August 22, 2005
CPUID.com har lanserat en ny mjukvara som kan vara mycket intressant för överklockare. ClockGen heter det nya programmet som är en Windows-baserad mjukvara för direkt överklockning. Om du använder ett av de moderkort som programmet stödjer kan du alltså överklocka ditt system direkt i Windows utan omstarter och liknande. Liknande program har funnits sedan länge och för att nämna några kan vi säga SetFSB och CPUCool.
I dagsläget har ClockGen stöd för följande moderkort.
:: Asus P4C800, P4C800-E, P4P800, P4P800-VM ::
:: Abit IC7, IC7-G, IS7, IS7-G, IS7-M, IS7-E. ::
:: Gigabyte GA-8KNXP, GA-8IK1100, GA-8IPE1000. ::
:: MSI 865PE-Neo2, 875P-Neo. ::
:: Epox 4PCA3+, 4PCA2+. ::
I samma veva har även CPUID släppt en ny version av deras systeminformationsmjukvara CPU-Z. CPU-Z kan användas i Windows för att kontrollera processor och busshastighet eller t.ex. ramminnets timings. Ett mycket användbart program för entusiasten som nu är uppe i version 1.19. Den nya versionen har t.ex. stöd för FSB:DRAM och kan även avläsa direkt överklockning i Windows som ClockGen tillåter.
Mer information om ClockGen hittar du här. Vill du ladda ner den senaste versionen av CPU-Z gör du det här.
February 2, 2003
Hmm det låter konstigt.. har inte sett några andra som testat det ännu tyvärr men om någon testar så dela gärna med er av resultaten!
Tekniknörd som gillar att träna.
Jimba wrote: Men CPU-Z, stödjer det alla moderkort?
funkar kanske på min 1ghz duron?=)
Det ska fungera på mer eller mindre alla moderkort ja, det kan vara problem med avläsningen för vissa moderkort dock. Då är det mest minnesfrekvens och timings som kan bli fel.
December 23, 2000
Mind: Det ska du nog inte göra, vet inte vad som händer men eftersom det inte verkar ha stöd för något AMD-moderkort kan det inte bli positiva effekter tycker man. 🙂
P och Mouse: CPU-Z funkade perfa på min burk utan felmeddelande eller segt system.
P: Har du tittat på bug report och FAQ avdelningen? Kanske kan hjälpa med ditt felmeddelande.
Bug report and FAQ
DeepBlueMagic: Grattis! 🙂
December 23, 2000
Anton aka [NH wrote: Woxxman]P: Har du tittat på bug report och FAQ avdelningen? Kanske kan hjälpa med ditt felmeddelande.
Bug report and FAQ
nej, det hade jag inte gjort, men borde gjort... 🙂
Det va dmi som gjorde att det inte funka.
Körde cpuz.exe -dmi så funkade det sen.
tack Woxxman
December 23, 2000
Hehe okej det låter ju ännu konstigare 😀
Men nu är det inga felmeddelande i alla fall, man får se det positivt.
June 30, 2001
Liten bugg kanske? Annars är jag världsmästare i överklockning.
http://mahias.no-ip.com:8000/b...../cpu-z.jpg
Edit: nu har min dator också hakat upp sig. Blir restart.
2 Guest(s)