April 17, 2005
Creative SoundBlaster X-Fi Elite Pro är namnet på Creatives nya flaggskepp på ljudkortsmarknaden och lika långt som namnet är dess gedigna featurelista som i grund och botten kommer från den sprillans nya X-Fi ljudkretsen Creative utvecklat de senaste åren. Vi på NordicHardware var på plats i Tyskland när Creative visade upp sitt kort för pressen och sedan vi kom tillbaka från detta event har vi arbetat på denna minst sagt svulstiga recension. Vi är inte först ute men nog nästan störst. Resultatet av ett par veckors testande och skrivande är en 27 sidor, fullmatade sådana, lång recension som tar upp mer eller mindre allt du vill veta om Creatives nya flaggskepp och hur X-Fi ljudkretsen presterar. Vill ni läsa veta mer om det hetaste ljudkortet på PC-marknaden ska ni läsa Sveriges, och en av världens, mest omfattande recensioner direkt här på NH.
"X-Fi innebär inte bara ett gäng nya produkter med förbättrade DA-omvandlare och en nydesignad breakoutbox utan snarare är det ett grundläggande generationsskifte som sker. Att ha i åtanke är att det nu är cirka sju år sedan Creative lanserade ett helt nytt chip. Tex. så delar det gamla SoundBlaster Live! samma grundläggande teknik med det, upp till nu, senaste SoundBlaster Audigy 4 Pro."
November 4, 2001
Denstore finns annat i världen än datorer =)
Känns lite overkill med ett sånt där ljudkort till en dator egentligen. Först måste man ha sånna jävla monsterhögtalare för att man ska kunna njuta av kortets fulla potential.... Senn sitter man likförbannat och lyssnar på taskiga mp3or =)
Ljud/musik i spel är ju heller inte av den vassaste sorten.
November 29, 2001
Gascogne wrote: Och när är det tänk att pro kortet ska vara ute i butikerna? 🙂
"Snart" 🙂
Ondjultomte wrote: hur står sig detta kort mot de billiga i samma serie, om man tänker på ljudkvalite och inte features?
DAC:arna på de billigare korten är av samma typ som på Audigy 4 Pro som i sin tur är bland de bästa ett vanligt konsumentljudkort utrustats med.
kort sagt låter de i princip exakt lika bra. 🙂
Dock förlorar man ju en massa funktioner, fjärren, X-RAM, in o utgångar osv.
SuperNova wrote: Känns lite overkill med ett sånt där ljudkort till en dator egentligen. Först måste man ha sånna j**la monsterhögtalare för att man ska kunna njuta av kortets fulla potential.... Senn sitter man likförbannat och lyssnar på taskiga mp3or =)
Ljud/musik i spel är ju heller inte av den vassaste sorten.
Ljudkvalitet i form av SNR, frekvensrespons, dynamiskt omfång osv. ja visst. Men faktum är ju att det finns en massa andra faktorer som avgör kvalitén på ljud.
De nya finesserna i EAX5 tex. har ju inte direkt med ljudkvalitet att göra i den bemärkelsen man brukar tala om, likväl förhöjer det ju ljudupplevelsen.
Crystalizer får hårt komprimerade MP3or att låta vestäntligt bättre, speciellt på lågbudgethögtalare.
Men en sak står ju klart i alla fall, korten är ju till för de som "ljudmultitaskar" dvs. spelar spel, ser på film, lyssnar på musik och kanske även spelar in något då och då.
Att köpa ett Elite Pro för att bara sitta och lyssna på MP3or är inte så sannolikt. 😀
February 13, 2001
Fattar igentligen inte varför endel köper saker som redan är gjorda och mycket dyrare än orginalet. Creativ använder ju chip som andra tillvärkare har gjort till sina kort. Bättre att gå in på en musik affär el en musik butik på nätet och kolla runt ist. Sitter på ett Delta ljudkort som är billigt och räknas bland de bästa i världen. OK man får inte med dosa och styr saker bla bla med de kan man köpa breve och styra allt via mjukvara.
November 29, 2001
SuperNova wrote: Tycker fortfarande korten är lite väl dyra. Enda gången jag skulle fundera på ett så dyrt ljudkort är om jag skulle bygga en riktigt Fet HTPC. Tyvärr känns alla "spel-feats" osv onödigt då men finns ju iof snällare versioner.
Skoja min doja, Elite Pro sitter i min HTPC kopplad till en 50-tums HDTV.
"Ganska" roligt att spela Battlefield 2 såhär. 😀
Dessutom är det nice med breakoutboxen till en HTPC.
Jag kopplar in digitalboxen, dvd-spelaren och laserdiscspelaren till datorn och låter den agera förstärkare/avkodare.
Men visst, korten är för dyra. Dock har ju Creatives kort en tendens att falla i pris ganska snabbt så lagom till julhandeln tror jag vi kommer se betydligt mer humana priser på samtliga fyra kort i X-Fi-serien.
November 29, 2001
SoundHead wrote: Fattar igentligen inte varför endel köper saker som redan är gjorda och mycket dyrare än orginalet. Creativ använder ju chip som andra tillvärkare har gjort till sina kort. Bättre att gå in på en musik affär el en musik butik på nätet och kolla runt ist. Sitter på ett Delta ljudkort som är billigt och räknas bland de bästa i världen.
Vilket chip talar du om? DAC, ADC eller något annat?
Jag provade att söka på båda (AK5394 och CS4398) i kombination med Delta men hittade inget, därför blev jag lite nyfiken.
Om du läst recensionen så ser du ju också att X-Fi springer cirklar runt stackars M-Audio "Delta" 24/96 Audiophile vad det gäller ljudkvalitet.
De billigare "Delta"-korten, om du nu refererar till M-Audio's serie, är i sin tur ännu sämre.
Faktum är ju att Elite Pro presterar nästan lika bra som Lynx Two vilket väl säger det mesta.
Inget illa menat men det känns som ditt uttalande är baserat på förutfattade meningar och hata-Creative-populism snarare än verkliga fakta...
Angående att andra tillverkare "gjort det tidigare" så beror ju det på användningsområdena.
Semiprofesionella och profesionella ljudkort, som ofta rekommenderas som alternativ till Creatives produkter, är ju värdelösa om man spelar spel, de har ofta väldigt bristfälligt stöd för surroundljud från film osv.
Sen att någon använt samma DAC betyder ju knappast heller att ljudkortet kommer att ha många likheter...
November 29, 2001
Black_light wrote: DAMN! Det var en stor recension. Hur lång tid tog det att skriva den? :p
En och en halv månad, men jag jobbar ju inte heltid på NH längre så vi snackar knappast åtta timmar om dagen. 😉
Kunde ha blivit fem sidor längre om jag hade velat men jag, och andra inblandade, kände att det drog ut för mycket på tiden.
November 8, 2003
SoundHead wrote: Fattar igentligen inte varför endel köper saker som redan är gjorda och mycket dyrare än orginalet. Creativ använder ju chip som andra tillvärkare har gjort till sina kort. Bättre att gå in på en musik affär el en musik butik på nätet och kolla runt ist. Sitter på ett Delta ljudkort som är billigt och räknas bland de bästa i världen. OK man får inte med dosa och styr saker bla bla med de kan man köpa breve och styra allt via mjukvara.
Som UndaC säger så verkar detta påstående basera sig mest på fördomar mot creative, och visst, dessa anda kort kanske har liknande ljudkvalite, men då ska man betänka att det för det mesta gäller enbart stereo och inte fullt surround och att dessa "kvalitetskort" inte heller har något som helst stöd för många tekniker som används i spel.
Jag tror nästan att jag skulle föredra ett integrerat framför ett sådant "bra" kort just vid spelande iaf.
Angående rescentionen så var det den första jag läst om X-fi som verkligen gick igenom allt grundligt och tog fram fakta och åsikter, både positiva och negativa. Verkar vara ett bra kort och tummen upp för NH!
November 26, 2001
Otroligt bra recension får jag säga! Helt klart den bästa recensionen jag läst då det gäller att förmedla vilka upplevelser kortet kommer att ge för en köpare. Och då har jag läst de flesta engelskspråkiga recensionerna på nätet.
Men det jag är lite tveksam till i er test, liksom i nästan alla andra tester på nätet, är att det bara är det dyraste kortet i serien som är testat. Köper jag ett ljudkort för 3700 kr så ja, då förväntar jag mig att det ska låta helt sjukt bra. Grejen är dock att mycket få kommer att köpa den modellen. En vild och högst amatörmässig gissning från min sida är att max några få % av de som funderar på X-Fi-serien ens funderar på att köpa toppmodellen.
Det jag vill se är jämförelse med de andra kortet i serien, åtminstone mot det "billigaste" kortet (som jag faktiskt beställde i fredags 🙂 ). Det och Platinum, med sina aningen sämre komponenter, är vad den absoluta majoriteten är intresserade av att köpa, och därmed se testade.
Men trots allt, bästa recensionen jag läst på länge! Ni kan ju alltid fylla på med mer jämförelser senare.
March 10, 2003
Kortet ser större ut än ett Audigy.. Kan undra om det får plats i min shuttle.
Dags att uppgradera från min Audigy1 är det tänkt. Har suttit och väntat på att
Creative skall släppa sitt nyare alster.
Edit: Efter 49 sidor utskrivna så luktar det bränt från min Laserskrivare..
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 13, 2001
UndaC wrote: Editerade bort citatet så att inte inlägget tar för stor plats. 🙂
/UndaC
EMU är bland världens största krets tillvärkare åt ljudkort och samplers och massa annat skoj. Störst i dag är (shark chipen) - > Bra billigast (ESI chipen) Studiokort optimerat för musik tex kunna hantera stora mängder ljud data (DPS) som används tex till mjukvaru synthar och pluggar osv.... Jag klandrar inte kreative, dom har ju gjort många bra kort i tiden. Igentligen blir dehära 2 olika saker, nöjeskort och studiokort. Men bra studiokort är ju optimerade för att hanter så mycket DPS och ljud data som möjligt och vill man ha ett bra ljudkort utan massa krimskrams och de ska vara billigt och kunna avbelasta resten så myckets om möjligt så är ett studiokort de rätta valet. Har vart i många studio osv och ingen har kört med Creative för kraften räcker ända fram men dom är ju mer för att klara olika saker än en sak. Många studikort idag kan göra en stor del med. (ESI) har tagit tag i saken med att göra bra billiga kort som kan köras hårt men än har dom inte blivit riktigt stora men kan vara ett altenativ framöver. Vad jag vet ska dom släppa billiga bra kort som ska passa alla områden.
och när de gäller vad chipet klarar och inte klarar har igentligen inte så mycket med chipet och göra. Det är drivrutinen som styr vad chipet ska göra med den kraft den har, konverterar el emulerar. Typ ett live framträdande med VST/Vsti/DX//Rhas/ effekter osv.... Som ett spel.... Spelets ljud livas in i kortet när man spelar och där läggs echo/delay (Effekter på som spelet styr) om inte ljudchipet klarar av det börjar den suga minne och CPU ist. Så i slutändan är de hur kraftigt chipet är som studiokort är optimerade för.... Alla kort har inte drivrutiner som passar alla områden men de finns endel kort som har.
March 10, 2003
Läst igenom hela recoentionen nu och kommer npg vänta med att
köpa tills pricet lägger sig lite.
Något som en polare klagat över är att han inte kan fu ut spelens ljud i coax utgången (SB A2zs). Dvs. "Dolby Digital Live/DTS Interactive" om jag fattat det hela rätt.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)