August 22, 2005
Det var ett antal veckor sedan den mest omfattande hysterin kring IBM, Sony och Toshibas processorarkitektur Cell lade sig. Cell är mest känd som den processorarkitekt som ska agera bas i Sonys kommande spelkonsol PlayStation 3.
Vi har sett mängder av artiklar med olika synvinklar på Cell-arkitekturen och nu när det värsta lagt sig har kanske den hittills bästa, i våra ögon, artikeln dykt upp.
Det är på Anandtech som man publicerat en artikel vid namn "Understanding the Cell Microprocessor" som just går igenom vad Cell är, hur den är utvecklad och varför man valt att gå denna vägen.
Artikeln är relativt omfattande och även om den ibland blir tekniskt krävande finns det mycket intressant information att hämta för de flesta.
Man förstår tydligt varför Cell inte är den x86-dödare som många påstått men man får också reda på att Cell-arkitekturen använder sig av ett intressant tillvägagångssätt, som kan komma att synas i framtidens PC-processorer.
"Once again, what’s most intriguing is the similarity, at a high level, of Intel’s far future multi-core designs to Cell today. The main difference is that while Intel’s Cell-like designs will be built on 32nm or smaller processes, Cell is being introduced at 90nm - meaning that Intel is envisioning many more complex cores on a single die than Cell. Intel can make that kind of migration to a Cell-like design because their microprocessors already have a very large user base. IBM, Sony and Toshiba can’t however - Cell must achieve a very large user base initially in order to be competitive down the road. Unfortunately, seeing a future for Cell far outside of Playstation 3 and Sony/Toshiba CE devices is difficult at best."
Med andra ord mycket bra läsning för den som är intresserad av processorer och i synnerhet Cell. Hela artikeln hittar man på Anandtech.com.
1 Guest(s)