April 17, 2005
Core 2 Quadro ser nu ut att bli det talande namnet på Intels kommande processorserie som vi i nuläget känner under dess utvecklingsnamn Kentsfield. Processorserien använder sig av fyra Core-baserade processorkärnor och att Intel skulle välja att döpa processorerna till Core 2 Quadro känns mer eller mindre väntat. Den första modellen som dyker upp kommer vara en Extreme-modell och kommer lanseras under benämningen - Core 2 Extreme QX6700. Denna riktigt extrema processor kommer enligt flera olika källor lanseras i mitten av november månad och det med en klockfrekvens på 2.66GHz.
Detta kommer bli Intels nya flaggskepp på gamingmarknaden och kommer tampas med AMDs Athlon 64 FX-64 processor som även den ska lanseras under fjärde kvartalet med en klockfrekvens på 3.0GHz.
Nästa quad-core processor för skrivbordsmarknaden kommer lanseras i första kvartalet 2007 och det under namnet Core 2 Quadro Q6600 som ska arbeta i 2.4GHz med 2x4MB L2-cache och en processorbuss på 1066MHz.
Core 2 Quadro processorerna ska fungera bra på Intels 975X och P965 styrkretsar men moderkort kan behöva smärre ändringar i sina spänningsdelar för att leverera rätt spänning till Intels nya processormodeller.
March 5, 2005
Fyfan vad dåligt :burn: Samma sak som med C2D igen. Även där var en del moderkort värdelösa eftersom dom krävde nya spännigdelar men att det händer samma sak igen bara några månader sen sist är helt sjukt !
Antingen har moderkortstillverkare ett gäng apor (som har problem med minnet) till konstruktörer eller så vill dom tvinga en del kunder till uppgradering ?
November 4, 2003
Redzo wrote: Fyfan vad dåligt :burn: Samma sak som med C2D igen. Även där var en del moderkort värdelösa eftersom dom krävde nya spännigdelar men att det händer samma sak igen bara några månader sen sist är helt sjukt !
Antingen har moderkortstillverkare ett gäng apor (som har problem med minnet) till konstruktörer eller så vill dom tvinga en del kunder till uppgradering ?
Det är inte så allvarligt som det låter.
Vi har sett flera prov på att flera av dagens moderkort klarar av C2Q, och det man troligen menar med att vissa P965-moderkort kan behöva en uppdaterad spänningsdel är för att dessa inte har samma krav på spänningsdelen som i975X.
I verkligheten har flertalet P965-moderkort minst lika kraftiga spänningsdelar som i975X, och då tänker jag främst på Abit AB9, Asus P5B, Gigabyte GA-965P-DQ6.
November 24, 2004
July 28, 2001
denstore wrote: Sen är ju frågan hur mycket "normalt" folk som kommer att ha behov av en Quad-Core. Som situationen är idag, så är det ju ganska få människor som ens utnyttjar Dual-Core till något vettigt. Jag ser faktiskt mycket mer fram emot att se AMDs nya serie.
Precis.. jag nyttjar dual-coren när jag kör dvd shrink & liknande ... annars nada... Skillnaden mellan min P4:a & 4400+ är bara en tidsaspekt.. i spel lite mer, men jag hade uppnått bättre resultat i spel med en singlecore 3800+ exempelvis.
Visst K8L kommer att bli mycket intressant, men om man inte har nytta av 2 kärnor... kommer man då att ha nytta av 4?
1 Guest(s)