Cell endast ett fragment av hypen?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Cell endast ett fragment av hypen?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 6, 2006 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Sony har fått väldigt mycket kritik för sitt val att av Cell som kärna i sin kommande spelkonsol Playstation 3. Många har gnällt över komplexiteten och den är en riktig jobbig att ha att göra med. En del hyllar den potential som finns, något som Sony dock verkar ha lycktas begränsa med konsolen vad det verkar. The Inquirer, notera att det är Inq, rapporterar från en presentation gjord av Sony där man bland annat kan se de uppmätta och teoretiska värdena för "main memory" i Playstation 3 och där verkar allt var frid och fröjd. Rambus har utan tvekan gjort ett bra jobb med XDR. Sen kommer man till det lokala minnet och där saknas helt plötsligt uppmätta värden för både Cell och RSX och samtidigt visar det sig att både läs och skrivhastigheterna för Cell till det lokala minnet är betydligt lägre, för läshastigheten en tusendel mindre.

[Image Can Not Be Found]
(Klicka för bättre bild, tagen från Inq)

Sony sa ingenting om att detta var något som skulle fixas heller utan att man skulle gå runt detta genom att arbeta mot "main memory" istället. Om detta är ett verkligt problem eller inte är väl lite svårt att säga, men man ska nog absolut ta detta med några vagnslaster med salt. Att en sådan sak skulle vara begränsande i utvecklingen och att det knappast gör PS3 lättare att jobba med är väl en sak, men att det skulle innebära kris för Sony är nog en annan historia. Ingen kan vara så dum helt enkelt ... (hoppas jag innerligen stirrandes tillbaka på Sonys historia)

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1048262
June 6, 2006 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Den är inte en tusendel, mindre väl? Det vore ju knappt något alls? Det är väl snarare så att den är en tusendel, vilket kan vara en rejäl flaskhals?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1048274
June 6, 2006 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Den är inte en tusendel, mindre väl? Det vore ju knappt något alls? Det är väl snarare så att den är en tusendel, vilket kan vara en rejäl flaskhals?

16MB/s jämför med 16.8GB/s (verklig bandbredd) känns som en tusendel, men jämfört med den teoretiska är det ju cirka 1500ggr sämre. En fet flaskhals som säger, men frågan är om det inte går att gå runt den, även om det känns som en fruktansvärt konstig lösning.

//Andreas

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1048280
June 6, 2006 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Ja de går runt den via RSX somjag har förtstått det.

men problemet är att cell bara kan nyttja sina 256MB minne , de var väl 256*2?

det gör ju cell ännu speciellare att programmera för.

men så stor kris borde det inte vara ..cell är ju redan knepig 🙂

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
Member Since:
December 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1048283
June 6, 2006 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: Ja de går runt den via RSX somjag har förtstått det.

men problemet är att cell bara kan nyttja sina 256MB minne , de var väl 256*2?

det gör ju cell ännu speciellare att programmera för.

men så stor kris borde det inte vara ..cell är ju redan knepig 🙂

256 "ram" minner vareväl? Och sen 256mb för GFXet.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1048305
June 6, 2006 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Märk väl att detta 16MB/s gäller Local Memory (vad som nu menas med det). Main memory (vanligtvis det man brukar kalla RAM) har mycket högre bandbredd.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1048317
June 6, 2006 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

det gäller när cellen accessar rsx minne

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1048333
June 6, 2006 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Alltså problemet kan inte vara så stort egentligen, som man såg på uppdelninge så är det ju uppenbart att cell mest ska bry sig om systemminnet och RSX mest ska använda det lokala minnet, om RSX behöver lite mer utrymme kan den ta det från systemminnet till en något lägre hastighet.

Och varför skulle cell gå in och ta av grafikminnet (antar att det är det som är det lokala minnet), det finns väl ingen dator som gör på det viset heller, allokerar systemminne på grafikkortets minne!

Dsk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
Member Since:
August 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1048335
June 6, 2006 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

PS3 låter ju mer och mer som en flopp ju mer man läser om den och vad utvecklare tycker.

Från artikeln det länkas till:

"You end up with a console with half the triangle setup rate of the 360, a crippled CPU that is a bitch to program, and tools that are atrocious compared to the 360. To make matters worse, you have an arrogant set of execs telling us that twice the price is worth it for half the power, a year late. If it isn't already too late, Sony had better do something about this recto-cranial inversion or it may very well sink the console."

^Detta summerar ganska bra mitt intryck av PS3.

Delph1 wrote:
16MB/s jämför med 16.8GB/s (verklig bandbredd) känns som en tusendel, men jämfört med den teoretiska är det ju cirka 1500ggr sämre. En fet flaskhals som säger, men frågan är om det inte går att gå runt den, även om det känns som en fruktansvärt konstig lösning.

//Andreas

Det är lite felformulerat i nyheten.
Tusendel mindre=X*0.999
Tusendel av=X*0.001

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1048341
June 6, 2006 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Dsk wrote: [quote=Delph1] 16MB/s jämför med 16.8GB/s (verklig bandbredd) känns som en tusendel, men jämfört med den teoretiska är det ju cirka 1500ggr sämre. En fet flaskhals som säger, men frågan är om det inte går att gå runt den, även om det känns som en fruktansvärt konstig lösning.

//Andreas

Det är lite felformulerat i nyheten.
Tusendel mindre=X*0.999
Tusendel av=X*0.001

Ah nu ser jag. 🙂

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 310
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL