April 17, 2005
[Image Can Not Be Found]
Under många år har utvecklingen bland lagringsenheter och hårddiskar bestått i en ökad lagringskapacitet. Små förbättringar och optimeringar av prestandan har tillkommit på vägen men med Solid State Drive-tekniken är det dags att vända hela lagringsmarknaden på huvudet. Vi har tittat närmare på Solid-state-tekniken och med hjälp av en Samsung-baserad SSD-enhet från Corsair insett hur en dator egentligen ska bete sig och prestera. I vår recension av Corsair P128 kan ni läsa allt om SSD-teknikens fördelar och brister där vi fokuserar på verklig användning, som ofta skiljer sig drastiskt från de vanliga syntetiska testerna.
Precis som att en bil med 700hk kräver en betydligt kraftigare växellåda än en vanlig Volvo 740 för att kunna få fram all sin potential går det inte att nöja sig med 128MB RAM-minne bara för att man har en Core i7 processor som överklockats till över 4GHz. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk och finns det en svaghet på PC-marknaden som hängt med lite väl länge är det våra kära mekaniska hårddiskar.
Trevligt att den uppskattades, vi kommer att fortsätta med fler SSD-artiklar inom en snar framtid då det är ett mycket intressant ämne. Men vi har avvaktat för att hitta bra och informativa sätt att testa dem på och det känns som att vi är på rätt spår nu.
Tekniknörd som gillar att träna.
February 19, 2004
kapitalist wrote: Är det här testet på en absolut top-of-the-line-enhet eller är den att betrakta som en normal SSD-disk? Vilka serier räknas till den absoluta prestandatoppen och vad kan man leta efter om man vill ha ett "prisvärt" alternativ?
Det är en "normal" SSD skulle jag vilja påstå. Intels grejer är "top-of-the-line".
Själv har jag en OCZ Vertex 60gb och är sjukt nöjd! Det är en annan känsla utan ha ett "hackande" ljud samt en "rapp"-upplevelse av skrivbordsmiljön.
Dock så är priset per mb ett kapitel för sig...
*edit
En skitbra artikel förrästen.
kapitalist wrote: Är det här testet på en absolut top-of-the-line-enhet eller är den att betrakta som en normal SSD-disk? Vilka serier räknas till den absoluta prestandatoppen och vad kan man leta efter om man vill ha ett "prisvärt" alternativ?
Det är helt klart en av de bättre SSD-enheterna på marknaden, jag kan inte säga med säkerhet innan jag/vi testat övriga modeller men jämfört med tidigare nämnda OCZ Vertex och Intel X25-M G2 kan det bli svårt för Corsair P128 att ta hem pokalen.
Men jag tror inte att skillnaderna i verklig prestanda skulle vara allt för stora jämfört med Corsairs P128 då det är en mycket kapabel enhet.
Samsung har dock halkat efter lite med sina minneskontrollers så det ska bli spännande att se vad Indilinx (Används i Vertex m.fl.) och Intels motsvarigheter kan göra, vi har flera modeller från OCZ på väg in i testlabbet.
Coore wrote: När kan man räkna med att kunna köpa en SSD med bra prestanda till ett vettigt pris då tro?
Hade fungerat att ha en mindre SSD disk som systemdisk, men när man sitter på laptop som jag gör så har man ju inte plats med två diskar. :/
Det är sant att det blir ett större problem när man bara har en hårddiskplats. För mig är en SSD i en bärbar inga problem, för det skulle ändå bara vara min sekundära "arbetsdator". Har man behov av att lagra stora/många filer får man köra på externa metoder, USB-minne, NAS eller liknande. Eller så köper man en 256GB SSD för 4500 kronor.. 😛
Tack Ang! Vi ska kika närmare på bland annat OCZ Vertex och Agility i en kommande jämförelse, har inte fått in dem i labbet ännu dock.
March 10, 2003
Bara längtar tills jag får råd med en SSD till min burk. Igen panik heller iof, min raptor tuggar på ganska bra den med.
Skulle dock vara najs med lite extra power när man behöver det.
Särskilt när man har uppe flera intensiva program samtidigt och man märker
hur hårddisken knattrar som en galning.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
Jo det som slår en är att du väldigt snabbt vänjer dig vid en SSD. Jag kom på mig själv att tänka "vadå detta är väl inte så speciellt?". Men sen när man byter tillbaka till en HDD inser man vad det handlar om.. 😛
Datorer ska liksom agera som de gör med en SSD, att vi varit hindrade av HDD-tekniken så länge är lite tragiskt.
October 23, 2005
Här har du listat på kr/gb
http://www.prisjakt.nu/kategor.....#038;rev=1
Tar man även med prestanda i beräkningen så ligger tex Intel X25 och Crucial M225 bra till
Coore wrote: 256GB lagringsutrymme är lite overkill för min del.
Om man är ute efter en disk som är 120-160GB, vilken är det då som har bäst pris/prestanda ratio?
Ja det är återigen svårt att säga utan att ha testat. Men som sagt, Intels X25-serie, OCZ Vertex och andra modeller med Indilinx-kontrollern ligger ju bra till. Men Samsung-baserade modeller som Corsair P128 ligger faktiskt också bra till sett mot pris/GB.
Annars finns ju OCZ Z-Drive.... 😎
July 4, 2008
En väldigt välskriven artikel, du har bra språk Anton. Kolla gärna igenom artikel och rätta till slarvfel.
Något som är mycket värt att poängtera precis som du delvis gjorde är att folk kan uppgradera sin dator med grafikkort för flera tusentals kronor och endast få några ynka fps i prestandahöjning, men bara lägga några hundra på hårddisken. Kanske är det så att vi blivit bortskämda med hårddiskarnas priser. Om grafikkort och processorer kan kosta mycket så borda man inte heller tycka att SSD enheter är dyra, även om SSD'n kanske inte är en lika avancerad komponent som de andra nämnda.
Totalkostnaden för systemet blir ju helt klart högre om man väljer en SSD så det är väl det som avskräcker, men jag skulle hellre köpa en SSD för 3000 kronor och ett grafikkort för 1000 än tvärtom. Värt att poängtera är dock att jag inte spelar speciellt mycket, men man får faktiskt ganska mycket grafik för pengarna idag.
Sen har jag en fråga angående administration av SSD enheter. Skulle ni rekommendera mig att tipsa folk om att köpa SSD's? Då menar jag "svenssons" som inte kan så mycket om datorer. Jag tänker speciellt på problemet med att prestanda försämras när enheten fylls. Men är osäker på om detta problem finns med Intel's SSD.
Tack för de uppmuntrande orden, den har blivit snabbt skummad för korrektur men det finns säkerligen en del som missats då det blev lite jäktad publicering.
Precis som du säger är det nog dags att börja omprioritera lite när det gäller datorköp vilket jag också tog upp lite i artikeln. Skulle man slå ut prestandaförbättringen/krona mellan grafikkort och en SSD vs. HDD skulle nog SSD vinna i de flesta fall, speciellt för dem som just inte spelar särskilt mycket.
Hade varit lite roligt att försöka göra någon konkret uträkning på detta faktiskt men det blir ju nog lite knepigt.
Så länge man inte är på en alldeles för strikt budget tycker jag absolut man ska ta med SSD i diskussionen. I dagsläget är det nog bäst att kombinera med en lagringsdisk vid sidan om, men det är å andra sidan kanske inte "svenssons" har så stor nytta av.
Men tänk samtidigt att svenssons som inte använder en dator lika mycket och förmodligen inte fyller den på samma sätt inte heller kommer få lika stora problem med "slitna" enheter. Samtidigt som de flesta modeller redan har metoder och tekniker för att minimera skadan och prestandaförlusten i dessa fall.
Det enda man ska tänka på är att hålla sig undan från de äldre JMicron-baserade SSD-modellerna som OCZ Core, OCZ Solid, G.Skill Titan m.fl. JMicrons JMF602 kontrollers har stora problem med stuttering och stödjer ingen form av uppstädningsteknik.
February 19, 2004
this wrote: Sen har jag en fråga angående administration av SSD enheter. Skulle ni rekommendera mig att tipsa folk om att köpa SSD's? Då menar jag "svenssons" som inte kan så mycket om datorer. Jag tänker speciellt på problemet med att prestanda försämras när enheten fylls. Men är osäker på om detta problem finns med Intel's SSD.
Hårddiskarnas garantitid och prestanda hänger oftast ihop med ett oanpassat Vista. Anpassar du Vista för en SSD så får du både längre livslängd på disken och bättre prestanda än vad som anges hos de flesta tester och hos tillverkaren. (t ex så kan disken kanske leva dubbelt så länge genom diverse optimeringarna)
http://www.ocztechnologyforum......post318866
Sen går också ryktet att när en cell "dör" så betyder det att man inte längre kan skriva till cellen, men informationen finns fortfarande kvar och går att läsa, samt SSD tar endast stryk när man skriver, inte när man läser. (Någon kan rätta mig om jag fattat detta fel)
Även om en SSD tappar prestanda med tiden om man inte använder sig av TRIM så är den fortfarande snabb, och om ryktet ovan stämmer, fortfarande säker. Men med tanke på priset så riktar det sig nog inte riktigt än till "vanliga" Svenssons.
Det är också värt att tillägga att en SSD väldigt jämn hastighet även om den har väldigt lite utrymme kvar. Jämför med mekaniska som blir ohyggligt slöa när utrymmet börjar att sina.
*edit
Kom på mig själv som otydlig.
Det jag menade var att som "vanlig Svensson" så får du uppleva det du läser om på de flesta sidor, garantitid etc.
Men kan du göra optimeringarna ovan från OCZ hemsida så kommer din SSD att leva längre (kanske rent av mycket längre) och arbeta lite snabbare.
July 4, 2008
Tackar för svaren, är mycket väl medveten om problemen med Jmicrons kontroller. Hoppas de gör comeback snart med något riktigt bra.
Anledningen till att jag började spekulera om det var värt att rekommendera SSD är att en polare har sagt att han lägger max 8k på ny burk och bad mig välja ut några delar. För 8k får man ju ganska mycket dator idag och jag är beredd att lägga in en SSD i det paketet och sen slänga in ett 4770, eftersom han mest spelar wow så skulle denna dator klara sig fint med det kortet och verka mycket snabbare än om man valt en vanlig HDD. AMD riggar är otroligt prisvärda sådana.
Det jag egentligen undrade mest var huruvida Intel har detta problem lika mycket som indilinix och samsung baserade enheterna? Har inte hört så mycket om långsiktiga prestandaförsämringar när det gäller Intels enheter, finns det sådana problem på dem ens?
July 21, 2006
this wrote: Har inte hört så mycket om långsiktiga prestandaförsämringar när det gäller Intels enheter, finns det sådana problem på dem ens?
När det gäller långsiktiga prestandaförsämringar så lider väl alla dagens SSD av det problemet om man inte har en städfunktion såsom TRIM. Men av vad jag minns så när det gäller Intels X-25 serie så är det endast G2 modellerna som har stöd för TRIM, första generationen har det inte och kommer inte heller att få det (rätta mig om jag har fel).
Som redan sagts, bra artikel 🙂 men en liten bisak jag undrar över, du/ni skriver bla att hårddiskar fungerar "med hjälp av roterande aluminiumskivor", är det inte kopparskivor som används, eller var det kanske endast i riktigt gamla hårddiskar som man använde koppar?
Intels första generation av X25-serien sägs inte få stöd för TRIM nej, G2 kommer att få men har det inte ännu vilket är värt att påpeka.
Angående materialet på skivorna var jag inte road av att gå in i detalj på detta, men aluminium är som sagt en av grunderna. 🙂
Jag har för övrigt varit i kontakt med Corsair och diskuterat detta med TRIM-stöd och fått riktigt goda besked faktiskt. Corsair P128 och Samsungs minneskontroller kommer att få stöd för TRIM!
Man ska nämligen kunna uppdatera firmwaren genom mjukvara, dock finns detta verktyg inte tillgängligt ännu för vanliga användare. Vilket spelar mindre roll idag då man fortfarande arbetar på TRIM-baserad firmware. Fick även lite mer information om Indilinx-kontrollern som man testat TRIM på men tydligen inte spikat ännu, har klistrat in hela konversationen här för alla.
As it stands now, the P-Series (Samsung) drives can already have their firmware updated (a mini USB isn’t required, for either Samsung or Indilinx), but the tool isn’t publically available. Samsung plans to release one [an end-user tool] around the Windows 7 launch, but the schedule and details is up to them. If Samsung offers an update and a tool then we’ll certainly make that available too for the P-Series. For Indilinx, the first firmware that supported ATA-TRIM was Indilinx v1711, but this was actually withdrawn because of a bug. When this is fixed, and we’ve received and tested the version for our Extreme Series drives, we’ll release that too.
So the Extreme Series will likely be first with an ATA-TRIM firmware (though Corsair may not have the first Indilinx-based drive out with the firmware – we’ll take some time to test it out), and I’d expect that P-Series will follow closer to the W7 launch, or perhaps shortly after, but that really is up to Samsung, ultimately.
Men goda nyheter alltså, Samsung kommer med största sannolikhet att ge Corsair möjlighet att få in TRIM-stöd även i P128 vilket ytterligare stärker dess aktier! Jag kommer att uppdatera recensionen med denna information inom kort!
1 Guest(s)