August 22, 2005
De två stora och mest komplexa processorerna i dagens datorer är CPUn (Central Processing Unit) som i talspråk fortfarande är den enda "äkta" processorn i din dator. Den andra komplexa processorn i din dator är GPUn (Graphics Processing Unit) som precis som namnet antyder hanterar de huvudsakliga grafiska applikationerna i systemet.
GPUn har blivit ett livsviktigt komplement till CPUn då man genom att inte belasta huvudprocessorn (CPUn) har kunnat driva utvecklingen på grafikfronten mycket effektivare.
Nu kan vi vara på väg mot nästa vägskäl där även själva grafiksystemet i din dator ska delas upp. Något som blivit allt mer populärt på senare tid är fysiska effekter i spel, med andra ord hur objekt i din spelomgivning påverkas av sin omgivning och ditt agerande. Allt från att grässtrån ska ge ge vika för dina fötter eller följa med i vindens rörelser till att alla delar i en bil ska regera på ett verkligt sätt vid en kollision med en bergvägg är exempel på fysiska effekter.
Det är en av de viktigaste bitarna för att nå fullständig realism i en artificiell miljö och samtidigt blir det ofta extremt krävande för hårdvaran.
Dagens GPUs klarar av en beskärd del fysiska effekter men långt i från så mycket som spelutvecklare hade velat.
Företaget AGEIA har tagit fasta på detta och är i nuläget på väg att lansera den första dedikerade processorn för hantering av fysiska effekter, PhysX. Med andra ord den första PPUn, Physics Processing Unit.
På Anandtech har man tagit sig en funderare på PPUns framtid och vilka effekter vi som konsumenter kan se av det hela.
"Sure, some approximation of these things can be done on today’s graphics cards. But it’s not yet possible to have characters comb their hands through their hair realistic way. Clothing can’t move or tear like real cloth. Fluids don’t respond to splashes or movement in a proper way. The AGEIA PhysX PPU proposes to bring these features to a game near you."
Det är onekligen kittlande att fundera över vilka effekter vi kan vänta oss med ökad processorkraft endast dedikerad för fysiken i spel.
Hela artikeln går att hitta på Anandtech.com.
zahft wrote: Bra idé!
Men hur ska det köras då? Genom en PCI slot och utan utgångar till skärmen, för det lär ju graffet ha.
Kommer all fysik gå genom denna till graffet?
Mer eller mindre så ja!
På The Inquirer såg jag ett foto av kortet för ett tag sedan, det ska finnas i PCI eller PCIe formfaktor och har PPUn integrerad tillsammans med minne och övrig nödvändig elektronik.
Tekniknörd som gillar att träna.
February 12, 2003
Men jag undrar... Var kommer det här sluta?
Hur många PCI/PCI-X-platser kommer att tas upp av diverse kort i framtiden? 😛
För den var inte speciellt gullig på bilden, och den låter tamigfan dyr.
Men om man skulle integrera dessa på moderkorten skulle det vara ganska intressant, eller på grafikkorten, det funkar också.
Men helt klart intressant.
Mean Machine wrote: Men jag undrar... Var kommer det här sluta?
Hur många PCI/PCI-X-platser kommer att tas upp av diverse kort i framtiden? 😛
För den var inte speciellt gullig på bilden, och den låter tamigfan dyr.
Men om man skulle integrera dessa på moderkorten skulle det vara ganska intressant, eller på grafikkorten, det funkar också.
Men helt klart intressant.
Det står i Inqs artikel att formfaktorn kommer finslipas tills man lanserar en konsumentversion så lika stor ska den nog inte se ut när/om den dyker upp på marknaden.
Dock är jag övertygad om att moderkort/grafikkort kommer integrerade PPUn i framtiden om den skulle få fästa på marknaden. Får de bara ett par tunga speltitlar som stödjer tekniken och ger bra resultat kan det nog gå vägen.
Tekniknörd som gillar att träna.
March 10, 2003
Gillar dock iden med dual pci (använda det man har i datorn), för då behöver man inte tillverka 2 olika kort.
Detta är ett koncept som fungerar. Fanns/finns massa kort till amiga
som kör dual portar (Zorro/PCI).
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 11, 2003
Men hur snart kommer en sån här lösníng att appliceras i spel och program?
Visst, the Inq skriver i slutet av året, men de brukar ju inte direkt vara så tillförlitliga.
Och visst, dubbellösningar med PCI och PCI-E kan verka fyndiga, men oftast funkar renodlade lösningar bäst.
1 Guest(s)