April 17, 2005
Dagens tips! visar hur man kan göra effektivisera användandet av Windows inbyggda kalkylator.
Öpnna upp kalkylatorn:
Start > Kör > "calc"
Alternativt:
Start > Program > Tillbehör > Kalkylatorn
Starta nu upp även Anteckningar
Start > Kör > "notepad"
Eller
Start > Program > Tillbehör > Anteckningar
I Anteckningar skriver du nu din ekvation inom paranteser och koperiar och klistar in den i Kalkylatorn och du får då svaret direkt. Du kan även använda paranteser inom den första parantesen, ex: (5+(8*5)/4)
- [email=anton@nordichardware.com]Jag har ett förslag till Dagens Tips![/email]
November 23, 2001
Om man kommer in på lite grafer och så finns Microsofts Power Calculator (tror jag den heter) att ladda ner under XP Powertoys.
Du kan beräkna och visa grafer och liknande..
Där finns även image resizer att ladda ner. Installera. Sedan högerklicka på en eller flera bilder och välja Resize, då kommer det upp en ruta och man får välja standardupplösningar eller skriva in egen..
Smidigt.
January 4, 2001
jarlen wrote: [quote=kran](5+(8*5)/4) är inte det = 50?
får det i calc'en till 11.25 ...
först täljaren 5+(8*5) = 5+40 = 45..
sedan delar med nämnaren 45/4 = 11.25
(och 50 får jag inte ens ut)
Ni båda har fel och calc också tydligen, för det blir 15.
Reglerna säger att man först multiplicerar, sen dividerar och efter det kommer addition och subtraktion.
Så det blir 8*5 = 40, 40 / 4 = 10, 10 + 5 = 15.
November 27, 2003
Coore wrote: [quote=jarlen][quote=kran](5+(8*5)/4) är inte det = 50?
får det i calc'en till 11.25 ...
först täljaren 5+(8*5) = 5+40 = 45..
sedan delar med nämnaren 45/4 = 11.25
(och 50 får jag inte ens ut)
Ni båda har fel och calc också tydligen, för det blir 15.
Reglerna säger att man först multiplicerar, sen dividerar och efter det kommer addition och subtraktion.
Så det blir 8*5 = 40, 40 / 4 = 10, 10 + 5 = 15.
Coore saves the day 😉
Ni måste vara noga med parenteserna. Ni måste tänka på att Calc tar inte hänsyn till de vanliga reglerna då den räknar i den ordning som talen kommer. Förutom just om det finns parenteser att gå efter.
//Andreas
November 23, 2001
Men i exemplet ovan skulle inte ens parenteser behövas då prioriteringsreglerna redan kommer att användas i så fall..
Jag fick för mig att divisionen kom sist för jag såg det framför mig som ett uppställt tal. Men jag tänkte då på att parentesen slutade framför divisionstecknet.
(5+(8*5))/4 tänkte jag.
Men nu ser jag att det är 15 som är svaret (hade det också i huvudet).
Alltså om du pastar (5+(8*5)/4) i calc så får du 15 såg jag nu, testade aldrig det förut, utan
antog att kran testat detta.
Om du kollar i calc så ser du att du manuellt kan ange parenteser och det finns en ruta där den anger på vilken nivå av parenteser du är inom..
January 4, 2001
jarlen wrote: Men i exemplet ovan skulle inte ens parenteser behövas då prioriteringsreglerna redan kommer att användas i så fall..
Jag fick för mig att divisionen kom sist för jag såg det framför mig som ett uppställt tal. Men jag tänkte då på att parentesen slutade framför divisionstecknet.
(5+(8*5))/4 tänkte jag.
Men nu ser jag att det är 15 som är svaret (hade det också i huvudet).
Alltså om du pastar (5+(8*5)/4) i calc så får du 15 såg jag nu, testade aldrig det förut, utan
antog att kran testat detta.Om du kollar i calc så ser du att du manuellt kan ange parenteser och det finns en ruta där den anger på vilken nivå av parenteser du är inom..
Blir svårt att testa då jag inte har calc... 😉
2 Guest(s)