Creative X-Fi - Ljudkrets med muskler|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Creative X-Fi - Ljudkrets med muskler
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 13, 2005 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Creative X-Fi Xtreme Fidelity är namnet på den nya ljudkrets som ska pryda Creatives nästa generations ljudkort. Ljudkretsen har nu officiellt lanserats och specifikationerna visar tydligt att även ljuddelen i våra datorer är under stark utveckling. Själv X-Fi chipet är uppbyggt av hela 51 miljoner transistorer och arbetar i en klockfrekvens på 400MHz. EMU10K2.5-kretsen (Audigy 2 ZS) arbetar jämförelsevis i 200MHz men består bara av 4.6 miljoner transistorer och enligt Creative själva är arbetskraften i X-Fi hela 24 gånger högre än i dagens EMU10K2.5-krets. Med andra ord finns det kraft så det räcker och blir över för diverse ljudeffekter och högkvalitativ ljudåtergivning.

Creative X-Fi ska enligt Creative själva genom sin enorma arbetskraft ge både bättre inspelning och uppspelningar av MP3-låtar, förbättra ljudet i PC-spel och erbjuda mängder av effekter som ska göra din ljudupplevelse så bra som möjligt.

"The Creative X-Fi Xtreme Fidelity audio processor provides key modes that are optimized for experiences with MP3 music, gaming, movies and audio creation. Each mode is configured to dynamically dedicate the processor's power to deliver only the features, quality and capabilities that the user requires."

Creative verkar onekligen ha tagit ett stort steg på ljudkretsmarknaden genom tillkännagivandet av X-Fi. Den har onekligen en ojämförbar arbetskraft och frågan är bara hur vi som konsumenter kan dra nytta av all denna kraft. Vi hoppas kunna ge svar på detta i en kommande artikel om Creative X-Fi Xtreme Fidelity men tills dess kan ni läsa pressmeddelandet från Creative som ger mer information.

Källa: Yahoo!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
889213
May 13, 2005 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Hoppas det är passivt kylt. Är för mycket fläktar och värme på instickskort idag.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
889230
May 13, 2005 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

förvisso har god ljudåtergivning inget med kapacitet att göra ...( förrutom vissa grundkrav för att förmedla självaste ljudet)

jombo
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
889231
May 13, 2005 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Hoppas ljudkortet kommer att använda PCIe gränssnittet 😛 !!

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
889386
May 13, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

jombo wrote: Hoppas ljudkortet kommer att använda PCIe gränssnittet 😛 !!

Jag hoppas isåfall att det kommer i PCI-form också. Eller varför inte USB2, om det finns vettiga drivrutiner (dock så är creative + mjukvara inte bra). Hoppas på linuxstöd också. :bok:

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
889457
May 13, 2005 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: förvisso har god ljudåtergivning inget med kapacitet att göra ...( förrutom vissa grundkrav för att förmedla självaste ljudet)

beror på om du bara spelar upp ljudet rakt av eller om det skapas i realtid
även förinspelat ljud går ju också manipulera på olika sätt för att förbättra det (sen finns det ju vissa *host*bakåtsträvare*host* som alltid kommer att påstå att all form av manipulering är en degradering av kvalitet men den ståndpunkten är nog inte så värst representativ för gemene man som kommer köpa kort baserade på denna teknik)

angående linux och PCIe: don't hold your breath, iaf inte vad det gäller det förstnämnda
eventuellt linuxstöd handlar idag enbart om goodwill vad det gäller hemanvändarprodukter

fackamato
Member
Medlem
889477
May 13, 2005 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Ondjultomte]förvisso har god ljudåtergivning inget med kapacitet att göra ...( förrutom vissa grundkrav för att förmedla självaste ljudet)

beror på om du bara spelar upp ljudet rakt av eller om det skapas i realtid
även förinspelat ljud går ju också manipulera på olika sätt för att förbättra det (sen finns det ju vissa *host*bakåtsträvare*host* som alltid kommer att påstå att all form av manipulering är en degradering av kvalitet men den ståndpunkten är nog inte så värst representativ för gemene man som kommer köpa kort baserade på denna teknik)

angående linux och PCIe: don't hold your breath, iaf inte vad det gäller det förstnämnda
eventuellt linuxstöd handlar idag enbart om goodwill vad det gäller hemanvändarprodukter

well, jag tänte inte på creative som skulle ge linuxstöd, utan någon i alsa-projektet
hoppas den blir lite kompatibel med audigy2.. men knappast troligt :/, well well, audigy2 zs duger jättelångt till lite finlir då och då :), jäkla prisvärt ljudkort IMO

Nätokraten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
890219
May 14, 2005 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

😀 Vill ha detta kort till min nya dator som jag ska köpa i juli/augusti! Men lär komma till hösten, så då får jag nöja mig med moderkortets integrerade ljudkort tills det släpps. Hoppas att creative X-fi har stöd för 8.1 högtalare och att EAX blir EAX 5.

LecToR
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 54
890728
May 15, 2005 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja dom kan ju börja med att fixa deras dåliga drivrutiner, sen så kan jag inte påstå att mitt audigy2 låter speciellt bra.

fackamato
Member
Medlem
890732
May 15, 2005 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

LecToR wrote: Ja dom kan ju börja med att fixa deras dåliga drivrutiner, sen så kan jag inte påstå att mitt audigy2 låter speciellt bra.

Jasså? Vad är det som låter dåligt då?

agge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
890736
May 15, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

LecToR wrote: Ja dom kan ju börja med att fixa deras dåliga drivrutiner, sen så kan jag inte påstå att mitt audigy2 låter speciellt bra.

Vad har du för kringutrustning då? Små datorhögtalare eller riktig "stereo" ?

Audigy 2 Platinum eX / Platinum Pro / Audigy 4 har lite bättre ljud än övriga modeller, speciellt vid inspelning från analog källa.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL