April 17, 2005
Creatives populära X-Fi ljudkortsserie verkar nu vara på väg i ny form vilket vi tror kan glädja en hel del användare. Ljudkortstillverkaren har nämligen visat upp en PCI Express modell av sitt Sound Blaster X-Fi ljudkort vilket borde betyda att man planerar en kommersiell lansering även för PCIe standarden. Även om de flesta ATX-moderkort fortfarande tillverkas med ett par PCI-platser börjar antalet minska och samtidigt finns det många SFF-barebones som enbart erbjuder PCI Express platser, något som i dagsläget gör det omöjligt att välja ett kort från Creatives X-Fi-serie.
Det finns så vitt vi vet ingen lanseringsinformation för PCIe-versionen av X-Fi men Creative har prototyper och förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan korten finns på marknaden, förhoppningsvis även deras high-end modeller i serien.
[Image Can Not Be Found] Bildkälla: PC Watch
March 10, 2003
Tja, tycker iof inte Creative varit smarta de senaste åren. När en tillverkare är ensam på marknaden eller har 90% av den så skiter den oftats ganska mycket i sina kunder.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 2, 2006
Jag gissar på att det är detta budgetkort som är avsett för OEM marknaden. Inte hela konceptet med PCI-E istället för PCI.
Sedan undrar man hur många det är som köper OEM burkar som verkligen kommer att använda optiska S/PDIF in/ut.
Problemet med sprakande och knastrande X-fi kort är ju snart legendariskt. Enligt Creative är en av de främsta anledningarna till detta de långa latenser som nforce chipet skapar över PCI bussen. En vacklande förklaring då många med Intel eller AMD chipset också upplevt samma missljud.
Men ligger det något i det så vågar man inte tänka på vad "nya" X-fi med PCI-E kommer att låta. PCI-E har ju betydligt längre latenser (fördröjningar) än vad PCI har.
Är det något som datormarknaden är i behov av så är det väl en stark konkurrent till Creative och deras EAX monopol.
February 12, 2003
Creative har ju de förmodligen värsta drivrutinerna nånsin. Sen vet jag inte om jag är dum eller nånting, men jag har aldrig kört med EAX, därför saknar jag inte Creatives prylar heller. Nä, tacka vet jag hederliga tvåkanalskort, såsom M-Audio och Turtle Beach Montego.
Jag prioriterar åtminstone ljud i musik högst, och X-Fi Xtremegamer, som jag ägde ett tag åkte faktiskt på pisk mot mitt Turtle Beach Montego II (fick två för 50 spänn) i musik. 🙂
1 Guest(s)