CSTN displayer försvinner från mobilmarknaden|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
CSTN displayer försvinner från mobilmarknaden
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 11, 2004 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Att mobiltelefoner idag utrustas med färgskärmar är nästan mer en regel än undantag men kvalitén på färgdisplayerna kan skifta ordentligt.
En av de bäst säljande telefonerna i Sverige de senaste åren var SonyEricsson T610 som under sin storhetstid var bra på det mesta jämfört med konkurrenterna.
Färgdisplayen som var av CSTN-modell (Color STN) var det många som prisade, men även kritiserade. STN-tekniken hade svårt att klara av vissa ljusförhållande och då speciellt solljus.

CSTN-displayernas kvalité har ökat med tiden och displayerna används fortfarande flitigt på bland annat mobiltelefonsmarknaden.
Nu verkar det dock som att det kan vara slut på det roliga för CSTN-tekniken då TFT-LCD-tillverkaren Star World Technology Company (SWTC) förutspår att TFT-baserade displayer kommer ta över på marknaden.
TFT är bättre rent funktionsmässigt men priserna har tidigare varit mycket högre, något som dock håller på att ändras.

"SWTC, having decreased its CSTN production capacity to less than 10% of its total capacity, pointed out that prices for handset-use TFT-LCD panels are now only US$2-4 higher than those for CSTN LCDs, compared to twice as expensive at the beginning of this year."

Med andra ord ser det ut att bli bättre kvalité på våra mobiltelefonsdisplayer i framtiden och förhoppningsvis utan märkbara prisökningar.

Källa: DigiTimes

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
771276
November 12, 2004 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag som fortfarande har dålig motagning på min telefon, men att ha en högupplöst färgskärm är ju klart mkt viktigare än att kunna ringa.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
771279
November 12, 2004 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag som fortfarande har dålig motagning på min telefon, men att ha en högupplöst färgskärm är ju klart mkt viktigare än att kunna ringa.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
771285
November 12, 2004 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: Jag som fortfarande har dålig motagning på min telefon, men att ha en högupplöst färgskärm är ju klart mkt viktigare än att kunna ringa.

Ja, vad trodde du. 😛
Ringa med telefonen är .old

Vi moderna människor isolerare oss och använder telefonen som MP3-spelare, kollar på film och spelar spel.
Isolationen medför att vi inte har några vänner kvar, så vi har inget behov av att ringa.
Enkel matematik, och operatörerna slipper bygga dyra master för pengarna och kan koncentrera sig på viktiga ting som att utveckla ytterst tuffa polyfoniska ringsignaler.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL