April 17, 2005
Core 2 Extreme QX6700 är knappast en ny bekantskap för våra trogna läsare då vi under flera månaders tid kunnat rapportera om Intels nya processorflaggskepp som även är känd under sitt utvecklingsnamn, Kentsfield. Många har väntat på att Intel skulle lansera sin första fyrkärniga arkitektur på marknaden och när nu stunden är kommen är det faktiskt tidigare än vi beräknat. Intel har till skillnad mot många andra produkttillverkare tidigarelagt sin lanseringen istället för at försena den, vilket tyvärr händer titt som tätt. Det betyder att konsumenter snabbare får information om den nya processorn, samtidigt som det blivit ett tajt tidsschema för oss i media. Vi jobbar för närvarande med ytterligare artiklar kring Core 2 Extreme QX6700 men redan idag kan vi presentera en recension för den Intels nya flaggskepp för dem som vill veta mer om processorns arkitektur och dess prestanda.
"System baserade på två kärnor utgör redan idag, drygt ett år efter dess introduktion, en betydande del av det totala antalet som säljs. Tendenser i övriga mikroprocessorindustrin antyder också att ökad parallell prestanda tillhör framtiden och kommer att komma mer och mer."
November 4, 2003
Voleyro wrote: Lär uppgradera till Intel Core i en snar framtid, vill bara veta ifall dessa är multiplier låsta? Samma gäller för Q6600. Tacksam för svar.
Alla Core 2 Duo och Core 2 Quad är låsta uppåt, men upplåsta ner till 6x.
Core 2 Extreme-processorerna är dock helt upplåsta.
April 20, 2004
crotale wrote: [quote=Voleyro]Lär uppgradera till Intel Core i en snar framtid, vill bara veta ifall dessa är multiplier låsta? Samma gäller för Q6600. Tacksam för svar.
OK. Så jag bör satsa på X6800 ifall jag ska kunna överklocka med mera frihet än andra Core processorerna. Läste att även 8800 behöver kraftfull Cpu så det blir inga flaskhalsar på ett av dessa 2.
Förresten, kör du din X6800 i denna hastiget dagligen? Alltså som standard?
October 11, 2006
Voleyro wrote: [quote=crotale][quote=Voleyro]Lär uppgradera till Intel Core i en snar framtid, vill bara veta ifall dessa är multiplier låsta? Samma gäller för Q6600. Tacksam för svar.
OK. Så jag bör satsa på X6800 ifall jag ska kunna överklocka med mera frihet än andra Core processorerna. Läste att även 8800 behöver kraftfull Cpu så det blir inga flaskhalsar på ett av dessa 2.
Ja det gör han nog inte.
November 4, 2003
Voleyro wrote: [quote=crotale][quote=Voleyro]Lär uppgradera till Intel Core i en snar framtid, vill bara veta ifall dessa är multiplier låsta? Samma gäller för Q6600. Tacksam för svar.
Om du tror att du kommer att behöva 11x-multipeln eller högre så är X6800 eller QX6700 de enda valen. Men tänk även på att hög FSB hjälper prestandan.
December 21, 2005
May 2, 2006
denstore wrote: Trevlig artikel. Man blir ju minst sagt sugen. Fast man får nog vänta in den billigare modellen. Synd att de inte släppte dem samtidigt.
Riktpriset på Q6600 är 851$ så så mycket billigare blir den inte, skulle gissa på 1000-1500kr billigare. Skillnaden mellan E6600 och E6700 är ju större så där är det mer befogat.
Nej Denstore, slå till med en Q6700, högre multipel och slippa vänta flera månader kan den tusingen vara värd. Sedan är det väl bara på Q6700 som multipeln är olåst, eller är den det på Q6600 också?
March 11, 2003
stege99 wrote: [quote=denstore]Trevlig artikel. Man blir ju minst sagt sugen. Fast man får nog vänta in den billigare modellen. Synd att de inte släppte dem samtidigt.
Riktpriset på Q6600 är 851$ så så mycket billigare blir den inte, skulle gissa på 1000-1500kr billigare. Skillnaden mellan E6600 och E6700 är ju större så där är det mer befogat.
Nej Denstore, slå till med en Q6700, högre multipel och slippa vänta flera månader kan den tusingen vara värd. Sedan är det väl bara på Q6700 som multipeln är olåst, eller är den det på Q6600 också?
Njae, det blir nog ingen Kentsfield. Väntar in K8L, och hoppas på att den presterar hyffsat.
För den delen ser jag något motsägande i "slå till" och en prislapp på över 10k......
1 Guest(s)