April 17, 2005
Sony har fått väldigt mycket kritik för sitt val att av Cell som kärna i sin kommande spelkonsol Playstation 3. Många har gnällt över komplexiteten och den är en riktig jobbig att ha att göra med. En del hyllar den potential som finns, något som Sony dock verkar ha lycktas begränsa med konsolen vad det verkar. The Inquirer, notera att det är Inq, rapporterar från en presentation gjord av Sony där man bland annat kan se de uppmätta och teoretiska värdena för "main memory" i Playstation 3 och där verkar allt var frid och fröjd. Rambus har utan tvekan gjort ett bra jobb med XDR. Sen kommer man till det lokala minnet och där saknas helt plötsligt uppmätta värden för både Cell och RSX och samtidigt visar det sig att både läs och skrivhastigheterna för Cell till det lokala minnet är betydligt lägre, för läshastigheten en tusendel mindre.
[Image Can Not Be Found]
(Klicka för bättre bild, tagen från Inq)
Sony sa ingenting om att detta var något som skulle fixas heller utan att man skulle gå runt detta genom att arbeta mot "main memory" istället. Om detta är ett verkligt problem eller inte är väl lite svårt att säga, men man ska nog absolut ta detta med några vagnslaster med salt. Att en sådan sak skulle vara begränsande i utvecklingen och att det knappast gör PS3 lättare att jobba med är väl en sak, men att det skulle innebära kris för Sony är nog en annan historia. Ingen kan vara så dum helt enkelt ... (hoppas jag innerligen stirrandes tillbaka på Sonys historia)
November 27, 2003
denstore wrote: Den är inte en tusendel, mindre väl? Det vore ju knappt något alls? Det är väl snarare så att den är en tusendel, vilket kan vara en rejäl flaskhals?
16MB/s jämför med 16.8GB/s (verklig bandbredd) känns som en tusendel, men jämfört med den teoretiska är det ju cirka 1500ggr sämre. En fet flaskhals som säger, men frågan är om det inte går att gå runt den, även om det känns som en fruktansvärt konstig lösning.
//Andreas
December 29, 2004
Ondjultomte wrote: Ja de går runt den via RSX somjag har förtstått det.
men problemet är att cell bara kan nyttja sina 256MB minne , de var väl 256*2?
det gör ju cell ännu speciellare att programmera för.
men så stor kris borde det inte vara ..cell är ju redan knepig 🙂
256 "ram" minner vareväl? Och sen 256mb för GFXet.
February 5, 2005
Alltså problemet kan inte vara så stort egentligen, som man såg på uppdelninge så är det ju uppenbart att cell mest ska bry sig om systemminnet och RSX mest ska använda det lokala minnet, om RSX behöver lite mer utrymme kan den ta det från systemminnet till en något lägre hastighet.
Och varför skulle cell gå in och ta av grafikminnet (antar att det är det som är det lokala minnet), det finns väl ingen dator som gör på det viset heller, allokerar systemminne på grafikkortets minne!
August 16, 2005
PS3 låter ju mer och mer som en flopp ju mer man läser om den och vad utvecklare tycker.
Från artikeln det länkas till:
"You end up with a console with half the triangle setup rate of the 360, a crippled CPU that is a bitch to program, and tools that are atrocious compared to the 360. To make matters worse, you have an arrogant set of execs telling us that twice the price is worth it for half the power, a year late. If it isn't already too late, Sony had better do something about this recto-cranial inversion or it may very well sink the console."
^Detta summerar ganska bra mitt intryck av PS3.
Delph1 wrote:
16MB/s jämför med 16.8GB/s (verklig bandbredd) känns som en tusendel, men jämfört med den teoretiska är det ju cirka 1500ggr sämre. En fet flaskhals som säger, men frågan är om det inte går att gå runt den, även om det känns som en fruktansvärt konstig lösning.//Andreas
Det är lite felformulerat i nyheten.
Tusendel mindre=X*0.999
Tusendel av=X*0.001
November 27, 2003
Dsk wrote: [quote=Delph1] 16MB/s jämför med 16.8GB/s (verklig bandbredd) känns som en tusendel, men jämfört med den teoretiska är det ju cirka 1500ggr sämre. En fet flaskhals som säger, men frågan är om det inte går att gå runt den, även om det känns som en fruktansvärt konstig lösning.
//Andreas
Det är lite felformulerat i nyheten.
Tusendel mindre=X*0.999
Tusendel av=X*0.001
Ah nu ser jag. 🙂
//Andreas
2 Guest(s)