August 22, 2005
Creative har som vi nämnde tidigare idag stigit fram som den stora utmanaren till Apple på MP3-spelarmarknaden och deras storsatsning under 2004 har visat sig ge ordentligt utslag på försäljningen.
Enligt en pressrelease som skickats ut sålde Creative hela 2 miljoner MP3-spelare endast under sista kvartalet 2004.
"En rekordförsäljning på mer än två miljoner mp3-spelare gör att Creative förväntar en omsättning på 360 miljoner dollar för det fjärde kvartalet 2004. Det motsvarar en ökning med 45 procent jämfört med samma period förra året då omsättning uppgick till 250 miljoner dollar.
Framgången kan till stor del härledas till den lilla hårddiskbaserade mp3-spelaren Zen Micro."
Detta är helt klart noterbara siffror och Creatives skandinaviska chef Dennis Dress säger att han tror många blir överraskade av Creatives snabba utveckling på MP3-marknaden.
Att just den hårddiskbaserade Zen Micro tagits emot så väl på marknaden är intressant då den är en direkt konkurrent till den populära iPod Mini som varit en av Apples bästsäljare.
Att Creative Zen Micro även erhöll utmärkelsen "Best of CES" nyligen gör knappast Creative mindre peppade.
Det är mycket positivt att Apple är på väg att få en seriös konkurrent även på high-end marknaden och vi som konsumenter kan bara hoppas på bättre spelare och lägre priser.
1 Guest(s)