April 17, 2005
Sound Blaster X-Fi är Creatives senaste ljudkrets att nå marknaden och man verkar ha stora förhoppningar på denna ljudkrets som varit under utveckling hela 2000-talet. Creative har tidigare tillkännagivigt X-Fi men nu är det alltså dags för den officiella lanseringen och i denna veva har man även släppt information om de fyra X-Fi kort som kommer dyka upp i våra butiker. Man har i vanlig ordningen en basmodell som fått benämningen Sound Blaster X-Fi XtremeMusic och även om detta kort inte skäms för sig finns det bra mycket värre produkter i denna serie.
De fyra kort man lanserar är följande;
Det som skiljer dem åt är att Platinum-versionen tillför en intern 5.25" enhet för inkoppling av diverse enheter. I övrigt är det samma kort som i basversionen. Fatal1ty FPS och Elite Pro-versionena har förutom annorlunda boxar för att koppla in enheter även 64MB ram integrerat på ljudkortet. Detta för att ge optimal prestanda i spel samtidigt som man behåller högsta ljudkvalité.
Det finns enorm mycket att säga om X-Fi och då vi varit på båda Creatives lanseringar, den senaste förra veckan, har vi sett en hel del av vad X-Fi kan prestera. Det vi har sett har också varit mycket imponerande och vi kommer inom en snar framtid ge er mer detaljerad information om Creative nya ljudkrets genom en fullskalig recension av X-Fi. Tills dess kan vi bjuda på en liten förhandstitt av flaggskeppet i X-Fi serien.
:: Läs mer om kretsen och de nya produkterna på Creatives hemsida.
December 3, 2003
February 12, 2003
PooSlice wrote: Jag var inte alls imponerad när de visade upp kortet på Dreamhack, det emulerade surroundljudet var inte något speciellt alls. Tror det fanns något som hette A3d nångång som var lika bra.
a3D vad ju kickass. 🙂
Väcker minnen av mitt gamla Turtle Beach-kort.
Annars måste jag säga att jag gillar Creative-kort i allmänhet, blir nog en sån där nästa gång jag köper nytt.
PooSlice, jag hörde faktiskt aldrig demot på DH men det jag hörde i Tyskland nu senast var faktiskt riktigt imponerande. Speciellt surroundeffekterna i hörlurar var riktigt trevliga, det är också lättare att dema för en större massa än vad det är på högtalarsystem.
Du är inne på rätt spår med A3D, det är just denna teknik Creative vidareutvecklat. Man köpte nämligen upp Aureal, företaget som tog fram A3D, år 2001.
Så det är inte konstigt att du ser likheter, men detta är såklart en mycket mer utvecklad version.
Jag vill dock inte säga mycket mer innan vi utvärderat kortet ordentligt men min första reaktion var som sagt var mycket positiv.
Tekniknörd som gillar att träna.
December 3, 2003
Anton K wrote: PooSlice, jag hörde faktiskt aldrig demot på DH men det jag hörde i Tyskland nu senast var faktiskt riktigt imponerande. Speciellt surroundeffekterna i hörlurar var riktigt trevliga, det är också lättare att dema för en större massa än vad det är på högtalarsystem.
Du är inne på rätt spår med A3D, det är just denna teknik Creative vidareutvecklat. Man köpte nämligen upp Aureal, företaget som tog fram A3D, år 2001.
Så det är inte konstigt att du ser likheter, men detta är såklart en mycket mer utvecklad version.
Jag vill dock inte säga mycket mer innan vi utvärderat kortet ordentligt men min första reaktion var som sagt var mycket positiv.
Ok, för det jag hörde var absolut inget speciellt, var bara lite bättre på att härma ljud i bakgrunden än vad A3d var.
Tycker mer det är ett jippo med alla effekter och "lika kraftfull som intels senaste cpu" mumbo jumbo!
PooSlice wrote: [quote=Anton K]PooSlice, jag hörde faktiskt aldrig demot på DH men det jag hörde i Tyskland nu senast var faktiskt riktigt imponerande. Speciellt surroundeffekterna i hörlurar var riktigt trevliga, det är också lättare att dema för en större massa än vad det är på högtalarsystem.
Ok, för det jag hörde var absolut inget speciellt, var bara lite bättre på att härma ljud i bakgrunden än vad A3d var.
Tycker mer det är ett jippo med alla effekter och "lika kraftfull som intels senaste cpu" mumbo jumbo!
Jag kan inte säga vad du ska tycka och vet inte vad som ändrats sedan demot på DH men det är ju mycket möjligt att det hänt en del sedan dess. Man har nog plockat fram lite bättre demos också kan jag tänka mig, men jag var i alla fall imponerad. Det är det enda jag kan säga. 🙂
July 14, 2003
Varför vill man ha en enhet som gör ljudet (ifrån musik) "bättre"? Det man vill ha är ju 0 modifikation, dvs jag vill höra ljudet ifrån musiken så som proffsen i studion hade tänkt sig det, inte vad en leksakstillverkare (ursäkta! =)) från japan tycker är ett enhancement! 🙂
Det är som vanlig en smaksak. Har man ett surroundsystem kan nog många tycka att det är skönare att sitta "mitt i" en live-konsert eller liknande. Men självklart är det inte alla som vill "förstöra" originalspåret. Sedan kan jag tycka att viss musik passar bättre i multikanal medan annan musik inte funkar lika bra. Men som sagt var, i grund och botten är det ju en smaksak och man behöver inte köra ut det i flera kanaler. 🙂
January 12, 2004
desdecado wrote: Varför vill man ha en enhet som gör ljudet (ifrån musik) "bättre"? Det man vill ha är ju 0 modifikation, dvs jag vill höra ljudet ifrån musiken så som proffsen i studion hade tänkt sig det, inte vad en leksakstillverkare (ursäkta! =)) från japan tycker är ett enhancement! 🙂
I stort sett alla D/A omvandlare uppsamplar...
Om det görs i DSPn, med högre noggrannhet så är det väl knappast en
nackdel? Att sen "crystalizern" letar upp transienter och förstärker dom
för att utnyttja 24bit dynamiken verkar intressant. Liknande teknik
används i musikstudior, vid restaurering av gamla inspelningar t ex.
Eagles - Hotel California på DVD-Audio är förbättrad på det sättet.
Sen, är EMU en leksakstillverkare? Det visste jag inte...
Sen är ju inte CD-formatet direkt vad "proffsen i studion" hade tänkt sig
heller. Seriösa studios spelar in och mixar i 24bit, 96KHz. Sen får det
nedsamplas till 44,1/16 till CD.
2 Guest(s)