April 17, 2005
Cell Broadband Engine som bland annat är hjärtat i Sonys PlayStation 3 spelkonsol har som bekant osedvanligt effektiv parallell arbetskraft och vi har bland annat sett prov på detta i den nyutvecklade [email=folding@home]folding@home[/email] klienten. Nu har företaget Mercury Computer Systems gett oss ännu ett kvitto på Cell-processorns kraftfulla prestanda då man tillkännagivigt en ny HD-videoencodningsmotor som just baseras på Cell Broadband Engine. Enligt Mercury ska den nya motorn ge 10 gånger så hög encodingprestanda som nuvarande system vid encoding av HD-material med AVC/H.264 formaten. Mercury jobbar nu med NTT Advanced Technology Corporation för att finslipa mjukvaran för systemet som man väntas presentera som en kommersiell encoding plattform under slutet av 2007.
March 14, 2001
Encoding, alltså när du kodar filmen vilket resulterar i färdigt resultat snabbare..
Någon som vet vad de jämför med när de skriver 10 gånger högre prestanda?
Hur som helst är det ju en rejäl ökning, tänk om man behövde bara en ~timme för att koda en långfilm i h/x.264 🙂
December 9, 2006
Snorch wrote: Encoding, alltså när du kodar filmen vilket resulterar i färdigt resultat snabbare..
Någon som vet vad de jämför med när de skriver 10 gånger högre prestanda?
Hur som helst är det ju en rejäl ökning, tänk om man behövde bara en ~timme för att koda en långfilm i h/x.264 🙂
Vore ju inte alls dumt, Skulle inte GPU:n eller PhysX kort kunna höja prestandan avsevärt också? Nån som vet?
2 Guest(s)