Creative talar ut om ljudsystemet i Windows Vista|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Creative talar ut om ljudsystemet i Windows Vista
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 23, 2006 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

Creative har mängder med ljudkort för PC-marknaden och precis som andra hårdvarutillverkare gäller det nu att anpassa sina produkter för Microsofts kommande operativsystem Windows Vista. Nu är det så att Vista bearbetar ljud på ett helt annat sätt än Windows XP och det har gjort övergången till Vista betydligt knepigare än vad man hoppats. Även om Creative redan idag har betadrivrutiner för Windows Vista är det en hel del buggar som behöver fixas och man jobbar fortfarande på lösningar för vissa problem. Creative har till många stora glädje valt att göra sitt arbete med Vista-kompabiliteten mer offentligt och nu har man i sitt forum publicerat en detaljerad tråd där man går igenom statusen på sitt arbete.

Man har till och med en detaljerad beskrivning över hur Vistas ljudarkitektur ser ut och vilken kompabilitet som finns med Windows XP. Mycket intressant läsning för dem som vill veta mer om Vistas hantering av ljud och hur Creative planerat att lösa det för sina produkter, samtidigt som det är lätt att se hur utvecklingen med deras betadrivrutiner går framåt. Mer information finns i Creative Labs forum.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1080264
September 23, 2006 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

3. The Vista audio architecture disables DirectSound 3D hardware acceleration; resulting in legacy DirectSound based EAX game titles not working as they did in XP.

[...] Issues that may be encountered:
Could range from loss of EAX functionality in EAX enabled games to a complete game incompatibility, depending on how the game title was authored.
[...] Status:
These issues cannot be addressed by the Creative audio driver, because the functionality was purposely removed by the operating system. We look forward to game titles moving away from DirectSound and toward OpenAL for fully optimized Creative 3D audio hardware and technology support.

Låter lite tråkigt, även om det säkert är viktigt för framtidens ljudteknologi. Det är ju många många fler spel som använder sig av DirectSound än OpenAL.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080294
September 23, 2006 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Creative har de sämsta drivrutinerna för sina ljudkort jag nånsin skådat. I jämförelse är t.ex. M-Audio rena drömmen. 😉

Får dock hoppas att det blir nåntnig vettigt av det hela.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 184
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL