August 22, 2005
STI-gruppen (Sony, Toshiba, IBM) har varit skickliga på att hemlighetshålla detaljerad information kring deras omtalade Cell-processor. Nu är man dock själva i full gång med att släppa uppgifter kring sitt nya "superchip" under ISSCC (International Solid State Circuits Conference) i San Francisco.
De uppgifter vi fått tidigare om indikationer på klockfrekvenser och dylikt verkar faktiskt stämma bra då STI säger att Cell kommer arbeta i klockfrekvenser över 4GHz.
Under gårdagen tillkännagav man grundarkitekturen för Cell-processorns SPE-kärnor (Synergistic Processing Elements,Cell-processorn använder sig av 8 SPE-kärnor) och bland annat fick vi veta att själva processorn är tillverkad med 90nm SOI (silicon-on-insulator) och low-k teknik.
Cell-processorn använder sig av 234 miljoner transistorer och har en kärnyta på 221mm2. Detta kan t.ex. jämföras med AMDs Athlon 64 FX-55 processor som byggs upp av 105.9 miljoner transistorer på en yta av 193mm2.
[Image Can Not Be Found]
Mer detaljerad information om själva Cell-systemet ska dyka upp under dagen då STI ska fortsätta sina presentation av Cell som vi minst sagt ser fram emot.
Källa: TechWeb, Toms Hardware
January 15, 2004
Delph1 wrote: Hmmmm har det nämnts något om värmeutvecklingen?
//Andreas
Japp!
Det som står nedan är för 1 SPE/SPU/SXE/APU eller vad dom nu vill kalla dom för.
SiBoy@Beyond3D wrote:
Clock rate ranges from 2-5 GHz over a voltage range 0.9-1.3v with power ranging from 1-11W.
SiBoy ska avra på ISSCC så den siffrar ska komma från STI så det ser jag som väldigt troligt.
någon som spekulerade wrote:
4W/SPE @ 4GHz
50-70 W totalt för hela chipet
Verkar rätt troligt med 4W/SPE men tanke på fiffrorna ovan. 50-70W låter inte helt osannolikt heller.
Edit:
http://www.idg.se wrote:
Effektförbrukningen ska dock ligga på låga 30 watt
Fast så skriver dom å andra sidan att "Varje SPE har 256 kilobyte cacheminne" vilket är rent uppåt väggarna då minnet är ett lokalt minne och adresseras direkt av SPE:n till skillnad från ett cacheminne är helt transparent för kärnan. (Fast å andra sidan så lyckades dom inte bättre på THG heller 😉 )
November 27, 2003
ren wrote: [quote=Delph1]Hmmmm har det nämnts något om värmeutvecklingen?
//Andreas
Japp!
Det som står nedan är för 1 SPE/SPU/SXE/APU eller vad dom nu vill kalla dom för.
SiBoy@Beyond3D wrote:
Clock rate ranges from 2-5 GHz over a voltage range 0.9-1.3v with power ranging from 1-11W.
SiBoy ska avra på ISSCC så den siffrar ska komma från STI så det ser jag som väldigt troligt.
någon som spekulerade wrote:
4W/SPE @ 4GHz
50-70 W totalt för hela chipet
Verkar rätt troligt med 4W/SPE men tanke på fiffrorna ovan. 50-70W låter inte helt osannolikt heller.
Edit:
http://www.idg.se wrote:
Effektförbrukningen ska dock ligga på låga 30 watt
Fast så skriver dom å andra sidan att "Varje SPE har 256 kilobyte cacheminne" vilket är rent uppåt väggarna då minnet är ett lokalt minne och adresseras direkt av SPE:n till skillnad från ett cacheminne är helt transparent för kärnan. (Fast å andra sidan så lyckades dom inte bättre på THG heller 😉 )
Man tackar! Även om den då kan peakar runt 70W så är det ju helt klart ett steg i rätt riktning 🙂
//Andreas
January 15, 2004
Mean Machine wrote: Som sagt, om den utför lika många beräkningar/sekund som AMD's A64'or kan det bli intressant...;)
Jag skulle snarare säga att Cell i så fall blir rätt ointressant, Cell är ett flyttalsmonster.
SuperNova wrote:
Står att dem ska brukas i tvapparater osv... frågan är hur många instruktioner den kan beräkna / klock....Trist om vi det blir en:
"p4a med dubbelt så långa pipelines för högre klock med nytt namn"
Frågan är bara hur lätt det blir att kräma ur alla flyttalsoperationer.
Jag tror det kommer att bero helt på vad du hade tänkt att använda Cell till för tillämpningar.
För att få upp antalet instruktioner / klockcykel i SPE:erna så krävs att programmet som körs på dom matchar arkitekturen bra. En del problem har en naturlig parallism och dessa kommer bli lättare att få att köra snabbt på CELL arkitkturen.
I applikationer som simuleringar, multimedia processing, 3D-rendering mm så ska man nog lyckas rätt bra med att komma nära peak-värdet. Är man mer sugen på en processor som snabbar upp excel eller ger en snabbare web- eller databasserver så tror jag inte att Cell är rätt arkitektur för en.
EDIT: Uppdatering med lite siffror på pipelinelängd, instruction latency mm för SPE:erna.
SiBoy@Beyond3D wrote:
Here are pipeline depth and instruction latency for each. I'll use the notation {E/O,A,B} where E/O indicates even or odd pipe, A is the unit pipeline depth, B the instruction latency.word arithmetic, logicals, count leading zero's, selects, compares {E,2,2}
word shifts and rotates {E,3,4}
SP floating point multiply-accumulate {E,6,6}
integer multiply accumulate {E,7,7}
byte pop count, absolute sum of differences, byte avg, byte sum {E,3,4}
permute {O,3,4}
load/store from 256KB SRAM {O,6,6}
channel read/write {O,5,6}
branches {O,3,4} (mispredict is 18 cycles like I said earlier)
*ger mig ut på hal is* 😉
Det är alltså rätt kora pipelines om man jämför med t.ex. Prescot, dom är något högre än för VU-enheterna i ps2 (6 mot 4 cyklers latency för MAC ??) men då bör man också tänka på att SPE:erna klockas med mer än 10 ggr högre klockfrekvens.
Vad han även skrev var att den av totala effektförbrukningen stog strömläckage för 20% och klockträdet för ytterligare 20%. Den totala har fortfarande inte tillkännagivits.
1 Guest(s)