Creative Sound blaster X-Fi lanserat|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Creative Sound blaster X-Fi lanserat
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 9, 2005 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Sound Blaster X-Fi är Creatives senaste ljudkrets att nå marknaden och man verkar ha stora förhoppningar på denna ljudkrets som varit under utveckling hela 2000-talet. Creative har tidigare tillkännagivigt X-Fi men nu är det alltså dags för den officiella lanseringen och i denna veva har man även släppt information om de fyra X-Fi kort som kommer dyka upp i våra butiker. Man har i vanlig ordningen en basmodell som fått benämningen Sound Blaster X-Fi XtremeMusic och även om detta kort inte skäms för sig finns det bra mycket värre produkter i denna serie.

De fyra kort man lanserar är följande;

  • Sound Blaster X-Fi XtremeMusic - $129.99
  • Sound Blaster X-Fi Platinum - $199.99
  • Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS - $279.99
  • Sound Blaster X-Fi Elite Pro - $399.99
  • Det som skiljer dem åt är att Platinum-versionen tillför en intern 5.25" enhet för inkoppling av diverse enheter. I övrigt är det samma kort som i basversionen. Fatal1ty FPS och Elite Pro-versionena har förutom annorlunda boxar för att koppla in enheter även 64MB ram integrerat på ljudkortet. Detta för att ge optimal prestanda i spel samtidigt som man behåller högsta ljudkvalité.

    Det finns enorm mycket att säga om X-Fi och då vi varit på båda Creatives lanseringar, den senaste förra veckan, har vi sett en hel del av vad X-Fi kan prestera. Det vi har sett har också varit mycket imponerande och vi kommer inom en snar framtid ge er mer detaljerad information om Creative nya ljudkrets genom en fullskalig recension av X-Fi. Tills dess kan vi bjuda på en liten förhandstitt av flaggskeppet i X-Fi serien.


    [Image Can Not Be Found]

    :: Läs mer om kretsen och de nya produkterna på Creatives hemsida.

    Caze
    Mina inlägg skrivs i binär kod
    Medlem
    Forum Posts: 144
    Member Since:
    December 5, 2003
    sp_UserOfflineSmall Offline
    934320
    August 9, 2005 - 5:18 pm
    sp_Permalink sp_Print

    Mitt nästa ljudkort. 😀
    Någon aning när vi kommer att se dessa i affärer?

    PooSlice
    Almost a full-blooded keyboard-warrior
    Medlem
    Forum Posts: 193
    Member Since:
    December 3, 2003
    sp_UserOfflineSmall Offline
    934377
    August 9, 2005 - 5:58 pm
    sp_Permalink sp_Print

    Jag var inte alls imponerad när de visade upp kortet på Dreamhack, det emulerade surroundljudet var inte något speciellt alls. Tror det fanns något som hette A3d nångång som var lika bra.

    Avatar
    Jonas Klar
    Member
    Medlem
    Forum Posts: 15897
    Member Since:
    February 12, 2003
    sp_UserOfflineSmall Offline
    934419
    August 9, 2005 - 7:04 pm
    sp_Permalink sp_Print

    PooSlice wrote: Jag var inte alls imponerad när de visade upp kortet på Dreamhack, det emulerade surroundljudet var inte något speciellt alls. Tror det fanns något som hette A3d nångång som var lika bra.

    a3D vad ju kickass. 🙂
    Väcker minnen av mitt gamla Turtle Beach-kort.
    Annars måste jag säga att jag gillar Creative-kort i allmänhet, blir nog en sån där nästa gång jag köper nytt.

    Avatar
    Anton Karmehed
    Admin
    Forum Posts: 8376
    Member Since:
    December 24, 2000
    sp_UserOfflineSmall Offline
    934425
    August 9, 2005 - 7:10 pm
    sp_Permalink sp_Print

    PooSlice, jag hörde faktiskt aldrig demot på DH men det jag hörde i Tyskland nu senast var faktiskt riktigt imponerande. Speciellt surroundeffekterna i hörlurar var riktigt trevliga, det är också lättare att dema för en större massa än vad det är på högtalarsystem.

    Du är inne på rätt spår med A3D, det är just denna teknik Creative vidareutvecklat. Man köpte nämligen upp Aureal, företaget som tog fram A3D, år 2001.
    Så det är inte konstigt att du ser likheter, men detta är såklart en mycket mer utvecklad version.
    Jag vill dock inte säga mycket mer innan vi utvärderat kortet ordentligt men min första reaktion var som sagt var mycket positiv.

    Code Red
    Kommer du hit ofta?
    Medlem
    Forum Posts: 476
    Member Since:
    January 30, 2004
    sp_UserOfflineSmall Offline
    934465
    August 9, 2005 - 8:07 pm
    sp_Permalink sp_Print

    Inget i 5-600 kronorssegmentet?

    Black_light
    Kommer du hit ofta?
    Medlem
    Forum Posts: 1851
    Member Since:
    May 1, 2005
    sp_UserOfflineSmall Offline
    934484
    August 9, 2005 - 8:57 pm
    sp_Permalink sp_Print

    Va ska man me sånna überljudkort till, verkligen asså? Och kan man överklocka ljudkort? :p

    PooSlice
    Almost a full-blooded keyboard-warrior
    Medlem
    Forum Posts: 193
    Member Since:
    December 3, 2003
    sp_UserOfflineSmall Offline
    934534
    August 9, 2005 - 10:33 pm
    sp_Permalink sp_Print

    Anton K wrote: PooSlice, jag hörde faktiskt aldrig demot på DH men det jag hörde i Tyskland nu senast var faktiskt riktigt imponerande. Speciellt surroundeffekterna i hörlurar var riktigt trevliga, det är också lättare att dema för en större massa än vad det är på högtalarsystem.

    Du är inne på rätt spår med A3D, det är just denna teknik Creative vidareutvecklat. Man köpte nämligen upp Aureal, företaget som tog fram A3D, år 2001.
    Så det är inte konstigt att du ser likheter, men detta är såklart en mycket mer utvecklad version.
    Jag vill dock inte säga mycket mer innan vi utvärderat kortet ordentligt men min första reaktion var som sagt var mycket positiv.

    Ok, för det jag hörde var absolut inget speciellt, var bara lite bättre på att härma ljud i bakgrunden än vad A3d var.
    Tycker mer det är ett jippo med alla effekter och "lika kraftfull som intels senaste cpu" mumbo jumbo!

    Avatar
    Ctrl
    Varberg
    Member
    Medlem
    Forum Posts: 10355
    Member Since:
    March 10, 2003
    sp_UserOfflineSmall Offline
    934550
    August 9, 2005 - 10:44 pm
    sp_Permalink sp_Print

    Code Red wrote: Inget i 5-600 kronorssegmentet?

    Kommer nog sjunka i pris som de gamla Audigy. Minns att mitt Audigy 1 kostade
    ca: 1200 när jag köpte det.

    “Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

    Avatar
    Anton Karmehed
    Admin
    Forum Posts: 8376
    Member Since:
    December 24, 2000
    sp_UserOfflineSmall Offline
    934624
    August 10, 2005 - 8:03 am
    sp_Permalink sp_Print

    PooSlice wrote: [quote=Anton K]PooSlice, jag hörde faktiskt aldrig demot på DH men det jag hörde i Tyskland nu senast var faktiskt riktigt imponerande. Speciellt surroundeffekterna i hörlurar var riktigt trevliga, det är också lättare att dema för en större massa än vad det är på högtalarsystem.

    Du är inne på rätt spår med A3D, det är just denna teknik Creative vidareutvecklat. Man köpte nämligen upp Aureal, företaget som tog fram A3D, år 2001.
    Så det är inte konstigt att du ser likheter, men detta är såklart en mycket mer utvecklad version.
    Jag vill dock inte säga mycket mer innan vi utvärderat kortet ordentligt men min första reaktion var som sagt var mycket positiv.

    Ok, för det jag hörde var absolut inget speciellt, var bara lite bättre på att härma ljud i bakgrunden än vad A3d var.
    Tycker mer det är ett jippo med alla effekter och "lika kraftfull som intels senaste cpu" mumbo jumbo!

    Jag kan inte säga vad du ska tycka och vet inte vad som ändrats sedan demot på DH men det är ju mycket möjligt att det hänt en del sedan dess. Man har nog plockat fram lite bättre demos också kan jag tänka mig, men jag var i alla fall imponerad. Det är det enda jag kan säga. 🙂

    desdecado
    Kommer du hit ofta?
    Medlem
    Forum Posts: 700
    Member Since:
    July 14, 2003
    sp_UserOfflineSmall Offline
    934628
    August 10, 2005 - 8:20 am
    sp_Permalink sp_Print

    Varför vill man ha en enhet som gör ljudet (ifrån musik) "bättre"? Det man vill ha är ju 0 modifikation, dvs jag vill höra ljudet ifrån musiken så som proffsen i studion hade tänkt sig det, inte vad en leksakstillverkare (ursäkta! =)) från japan tycker är ett enhancement! 🙂

    Avatar
    Anton Karmehed
    Admin
    Forum Posts: 8376
    Member Since:
    December 24, 2000
    sp_UserOfflineSmall Offline
    934630
    August 10, 2005 - 8:30 am
    sp_Permalink sp_Print

    Det är som vanlig en smaksak. Har man ett surroundsystem kan nog många tycka att det är skönare att sitta "mitt i" en live-konsert eller liknande. Men självklart är det inte alla som vill "förstöra" originalspåret. Sedan kan jag tycka att viss musik passar bättre i multikanal medan annan musik inte funkar lika bra. Men som sagt var, i grund och botten är det ju en smaksak och man behöver inte köra ut det i flera kanaler. 🙂

    agge
    Mina inlägg skrivs i binär kod
    Medlem
    Forum Posts: 141
    Member Since:
    January 12, 2004
    sp_UserOfflineSmall Offline
    935502
    August 11, 2005 - 2:27 pm
    sp_Permalink sp_Print

    desdecado wrote: Varför vill man ha en enhet som gör ljudet (ifrån musik) "bättre"? Det man vill ha är ju 0 modifikation, dvs jag vill höra ljudet ifrån musiken så som proffsen i studion hade tänkt sig det, inte vad en leksakstillverkare (ursäkta! =)) från japan tycker är ett enhancement! 🙂

    I stort sett alla D/A omvandlare uppsamplar...

    Om det görs i DSPn, med högre noggrannhet så är det väl knappast en
    nackdel? Att sen "crystalizern" letar upp transienter och förstärker dom
    för att utnyttja 24bit dynamiken verkar intressant. Liknande teknik
    används i musikstudior, vid restaurering av gamla inspelningar t ex.
    Eagles - Hotel California på DVD-Audio är förbättrad på det sättet.

    Sen, är EMU en leksakstillverkare? Det visste jag inte...

    Sen är ju inte CD-formatet direkt vad "proffsen i studion" hade tänkt sig
    heller. Seriösa studios spelar in och mixar i 24bit, 96KHz. Sen får det
    nedsamplas till 44,1/16 till CD.

    Forum Timezone: Europe/Stockholm
    Most Users Ever Online: 694
    Currently Online:
    Guest(s) 30
    Currently Browsing this Page:
    1 Guest(s)
    Top Posters:
    Andreas Galistel: 16287
    Jonas Klar: 15897
    ilg@dd: 10810
    Nyhet: 10607
    Mind: 10550
    Ctrl: 10355
    Gueno: 9881
    Guest: 9344
    Snorch: 8881
    Callister: 8468
    Newest Members:
    PetrbonFU PetrbonFU
    Karine Bembry
    Dolores Mcdaniels
    Anibal McLeish
    Francisca Alt
    Alfie Everhart
    Lester Huitt
    Orlando Jorgensen
    Mikki Lundgren
    Dakota Kozlowski
    Forum Stats:
    Groups: 11
    Forums: 59
    Topics: 146630
    Posts: 1300967

     

    Member Stats:
    Guest Posters: 2
    Members: 79425
    Moderators: 0
    Admins: 11
    Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL