April 17, 2005
Dagens tips är kort och enkelt men ofta väldigt användbart. Miniräknaren eller så fint kallad Kalkylatorn i Windows är faktiskt ett mycket underskattat program som man använder oftare är vad man nog tänker på. För att öppna kalkylatorn krävs det dock en hel del klickande och grejande om man inte skapat sig en egen genväg för den.
Man kan då göra det mycket lättare för sig genom att starta Kalkylatorn i Kör-fältet. Öppna Kör-fältet, antingen från startmenyn eller genom att trycka Windowstangenten + R.
I Kör skriver man kort och gott "calc" och vips så har man startat ett av Windows mest användbara program.
- [email=anton@nordichardware.com]Jag har ett förslag till Dagens Tips! [/email]
January 12, 2005
är det bara jag som använder mig av snabbkommandon ("shortcut key") i windows?
T.ex. har jag adresserat följande;
CTRL + ALT + K = Kalkylatorn som togs upp i dagens tips
CTRL + ALT + N = Nero
CTRL + ALT + W = Winamp
CTRL + ALT + A = ACDSee
CTRL + ALT + E = Excel (jag använder det rätt ofta)
osv.. Har använt detta många år nu och det går otroligt smidigt och snabbt. Slipper i princip att använda startmenyn eller genvägar i mitt dagliga datoranvändande!
June 20, 2002
Nej, brukar använda kortkommandon till saker jag använder hyfsat ofta men inte tillräckligt ofta för att ha liggandes i snabbstartsfältet (som det så vackert heter på svenska).
Bl.a. Kalkylatorn på CTRL + SHIFT + K och IE på CTRL + SHIFT + I (för att använda när en del sidor krånglar i Firefox.
2 Guest(s)