Creative dissar iPod Shuffle|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Creative dissar iPod Shuffle
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 13, 2005 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

När vi under gårdagen informerade om Apples första flashbaserade MP3-spelare, iPod Shuffle, var vi lite fundersamma över Apples tillvägagångssätt.
Ett stort frågetecken är att man slopat en display på spelaren, något som vi ser på mer eller mindre alla spelare på marknaden idag.
Det tog inte heller lång tid för konkurrenterna att börja hacka på Apple efter lanseringen av iPod Shuffle.

Apples förmodligen största konkurrent Creative, som satsat stenhårt på MP3-spelarmarknaden under det gångna året har inte mycket tro på Apple iPod Shuffle om vi ska ta företagets VD, Sim Wong Hoo, på orden.
När Sim Wong Hoo skulle svara på frågan om han var rädd för iPod Shuffles inverkan på flashmarknaden fällda han följande kommentar.

"We’re expecting a good fight but they’re coming out with something that’s five generations older. It’s our first generation MuVo One product feature, without display, just have a (shuffle feature). We had that — that’s a four-year-old product. So I think the whole industry will just laugh at it, because the flash people — it’s worse than the cheapest Chinese player. Even the cheap, cheap Chinese brand today has display and has FM. They don’t have this kind of thing, and they expect to come out with a fight; I think it’s a non-starter to begin with."

Creative verkar med andra ord inte ha mycket till övers för Apples intåg på flashmarknaden och visst kan vi förstå dem. Dock ska man vara fullt medveten om att iPod varumärket och Apples förmåga att sälja det mesta nog kan överraska även i detta fall.

Källa: Engadget

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
821495
January 13, 2005 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

en apple är alltid en apple =)

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
821502
January 13, 2005 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: en apple är alltid en apple =)

Jo det är nog fler än vad Creative tror som tänker just så. Apple och deras iPod är så inarbetat i skallen på folk nu att det nog ska mycket till innan man går till en annan tillverkare.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
821506
January 13, 2005 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Den där Sim Wong Hoo verkar vara en smart kille. Han har ju helt rätt...

Men som sagt, det finns massa folk som koller köpa den bara för att det är en Apple. Sånna som inte vågar erkänna (för sig själva och andra) att deras favorit på mp3-marknaden misslyckats och, i detta fall, får stryk av vilken flash-spelare som helst....

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
821514
January 13, 2005 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte man kan jämföra med rnd-billig-kinesiskspelare., för designen håller faktiskt högre klass. Och display klarar man sig utan. Jag gillar ipod 😛

Fire
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
821554
January 13, 2005 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle klara mig fint utan display sålänge ljudkvaliten ligger klass med de bättre spelarna till ett mycket lägre pris självklart. Nu e bara frågan om ljudet är bra på ipods flashbaserade spelare?

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
821576
January 13, 2005 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

We’re expecting a good fight but they’re coming out with something that’s five generations older. It’s our first generation MuVo One product feature, without display, just have a (shuffle feature).

De fem år äldre generationerna flash-mp3-spelare hade varken USB2-gränssnitt eller 512/1024MB lagringsutrymme. Och de kostade definitivt inte så lite som $99/$149.

Jag ser en Ipod Shuffle som en USB-thumbdrive med musikuppspelningsfunktionalitet.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
821821
January 13, 2005 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Well, det med display är inte nödvändigt. B&O har ingen display på sin mp3-spelare heller, de gjorde undersökningar men kom fram till att en spelare utan fungerade lika bra. Priset på den är dock inte SÅ jättebra, 7k eller något i den stilen 😛

Som jag ser det, så är det en spelare för dem som inte behöver sitta och zappa mellan låtarna hela jävla tiden. Och sedan också som Gamblor sa, ett fickminne som kan spela upp låtar. Liten till formatet, men tyvärr lite dålig batteritid.

Den avgörande frågan är ljudkvaliten. Men Apple är väl inte direkt kända för att ha dåligt ljud. 😛

Friamannen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
822305
January 14, 2005 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Får se hur mycket skit dem snackar när (och inte "om") Shuffle börjar sälja rejält. Apple har något som Creative saknar, en snygg stil, och ett bra pris. Jag tror många kan tänka sig att offra display för att få ner priset så mycket. Jag menar, vad kostar 1GB JoS? 1GB iRiver? 1GB Creative?

"Enligt iPodlounge såldes 20 000 iPod shuffle på fyra timmar i Apples Retail Store i San Francisco. Sedan tog lagret slut. Det får vi till cirka 1,4 iPods per sekund"

Visserligen brukar det väl vara så vid nylanseringar av nya företag men det kanske är ett tecken of times to follow 🙂

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
822374
January 14, 2005 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Friamannen wrote: Får se hur mycket skit dem snackar när (och inte "om") Shuffle börjar sälja rejält. Apple har något som Creative saknar, en snygg stil, och ett bra pris. Jag tror många kan tänka sig att offra display för att få ner priset så mycket. Jag menar, vad kostar 1GB JoS? 1GB iRiver? 1GB Creative?

"Enligt iPodlounge såldes 20 000 iPod shuffle på fyra timmar i Apples Retail Store i San Francisco. Sedan tog lagret slut. Det får vi till cirka 1,4 iPods per sekund"

Visserligen brukar det väl vara så vid nylanseringar av nya företag men det kanske är ett tecken of times to follow 🙂

1gb creative: http://www.butik.it/index.asp?.....F120300002 , ganska bra pris tycker jag? med display och väldigt bra ljudkvalitet dessutom 🙂 designen man kan klaga på kanske...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 128
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL