Creative stämmer Apple för iPod navigeringssystem|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Creative stämmer Apple för iPod navigeringssystem
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 16, 2006 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

Det var ett drygt halvår sedan Creative meddelade att man hade patent på det navigeringssystem Apple använde i sin iPod-familj av bärbara multimediaspelare och då sades det att man skulle överväga eventuella rättsliga åtgärder mot Apple, nu verkar det som att man övervägt färdigt för nu kommer uppgifter som säger att Creative skickat en anmälan till U.S International Trade Commission som kan sluta i att Apple förbjuds att sälja sina iPod-spelare i USA. Creative har eftersökt en utredning som ska avslöja om Apple brutit mot Creatives "Zen patent" och utöver att man försöker stoppa Apples marknadsföring och försäljning av sina spelare hoppas man även få ersättning för dem ekonomiska skador Apples patentbrott ska tillfogat.

Lady
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
1041623
May 16, 2006 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

Men vad ska dom säga att dom la patent på något som apple redan använde ,
hejsan jag vill lägga patent på att hur man staplar böcker i bokstavsordning ..
både lodrätt o vågrätt

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1041661
May 16, 2006 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ett billigt sätt marknadsföra sina "Zen"-spelare som såvitt jag vet introducerades LÅNGT efter iPoden. Det är därför de kallar det "Zen-pantet" överallt...

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1041727
May 16, 2006 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker oxå det låter lite konstigt.

Friamannen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
1041739
May 16, 2006 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Mja, har man svårt att göra dugliga HDD-spelare så är det väl lättast att ta till såna här åtgärder.

Zens motsvarighet på Apples touch-wheel är skrattretande usel.

Swippe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
1041817
May 16, 2006 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är det här som är det fina med mjukvarupatenten. Massor av storbolag kan tjäna pengar genom att stämma varandra. OCH man kan ta patent på saker som andra har utvecklat/uppfunnit.. Först till kvarn bara..

Fotnot: Microsoft har patent på smileys som skickas via IM..

Nutty
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
1041851
May 16, 2006 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Asså Apple får det ena slaget efter det andra...

De har redan blivit anklagade för att ha en olaglig överenskommelse med Samsung, Beatles killarna har stämt dem för iTunes och nu detta...

Betyder detta att Creative äntligen har insett att deras spelare inte håller hälften av den klass som iPod håller och nu försöker tjäna pengar på annat sätt?! Jag menar deras Zen modeller har i mitt tycke varit löjligt dåliga där man hört den ena efter den andra som har fått lämna tillbaka sin spelare.

Nä, jag tycker detta är löjligt... låt bli Apple!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1041860
May 16, 2006 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Nutty wrote: Asså Apple får det ena slaget efter det andra...

De har redan blivit anklagade för att ha en olaglig överenskommelse med Samsung, Beatles killarna har stämt dem för iTunes och nu detta...

Betyder detta att Creative äntligen har insett att deras spelare inte håller hälften av den klass som iPod håller och nu försöker tjäna pengar på annat sätt?! Jag menar deras Zen modeller har i mitt tycke varit löjligt dåliga där man hört den ena efter den andra som har fått lämna tillbaka sin spelare.

Nä, jag tycker detta är löjligt... låt bli Apple!

Zen Micro hade problem med hörlurutgången och MuVo hade vissa problem med ett jordfel när skärmen var på som gjorde att det surrade, vilket tyvärr förekommer med fler spelare än Creatives. I övrigt finns det inga direkta kvalitetsproblem med Creative vad jag känner till iaf. Deras motsvarande spelare är populära eftersom de är oftast lite bättre än Apples på i stort sett allt, men de kan inte slå sig fram i USA eftersom Apple som namn är så himla stort så det heter inte MP3-spelare, det heter iPod, oavsett om det är en iPod eller inte.

Ang. Beatles sagan så hade Apple kommer överens med dem att de inte skulle ge sig in och ha någonting med musik att göra eftersom Beatöles egna skivbolag heter just Apple, men likväl gjorde Apple det. Det var alltså Apple som gjorde fel.

Är man dessutom störst inom en sak så får man ta skit konstant från andra. Det är inget konstigt med. AMD är ständigt på Intel över allt möjligt. Samsung får ta emot en massa skit från andra bolag över sin ställning hela tiden, etc. etc. etc. Inget att bli förvånad över och sköter man sig inte bättre än Apple har gjort då kommer det svida.

Att Apple själva inte tagit patent på detta är ju bara sorgligt. Ett så pass stort företag borde fasen ha mer koll tycker man.

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1041870
May 16, 2006 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänker inte ens kommentera all äcklig fanboyism här, men där fick ni eran känga...

Så jag nöjer mig med att säga att det här tamigfan var det bästa som kunde hända. Väntar bara på försäljningsförbud på ipods i sverige med, så folk kanske skaffar sig lite kvalitetsljud att paja öronen med istället för det skamlösa skräpet...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 130
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL