Chaintech lanserar unikt SFF-system|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Chaintech lanserar unikt SFF-system
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 19, 2004 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Komponenttillverkaren Chaintech har nyligen lanserat ett helt nytt koncept för SFF-marknaden med deras produktlinje IMO-Desk.
IMO-Desk (Internet Multimedia Office-Desk) är en ny variant av de populära SFF-system som fullkomligen flödar ut på PC-marknaden för tillfället. Vi har på NordicHardware recenserat ett flertal SFF-system de senaste månaderna och har inriktat oss på de "ursprungliga" kubdesignen som är den absolut populäraste modellen för tillfället.

Vi har dock sett prov på flera olika lösningar den senaste tiden och Chaintech står nu näst på tur. Deras IMO-Desk serie använder sig av ett "chassi" som mer eller mindre är identiskt med de som används för bärbara datorer, laptops, notebooks osv.
Det innebär att man förutom integrerad LCD-monitor får en mycket kompakt och lättförflyttad dator. Eftersom IMO-Desk även använder sig av vanliga "desktopkomponenter" när man väljer processor, hårddisk och minne kan man även hålla priserna på en relativt bra nivå.

Systemet använder inget batteri och är således inte en mobil dator i den bemärkelse att man kan använda den överallt.
På Xbit-Labs-com har man tittat närmare på Chaintechs första modell i IMO-Desk serien, IMO-Desk I651U, för att se hur det nya konceptet fungerar.

Personligen har jag lite svårt att se detta som ett vinnande koncept med tanke på en i mina ögon opassande design och undermåliga grafikprestanda. Men det är kul att SFF-marknaden fortfarande utvecklas för fullt och tillverkarna hittar nya vägar för att nå nya delar av marknaden.

Ni kan läsa mer om Chaintechs udda SFF-system på Xbit-Labs.com.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
547513
February 19, 2004 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

synd bara att Chaintech brukar göra ganska kvalitetslösa grejer.. annars var det en bra lösning..

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
January 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
547604
February 19, 2004 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som inte ser någon som helst vits i det hela? En stor laptop med laptopprestanda (dvs klen), laptopuppgraderingsmöjligheter(dvs inga alls), laptopskärm, osv osv. Men framförallt kan man _inte_ ta med den och köra på batteri som är största vitsen med en laptop? En helt vanlig Shuttle-kub erbjuder ju så mycket mera, det borde de själv inse tycker jag.

Och som tidigare påpekat, dessutom tillverkat av lågkvalitetsmärket Chaintech....Nädu, hoppas verkligen den hära produkten dör den plågsamma död som den förtjänar ;P

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
547876
February 19, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Lågkvalitetsmärke?? De gör ju mycke dåliga saker men inte mer än någon annan..

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
January 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
548198
February 19, 2004 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Lågkvalitetsmärke?? De gör ju mycke dåliga saker men inte mer än någon annan..

Lågkvalitetsmärke definitivt ja. Och nog fan gör de mer dåliga saker än andra. Huvudimportören av Chaintech i Sverige finns här i Ludvika så jag har blivit tvungen å hjälpa många med deras mindre fungerande moderkort :/....Man säger liksom till folk: Köp ett _riktigt_ moderkort nästa gång, typ ABIT/EPOX istället, men bara för att det finns här på orten måste man handla dyr inkompatibel instabil hårdvara. Grafikkorten från dem är väl inte lika illa iaf, men det sitter en bitter smak i munnen dock.

Är i vilket fall less på allt vad Chaintech heter, hoppas de har satsat mycket pengar i detta så de kommer att gå ordentligt back 😉

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
548443
February 20, 2004 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

matsansan wrote: [quote=Redfaction]Lågkvalitetsmärke?? De gör ju mycke dåliga saker men inte mer än någon annan..

Lågkvalitetsmärke definitivt ja. Och nog fan gör de mer dåliga saker än andra. Huvudimportören av Chaintech i Sverige finns här i Ludvika så jag har blivit tvungen å hjälpa många med deras mindre fungerande moderkort :/....Man säger liksom till folk: Köp ett _riktigt_ moderkort nästa gång, typ ABIT/EPOX istället, men bara för att det finns här på orten måste man handla dyr inkompatibel instabil hårdvara. Grafikkorten från dem är väl inte lika illa iaf, men det sitter en bitter smak i munnen dock.

Är i vilket fall less på allt vad Chaintech heter, hoppas de har satsat mycket pengar i detta så de kommer att gå ordentligt back 😉

köpte ett Chiantech moderkort med massa grejs till bl a minneskortsläsare m.m. när jag höll på att plocka ihop skiten så lossnar det en massa skit från moderkortet typ fästen till minnena m.m. (nej jag är inte okunnig utan dom satt löst) lämnade tillbaka det till butiken och fick ett nytt... märkte även här att grejerna satt löst men inte lika löst som förra.. de ramlade iallafall inte av.. fick igång burken och körde prime95 ett tag.. o sen svartna skärmen och naturligtvis var det moderkortet igen... (det dog) lämnade tillbaka det o köpte ett Asus istället (brukar köra Asus) och nu rullar datorn problemfritt.. när jag nu går in i samma butik så ser jag att de har slutat sälja chiantech pga dålig kvalitee...

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
549539
February 21, 2004 - 1:39 am
sp_Permalink sp_Print

Låter som massa bs från vissa snubbar, har bara hört positiva saker om Chaintech, förutom att de är dyra...

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
January 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
550546
February 22, 2004 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Låter som massa bs från vissa snubbar, har bara hört positiva saker om Chaintech, förutom att de är dyra...

Javisst, det är ju bara våra praktiska erfarenheter av Chaintech vi delar med oss av, det är ju verkligen att snacka bs.........

Chaintech har låg kvalitet, så är det bara. Köp ett mobo själv och se vilka problem du kommer att få. Jag har via "kompisdatasupport" bekantat mig med både P4 och AMD-moderkort ur lite olika generationer. Den gemensamma nämnaren har varit att det genomgående har varit problem med kompabilitet och stabilitet.

Jag har inte varit med om att saker har suttit dåligt monterade på dem, men jag blir inte ett dugg förvånad över att höra det faktiskt.

Dåliga moderkort som tillverkaren skickar med en massa onödigt krimskrams till för att kunna ta ut mycket pengar, det är Chaintech i mina ögon, men känn dig fri att pröva dem om du vill, tänker inte hindra dig från att göra en dålig affär.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL