April 17, 2005
Dagens Tips! visar hur man med hjälp av två små genvägar kan stänga av eller starta om datorn.
Stänga av datorn:
Högerklicka > skapa genväg
ange: "%windir%System32shutdown.exe -s -t 00" som mål (utan "").
Döp den till valfritt namn.
Starta om datorn:
Högerklicka > skapa genväg
ange: "%windir%System32shutdown.exe -r -t 00" som mål (utan "").
Döp den till valfritt namn.
Tack till Mats S för tipset!
- [email=anton@nordichardware.com]Jag har ett förslag till Dagens Tips![/email]
March 10, 2003
Finns alltid snabbstarts fältet annars. Där har iaf jag nästan alla mina genvägar.
Är väldigt sällan inne i startmenyn. Stänger av datorn gör jag dock med strömbrytaren
3ggr om året ungefär. Gud förbjude att man skapar downtime frivilligt.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
Beror på om man har ett Bios som klarar wake-up-on-key.
Kolla inne i powermanagement.
Mitt moderkort kan starta upp med t.ex. space.. dock är on ca: 10cm bort,
Känns onödigt att datorn startar så fort ett husdjur trövar på ens tangentbord.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 24, 2003
sv_ea wrote: Finns det inget sätt så man kan skapa en genväg till rutan där man kan välja om man vill starta om, stanga av eller sätta datorn i viloläge?
Vore tråkigt om man oavsiktligt kom åt knappen så att datorn stängs av utan att man får konfirmera sitt val.
CasO wrote: finns det någon genväg för viloläge?
Det finns alltså folk som använder viloläge? Jag har "använt" det en gång, och då tryckte jag på fel knapp :S Vad är fördelen med det, varför vill man använda det?
June 20, 2002
johan_lojan wrote: [quote=sv_ea]Finns det inget sätt så man kan skapa en genväg till rutan där man kan välja om man vill starta om, stanga av eller sätta datorn i viloläge?
Vore tråkigt om man oavsiktligt kom åt knappen så att datorn stängs av utan att man får konfirmera sitt val.
CasO wrote: finns det någon genväg för viloläge?
Det finns alltså folk som använder viloläge? Jag har "använt" det en gång, och då tryckte jag på fel knapp :S Vad är fördelen med det, varför vill man använda det?
Datorn "stängs av" så man slipper höra den och den slipper stå och dra lika mycket ström, men det går snabbt att slå igång den igen.
Använder det dock inte själv.
February 15, 2005
Nej använder heller aldrig viloläget men vad jag menar var att om man har massa program öppna med t.ex. websidor eller osparade dokument och råkar komma åt knappen så datorn stängs av vore det bra om man fick verifiera sitt val innan all osparad data slängs vid avstäängningen.
2 Guest(s)