April 17, 2005
Crysis är mer eller mindre det spel som förknippas med Microsofts nya DirectX 10 specifikation och kanske är det inte så konstigt efter de filmsekvenser och bilder man fått se av den enormt väldetaljerade grafikmotorn. Hög detaljrikedom är dock förknippat med hög belastning och så verkar utan tvekan vara fallet även i Crysis. De första prestandatesterna har nu dykt upp för det kommande spelet och det är på den asiatiska sajten HardSpell man testat spelets DX10 prestanda med två GeForce 8800 GTX grafikkort i SLI. Trots en överlag kraftfull maskin, Intel QX6700, 4GB DDR2-800 och BFG PhysX fysikaccelerator visar prestandasiffrorna att Crysis verkligen blir något att bita i för dagens hårdvara.
Med högsta bildkvalitetsinställningar, dock utan AA/AF, fick man 43.9 fps i snitt i 1024x768 upplösning. När man drog upplösningen till 1280x1024 sjönk prestandan till 36.8 fps. Knappast imponerande resultat för en maskin med något av marknadens nu hetaste hårdvara. Det ska dock tas i åtanke att varken Crysis eller NVIDIAs ForceWare drivrutiner för Vista är färdigutvecklade så vi ska nog inte ta dessa resultat på allt för stort allvar. Men utan tvekan kommer Crysis med sitt DX10-stöd kräva en hel del från din dator.
[Image Can Not Be Found]
March 9, 2006
Konstigt att de använde ett PhysXkort då Crysis inte stödjer PhysX 🙄
Som jag hört det har de senaste nVidia drivrutinerna (100.54 vilket är de officiella för Vista) inte ens har stöd för SLI. Så det är konstigt att de kunde testa det. Jag är extremt skeptisk till det här testets trovärdighet.
May 21, 2002
PInsamt att ni på NH tror att detta är ens riktigt, de använder ju bara en promo bild som släpptes tidigare och lagt in sin vattenstämpel så det ska ska se ut som att det är deras egen bild.. fyfan va lamt.. och ja crysis använder egen phys engine,, behövs inget phys kort..
Skit i detta och vänta på lite riktiga tester och inte nån ching chong fake sida som man ändå inte kan läsa och förstå för fem öre.
November 27, 2003
BloodMan wrote: PInsamt att ni på NH tror att detta är ens riktigt, de använder ju bara en promo bild som släpptes tidigare och lagt in sin vattenstämpel så det ska ska se ut som att det är deras egen bild.. fyfan va lamt.. och ja crysis använder egen phys engine,, behövs inget phys kort..
Skit i detta och vänta på lite riktiga tester och inte nån ching chong fake sida som man ändå inte kan läsa och förstå för fem öre.
Bilden här gammal ja och har inget direkt med testet att göra. Vi har aldrig påstått att bilden skulle vara direkt ifrån benchmarken utan det är bara en bild av Crysis. Mindre gnäll och mer konstruktiv kritik vore inte fel.
Det står även i nyheten att varken Crysis eller Forceware är färdigt...
//Andreas
May 2, 2006
Nvidia släppte sina första DX10 drivrutiner idag och dem anses fortfarande vara beta (av Nvidia själva). Dessutom så stödjer de inte ens SLI, vilket gör att det andra kortet i testet inte lär göra något. Tydligen ska det imorgon släppas en ny drivrutin med SLI stöd.
Demot som används lär vara långt ifrån optimerat. Enligt utsago så ligger fokus för närvarande på balansering och A.I. Prestandaoptimeringar brukar tillhöra slutfasen i ett spels utveckling.
På mjukvarusidan är det alltså långt ifrån klart ännu.
Uppdateringar/optimeringar för DX10 är också att vänta.
Min gissning är att ett singel 8800GTX kommer att prestera betydligt bättre än de siffror vi ser här.
June 21, 2004
Enligt Crytek själva så körde de Crysis på CES 07 på en dator med ett singel 8800GTX, 2gb ram och en ospecifierad Intel processor... detta kördes i upplösningen 2048x1536 med en hel del effekter på och flöt någorlunda bra hela tiden (läste någonstans att det gick i 60+ fps för det mesta).
Detta testet ser minst sagt skumt ut...
Länk http://www.crysis-online.com/?id=172
Finns även en följelänk på den sidan till en annan sida som bekräftar samma sak.
May 2, 2006
Tydligen så är det bara SLI för DX9 och OpenGL som kommer imorgon.
DX10 SLI ligger på framtiden.
Ska man tro The INQ så är inte Nvidia speciellt nöjda med sin nyss släppta drivrutin.
http://www.theinquirer.net/def.....icle=37314
Det var väl något de helt enkelt kände sig tvungna till eftersom Vista släpptes idag. Verkar som att DX10 kommer att ta sin tid att få till i drivrutiner mm.
I ljuset av detta så tror jag knappast 8800GTX/GTS ägare behöver känna sig speciellt oroliga. Skulle tro att Crysis går avsevärt bättre i DX9 för stunden.
September 13, 2002
Bjornstrom wrote: [quote=heimdal]jobbigt å behöva uppdatera hårdvara inför varje större spelslä'pp
Behöver du ju verkligen inte göra heller. Någon som tvingar dig att köra på MAX upplösning osv? Man kan köra på lägre upplösning, man dör inte.
känns mest osm att vad man än har så är de inte tillräckligt
December 17, 2005
heimdal wrote: [quote=Bjornstrom][quote=heimdal]jobbigt å behöva uppdatera hårdvara inför varje större spelslä'pp
Behöver du ju verkligen inte göra heller. Någon som tvingar dig att köra på MAX upplösning osv? Man kan köra på lägre upplösning, man dör inte.
känns mest osm att vad man än har så är de inte tillräckligt
Vilka spel pratar du om generellt?
August 5, 2005
Ja nu är det nog bekräftat också att det var fake...
Fick lite kalla kårar och min dator började nästan gråta då den började förstå att den snart skulle hamna som en uppgradering hemma hos min bror 🙂
We understand there are some rumours in some of the message boards about technology benchmarks as it relates to Crysis and we want to assure you that these are just rumours. We realize that the technical specifications and requirements are a huge topic among our community and when we are prepared to give out our system spec recommendations, you will be the first to find out. Please treat everything you do not hear directly from us as speculation.
Så vi kanske kan pusta ut en liten stund till iaf 🙂
December 17, 2002
Jag tycker det är jättebra att nya spel äger den senaste hårdvaran 😀 På så vis uppmuntras folk att uppgradera, komponenttillverkarna tillverkar bättre grejer och andra spelutvecklare höjer kvaliten på sina spel.
Iofs har jag själv inte ens kunnat lira Q4 eller DM ensinggång....
2 Guest(s)