April 17, 2005
Creative har mängder med ljudkort för PC-marknaden och precis som andra hårdvarutillverkare gäller det nu att anpassa sina produkter för Microsofts kommande operativsystem Windows Vista. Nu är det så att Vista bearbetar ljud på ett helt annat sätt än Windows XP och det har gjort övergången till Vista betydligt knepigare än vad man hoppats. Även om Creative redan idag har betadrivrutiner för Windows Vista är det en hel del buggar som behöver fixas och man jobbar fortfarande på lösningar för vissa problem. Creative har till många stora glädje valt att göra sitt arbete med Vista-kompabiliteten mer offentligt och nu har man i sitt forum publicerat en detaljerad tråd där man går igenom statusen på sitt arbete.
Man har till och med en detaljerad beskrivning över hur Vistas ljudarkitektur ser ut och vilken kompabilitet som finns med Windows XP. Mycket intressant läsning för dem som vill veta mer om Vistas hantering av ljud och hur Creative planerat att lösa det för sina produkter, samtidigt som det är lätt att se hur utvecklingen med deras betadrivrutiner går framåt. Mer information finns i Creative Labs forum.
September 1, 2002
3. The Vista audio architecture disables DirectSound 3D hardware acceleration; resulting in legacy DirectSound based EAX game titles not working as they did in XP.
[...] Issues that may be encountered:
Could range from loss of EAX functionality in EAX enabled games to a complete game incompatibility, depending on how the game title was authored.
[...] Status:
These issues cannot be addressed by the Creative audio driver, because the functionality was purposely removed by the operating system. We look forward to game titles moving away from DirectSound and toward OpenAL for fully optimized Creative 3D audio hardware and technology support.
Låter lite tråkigt, även om det säkert är viktigt för framtidens ljudteknologi. Det är ju många många fler spel som använder sig av DirectSound än OpenAL.
2 Guest(s)