Creative SoundBlaster X-Fi Elite Pro - Recension|Page 3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Creative SoundBlaster X-Fi Elite Pro - Recension
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
sp_UserOfflineSmall Offline
1024955
March 18, 2006 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

@Master_M6
Tänker du koppla med spdif finns det inte någon större anledning att skaffa Elite Pro annat än om du vill åt fjärren och de extra in/ut-gångarna på breakoutboxen.

Master_M6
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
1025055
March 19, 2006 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte hur jag ska koppla det det är där min stora fråga ligger, vilken koppling ger mig maximal kvalitet på ljudet.

Vad blir "skillnaderna" i ljudet mellan att köra analogt kontra digitalt?

Egentligen vill jag inte ha breakoutboxen eller fjärren eftersom det skulle bryta looken på mitt sytem men det viktiga är ljudet. När jag köper min PS3 i slutet av året kommer den också gå genom min reciver så jag är inte i behov av några extrautgångar för jag har allt det på min reciver.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
1025063
March 19, 2006 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Master_M6 wrote: Jag vet inte hur jag ska koppla det det är där min stora fråga ligger, vilken koppling ger mig maximal kvalitet på ljudet.

Well,
om förstärkarens DA-omvandlare är bättre än de i ljudkortet så är det bättre att koppla analogt och vice versa.

Bästa är ju helt klart att själv testa.

Om du har för avsikt att spela några spel eller se filmer med WMA Surround (WMV HD film, SF Anytime etc.) så måste du koppla analogt för att få ut mer än två kanaler.

Master_M6
Medlem
1026293
March 22, 2006 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Men kan jag på något sätt ta reda med tekniskdata om DA-omvandlarn är bättre i min reciver än X-fi? Jag menar om den är det så är det meningslöst att köpa ett X-fi och kan lika bra köpa ett A 4 istället och köra det digitalt. Eller resonerar jag felaktigt här?

ZZulan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
1026327
March 23, 2006 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Master_M6 wrote: Men kan jag på något sätt ta reda med tekniskdata om DA-omvandlarn är bättre i min reciver än X-fi? Jag menar om den är det så är det meningslöst att köpa ett X-fi och kan lika bra köpa ett A 4 istället och köra det digitalt. Eller resonerar jag felaktigt här?

Tjena Master_M6, jag har skrivit lite om just det här på min sida.

http://www.zulan.se/?p=230

Master_M6
Medlem
1026842
March 25, 2006 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Intressant läsning ZZulan. Dock en liten sak som fortfarande får mig att fundera du har Elite Pro hur är dess DA kontra Music versionene DA. Jag behöver inte kontrollen och vill helst inte ha breakoutboxrn. För om jag har förstår denna recensionen rätt så har Elite Pro en bättre DA... Eller?

Men Cryistal verkar väldigt intressant...

ZZulan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
1026865
March 25, 2006 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte testat music versionen så jag kan inte uttala mig om den. Men rent specifikationsmässigt så är elite pro ganska bra mycket bättre, men om du kommer höra skillnaden vet jag tyvärr inte. Vill du vara på säkra sidan får du väl beställa båda och skicka tillbaka den du inte är nöjd med.

Master_M6
Medlem
1028474
March 30, 2006 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja så kan man även göra 😉

Master_M6
Medlem
1038281
May 3, 2006 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej alla, jag sitter med lite frågor som jag hoppas ni alla kan hjälpa mig få besvarade. Jag ska köpa ett X-fi kort antingen Extrememusic eller Elite Pro och pengar är inget problem. Problemet är att jag undrar om korten i dessa två versioner skiljer sig åt på något sätt om man då bortser från breakout boxen som kommer med Elite Pro. Alltså om hårdvara eller mjukvaran skiljer sig åt på något sätt. Det som stör mig är att jag inte vill ha breakout boxen den passar inte in i mitt ställ, så jag undrar om jag kan klara mig utan boxen.

Jag har en H/K AVR 2550 med ett Infinity 5.1 system som ligger i 30 000 kr klassen, nu kommer mina frågor hur jag ska koppla in detta system till det ljudkort som jag kommer köpa. Jag har även ett Cambridge Soundsworks 2.1 till min dator så planen om jag endast tar Extrememusic så hade jag tänkt köra en y-kabel analogt då till både mitt 5.1 med RCA och sedan 3,5 till 2.1.

Men jag undrar dock om ljudet blir bättre om jag kör digitalt mot analogt? Vad är skillnaden ren tekniskt och är det värt att jag köper breakoutboxen för den skillnaden? Jag kommer att bygga en HTPC nu under sommarn som jag kommer köra musik tv filmer och surfa på och slutligen uppgradera till att spela Blueray skivor.

Så vad tror ni alla? Vilken ska jag köra på?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 186
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL