August 22, 2005
Idag lanserar Creative information om sina kommande lösningar för integrerat ljud. De flesta bland oss vet säkerligen att Creative är den största ljudkortsaktören på marknaden. Dock har de inte rört den integrerade marknaden ännu. Här finns en hel del att hämta och inte minst att förbättra vilket Creative insett.
Tillsammans med Analog Devices SoundMAX kommer Creative att lansera en uppgraderingstjänst som tillför en hel del funktionalitet och prestanda till ens integrerade ljud. Vi var och hälsade på Creative i Kalifornien för att få reda på lite mer detaljer om SoundBlaster MB och andra kommande produkter.
November 29, 2001
Gamblor wrote: Vad jag förstått är detta ett rent programvarupaket vilket borde innebära att alla funktioner måste utföras av datorns CPU. Det finns alltså ingen hårdvaruacceleration av effekter och funktioner som på "riktiga" SB Live!s, eller?
Det mesta kommer skötas av CPUn ja. Så speciellt EAX3 lär bli väldigt prestandakrävande. De övriga sakerna är relativt simpla och lär inte påverka mer än 1-2% på en relativt modern CPU.
November 26, 2001
Vissa delar av texten är lite skumt formulerade och jag tror det ligger ett missförstånd bakom. Inbyggt ljud på moderkort benämns som "AC97-codecs". AC97 är inte ett namn på någon eller några ljudkretsar för inbyggt ljud som många felaktigt tror, utan är helt enkelt en standard för ljudkort som skapades av Intel. Soundblaster Audigy följer t.ex. också AC97.
November 29, 2001
Frux wrote: Vissa delar av texten är lite skumt formulerade och jag tror det ligger ett missförstånd bakom. Inbyggt ljud på moderkort benämns som "AC97-codecs". AC97 är inte ett namn på någon eller några ljudkretsar för inbyggt ljud som många felaktigt tror, utan är helt enkelt en standard för ljudkort som skapades av Intel. Soundblaster Audigy följer t.ex. också AC97.
vilken (vilka) meningar syftar du på?
är fullt medveten om att AC97 inte är ett märke, bara en specifikation
November 26, 2001
UndaC wrote: [quote=Frux]Vissa delar av texten är lite skumt formulerade och jag tror det ligger ett missförstånd bakom. Inbyggt ljud på moderkort benämns som "AC97-codecs". AC97 är inte ett namn på någon eller några ljudkretsar för inbyggt ljud som många felaktigt tror, utan är helt enkelt en standard för ljudkort som skapades av Intel. Soundblaster Audigy följer t.ex. också AC97.
Från sida 2:
"Creative har som sagt valt att samarbeta med Analog Devices. För er som inte är bekanta med själva företaget kanske begreppet SoundMAX låter mer bekant. SoundMAX är deras serie av AC97-codecs, som för övrigt är ett av de mer högkvalitativa AC97-codecen på marknaden, och kommande Azalia-produkter."
"Till en början kommer uppgraderingen att erbjudas för 2- och 6-kanaligt SoundMAX AC97 och i framtiden kommer den nya AC97-ersättaren "Azalia" också att stödjas i både sitt 2 och 8-kanalsutförande."
Texten funkar om man läser AC97 = onboardljudkrets, däremot så blir texten väldigt märklig om man läser AC97 = ljudkortsstandard. Därav min reaktion.
November 29, 2001
Frux wrote: [quote=UndaC][quote=Frux]Vissa delar av texten är lite skumt formulerade och jag tror det ligger ett missförstånd bakom. Inbyggt ljud på moderkort benämns som "AC97-codecs". AC97 är inte ett namn på någon eller några ljudkretsar för inbyggt ljud som många felaktigt tror, utan är helt enkelt en standard för ljudkort som skapades av Intel. Soundblaster Audigy följer t.ex. också AC97.
Från sida 2:
"Creative har som sagt valt att samarbeta med Analog Devices. För er som inte är bekanta med själva företaget kanske begreppet SoundMAX låter mer bekant. SoundMAX är deras serie av AC97-codecs, som för övrigt är ett av de mer högkvalitativa AC97-codecen på marknaden, och kommande Azalia-produkter."
"Till en början kommer uppgraderingen att erbjudas för 2- och 6-kanaligt SoundMAX AC97 och i framtiden kommer den nya AC97-ersättaren "Azalia" också att stödjas i både sitt 2 och 8-kanalsutförande."
Texten funkar om man läser AC97 = onboardljudkrets, däremot så blir texten väldigt märklig om man läser AC97 = ljudkortsstandard. Därav min reaktion.
SoundMAX gör ett av de mest högkvalitativa AC97-codecen på marknaden vad det gäller integrerat ljud. Azalia är en ny standard ala AC97 och kommer att ta över AC97's roll.
Så personligen tycker jag inte att det är så konstigt formulerat. Speciellt inte det andra citatet.
November 26, 2001
UndaC wrote: [quote=Frux][quote=UndaC][quote=Frux]Vissa delar av texten är lite skumt formulerade och jag tror det ligger ett missförstånd bakom. Inbyggt ljud på moderkort benämns som "AC97-codecs". AC97 är inte ett namn på någon eller några ljudkretsar för inbyggt ljud som många felaktigt tror, utan är helt enkelt en standard för ljudkort som skapades av Intel. Soundblaster Audigy följer t.ex. också AC97.
Från sida 2:
SoundMAX gör ett av de mest högkvalitativa AC97-codecen på marknaden vad det gäller integrerat ljud. Azalia är en ny standard ala AC97 och kommer att ta över AC97's roll.
Så personligen tycker jag inte att det är så konstigt formulerat. Speciellt inte det andra citatet.
Ok, i den andra meningen var det jag som hade missförstått, ställde väl in mig för mycket på att du använde AC97 som benämning på ljudkrets. Men jag tycker fortfarande att ljudkrets är en bättre benämning än AC97-codec.
Ja ja, du har PM. 8)
2 Guest(s)