPE-kärnor) och bland annat fick vi veta att själva processorn är tillverkad med 90nm SOI (silicon-on-insulator) och low-k teknik.
Cell-processorn använder sig av 234 miljoner transistorer och har en kärnyta på 221mm2. Detta kan t.ex. jämföras med AMDs Athlon 64 FX-55 processor som byggs upp av 105.9 miljoner transistorer på en yta av 193mm2.


[Image Can Not Be Found]

Mer detaljerad information om själva Cell-systemet ska dyka upp under dagen då STI ska fortsätta sina presentation av Cell som vi minst sagt ser fram emot.


Källa: TechWeb, Toms Hardware

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
838031
February 8, 2005 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Det är gott att vara datanörd. Framtiden ser bra ut.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
838057
February 8, 2005 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Hmmmm har det nämnts något om värmeutvecklingen?

//Andreas

Avatar
niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 360
Member Since:
February 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
838062
February 8, 2005 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Detta kan väl liknas med hoppet som x800/6800-serierna gjorde för ca 6 månader sen? 8) Spännande med nya tekniker!

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
838073
February 8, 2005 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Hmmmm har det nämnts något om värmeutvecklingen?

//Andreas

Japp!

Det som står nedan är för 1 SPE/SPU/SXE/APU eller vad dom nu vill kalla dom för.

SiBoy@Beyond3D wrote:
Clock rate ranges from 2-5 GHz over a voltage range 0.9-1.3v with power ranging from 1-11W.

SiBoy ska avra på ISSCC så den siffrar ska komma från STI så det ser jag som väldigt troligt.

någon som spekulerade wrote:
4W/SPE @ 4GHz
50-70 W totalt för hela chipet

Verkar rätt troligt med 4W/SPE men tanke på fiffrorna ovan. 50-70W låter inte helt osannolikt heller.

Edit:

http://www.idg.se wrote:
Effektförbrukningen ska dock ligga på låga 30 watt

Fast så skriver dom å andra sidan att "Varje SPE har 256 kilobyte cacheminne" vilket är rent uppåt väggarna då minnet är ett lokalt minne och adresseras direkt av SPE:n till skillnad från ett cacheminne är helt transparent för kärnan. (Fast å andra sidan så lyckades dom inte bättre på THG heller 😉 )

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
838138
February 8, 2005 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir nog intressant att se hur det här blir.. 🙂

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
Member Since:
May 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
838162
February 8, 2005 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ser dyr ut....

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
838175
February 8, 2005 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Står att dem ska brukas i tvapparater osv... frågan är hur många instruktioner den kan beräkna / klock....

Trist om vi det blir en:
"p4a med dubbelt så långa pipelines för högre klock med nytt namn"

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
838262
February 8, 2005 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

ren wrote: [quote=Delph1]Hmmmm har det nämnts något om värmeutvecklingen?

//Andreas

Japp!

Det som står nedan är för 1 SPE/SPU/SXE/APU eller vad dom nu vill kalla dom för.

SiBoy@Beyond3D wrote:
Clock rate ranges from 2-5 GHz over a voltage range 0.9-1.3v with power ranging from 1-11W.

SiBoy ska avra på ISSCC så den siffrar ska komma från STI så det ser jag som väldigt troligt.

någon som spekulerade wrote:
4W/SPE @ 4GHz
50-70 W totalt för hela chipet

Verkar rätt troligt med 4W/SPE men tanke på fiffrorna ovan. 50-70W låter inte helt osannolikt heller.

Edit:

http://www.idg.se wrote:
Effektförbrukningen ska dock ligga på låga 30 watt

Fast så skriver dom å andra sidan att "Varje SPE har 256 kilobyte cacheminne" vilket är rent uppåt väggarna då minnet är ett lokalt minne och adresseras direkt av SPE:n till skillnad från ett cacheminne är helt transparent för kärnan. (Fast å andra sidan så lyckades dom inte bättre på THG heller 😉 )

Man tackar! Även om den då kan peakar runt 70W så är det ju helt klart ett steg i rätt riktning 🙂

//Andreas

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
838363
February 8, 2005 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

this is so tufft!

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
838409
February 8, 2005 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

niro wrote: Detta kan väl liknas med hoppet som x800/6800-serierna gjorde för ca 6 månader sen? 8) Spännande med nya tekniker!

Nja, det är nog mer än så 😀 Men det lär väl dröja ett antal år innan vi själva får pilla på grejerna (om man inte skaffar en PS3 då).

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
838563
February 8, 2005 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, om den utför lika många beräkningar/sekund som AMD's A64'or kan det bli intressant...;)

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
838644
February 8, 2005 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Som sagt, om den utför lika många beräkningar/sekund som AMD's A64'or kan det bli intressant...;)

Jag skulle snarare säga att Cell i så fall blir rätt ointressant, Cell är ett flyttalsmonster.

SuperNova wrote:
Står att dem ska brukas i tvapparater osv... frågan är hur många instruktioner den kan beräkna / klock....

Trist om vi det blir en:
"p4a med dubbelt så långa pipelines för högre klock med nytt namn"

Frågan är bara hur lätt det blir att kräma ur alla flyttalsoperationer.

Jag tror det kommer att bero helt på vad du hade tänkt att använda Cell till för tillämpningar.

För att få upp antalet instruktioner / klockcykel i SPE:erna så krävs att programmet som körs på dom matchar arkitekturen bra. En del problem har en naturlig parallism och dessa kommer bli lättare att få att köra snabbt på CELL arkitkturen.
I applikationer som simuleringar, multimedia processing, 3D-rendering mm så ska man nog lyckas rätt bra med att komma nära peak-värdet. Är man mer sugen på en processor som snabbar upp excel eller ger en snabbare web- eller databasserver så tror jag inte att Cell är rätt arkitektur för en.

EDIT: Uppdatering med lite siffror på pipelinelängd, instruction latency mm för SPE:erna.

SiBoy@Beyond3D wrote:
Here are pipeline depth and instruction latency for each. I'll use the notation {E/O,A,B} where E/O indicates even or odd pipe, A is the unit pipeline depth, B the instruction latency.

word arithmetic, logicals, count leading zero's, selects, compares {E,2,2}

word shifts and rotates {E,3,4}

SP floating point multiply-accumulate {E,6,6}

integer multiply accumulate {E,7,7}

byte pop count, absolute sum of differences, byte avg, byte sum {E,3,4}

permute {O,3,4}

load/store from 256KB SRAM {O,6,6}

channel read/write {O,5,6}

branches {O,3,4} (mispredict is 18 cycles like I said earlier)

*ger mig ut på hal is* 😉
Det är alltså rätt kora pipelines om man jämför med t.ex. Prescot, dom är något högre än för VU-enheterna i ps2 (6 mot 4 cyklers latency för MAC ??) men då bör man också tänka på att SPE:erna klockas med mer än 10 ggr högre klockfrekvens.

Vad han även skrev var att den av totala effektförbrukningen stog strömläckage för 20% och klockträdet för ytterligare 20%. Den totala har fortfarande inte tillkännagivits.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL