August 22, 2005
När vi under gårdagen informerade om Apples första flashbaserade MP3-spelare, iPod Shuffle, var vi lite fundersamma över Apples tillvägagångssätt.
Ett stort frågetecken är att man slopat en display på spelaren, något som vi ser på mer eller mindre alla spelare på marknaden idag.
Det tog inte heller lång tid för konkurrenterna att börja hacka på Apple efter lanseringen av iPod Shuffle.
Apples förmodligen största konkurrent Creative, som satsat stenhårt på MP3-spelarmarknaden under det gångna året har inte mycket tro på Apple iPod Shuffle om vi ska ta företagets VD, Sim Wong Hoo, på orden.
När Sim Wong Hoo skulle svara på frågan om han var rädd för iPod Shuffles inverkan på flashmarknaden fällda han följande kommentar.
"We’re expecting a good fight but they’re coming out with something that’s five generations older. It’s our first generation MuVo One product feature, without display, just have a (shuffle feature). We had that — that’s a four-year-old product. So I think the whole industry will just laugh at it, because the flash people — it’s worse than the cheapest Chinese player. Even the cheap, cheap Chinese brand today has display and has FM. They don’t have this kind of thing, and they expect to come out with a fight; I think it’s a non-starter to begin with."
Creative verkar med andra ord inte ha mycket till övers för Apples intåg på flashmarknaden och visst kan vi förstå dem. Dock ska man vara fullt medveten om att iPod varumärket och Apples förmåga att sälja det mesta nog kan överraska även i detta fall.
Källa: Engadget
ZIre wrote: en apple är alltid en apple =)
Jo det är nog fler än vad Creative tror som tänker just så. Apple och deras iPod är så inarbetat i skallen på folk nu att det nog ska mycket till innan man går till en annan tillverkare.
Tekniknörd som gillar att träna.
March 27, 2003
Den där Sim Wong Hoo verkar vara en smart kille. Han har ju helt rätt...
Men som sagt, det finns massa folk som koller köpa den bara för att det är en Apple. Sånna som inte vågar erkänna (för sig själva och andra) att deras favorit på mp3-marknaden misslyckats och, i detta fall, får stryk av vilken flash-spelare som helst....
December 26, 2001
September 1, 2002
We’re expecting a good fight but they’re coming out with something that’s five generations older. It’s our first generation MuVo One product feature, without display, just have a (shuffle feature).
De fem år äldre generationerna flash-mp3-spelare hade varken USB2-gränssnitt eller 512/1024MB lagringsutrymme. Och de kostade definitivt inte så lite som $99/$149.
Jag ser en Ipod Shuffle som en USB-thumbdrive med musikuppspelningsfunktionalitet.
January 28, 2003
Well, det med display är inte nödvändigt. B&O har ingen display på sin mp3-spelare heller, de gjorde undersökningar men kom fram till att en spelare utan fungerade lika bra. Priset på den är dock inte SÅ jättebra, 7k eller något i den stilen 😛
Som jag ser det, så är det en spelare för dem som inte behöver sitta och zappa mellan låtarna hela jävla tiden. Och sedan också som Gamblor sa, ett fickminne som kan spela upp låtar. Liten till formatet, men tyvärr lite dålig batteritid.
Den avgörande frågan är ljudkvaliten. Men Apple är väl inte direkt kända för att ha dåligt ljud. 😛
April 26, 2003
Får se hur mycket skit dem snackar när (och inte "om") Shuffle börjar sälja rejält. Apple har något som Creative saknar, en snygg stil, och ett bra pris. Jag tror många kan tänka sig att offra display för att få ner priset så mycket. Jag menar, vad kostar 1GB JoS? 1GB iRiver? 1GB Creative?
"Enligt iPodlounge såldes 20 000 iPod shuffle på fyra timmar i Apples Retail Store i San Francisco. Sedan tog lagret slut. Det får vi till cirka 1,4 iPods per sekund"
Visserligen brukar det väl vara så vid nylanseringar av nya företag men det kanske är ett tecken of times to follow 🙂
August 11, 2004
Friamannen wrote: Får se hur mycket skit dem snackar när (och inte "om") Shuffle börjar sälja rejält. Apple har något som Creative saknar, en snygg stil, och ett bra pris. Jag tror många kan tänka sig att offra display för att få ner priset så mycket. Jag menar, vad kostar 1GB JoS? 1GB iRiver? 1GB Creative?
"Enligt iPodlounge såldes 20 000 iPod shuffle på fyra timmar i Apples Retail Store i San Francisco. Sedan tog lagret slut. Det får vi till cirka 1,4 iPods per sekund"
Visserligen brukar det väl vara så vid nylanseringar av nya företag men det kanske är ett tecken of times to follow 🙂
1gb creative: http://www.butik.it/index.asp?.....F120300002 , ganska bra pris tycker jag? med display och väldigt bra ljudkvalitet dessutom 🙂 designen man kan klaga på kanske...
1 Guest(s)