Danamics LMX - Andra Generationens Kylare med Flytande Metal|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Danamics LMX - Andra Generationens Kylare med Flytande Metal
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 7, 2010 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

[Image Can Not Be Found] 


Tumregeln på kylarmarknaden idag är att använda stora fläktar och heatpipes. Vissa mer kommersiella lösningar med vatten som kylmedia har även dykt upp. Men i övrigt är de flesta processorkylare baserade på samma grundtanke. Danska Danamics är en av få tillverkare som försökt innovera marknaden genom att experimentera med flytande metall som kylmedie. Nu är andra generationens kylare här, Danamics LMX, och det visar sig att våra danska vänner lärt sig både det ena och det andra sedan sist.


LM-10 både imponerade och svek oss. Dess förmåga att hålla saker och ting svalt utan fläktar med måttligt kraftfull hårdvara var imponerande. Utformningen och det höga priset var det inte. Idag kommer vi att titta på efterträdaren, LMX. Vi har hållit kontakten med Danamics sedan lanseringen av LM-10 och när de bekräftade att det skulle komma en ny och bättre kylare ville vi naturligtvis vara en del av det.

:: Danamics LMX - Andra Generationens Kylare med Flytande Metall

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
Member Since:
July 21, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1240750
January 7, 2010 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ni nån aning om hur kylaren presterar om den är monterad i ett chassi med dåligt luftflöde, blir det kanske ännu större skillnader i temp mellan LMX och de andra kylarna, eller minskar marginalen?

Undrar också hur mycket effekt PowerBoostern drar, i testet av LM10 skrev ni 30A, vilket är ganska mycket men då vet jag inte heller hur stor spänningen är. Ser dock att den nya PBn har en 10A säkring.

Och dom svarta trådarna som verkar komma från kylaren, ska dom anslutas till PBn eller? Hur långa är dom trådarna, och måste man använda PBn?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1240755
January 7, 2010 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skickar över dina frågor om PowerBoostern och tekniken på kylaren till Andreas och Jonas.

Men jag tänkte bara meddela att vi även kommer att testa LMX i vår andra testrigg som användes för vår senaste kylar roundup. Den kommer att läggas in i vår testdatabas där och jämföras mot betydligt flera kylare.

Kanske även kan kolla något på "chassiprestanda"

Avatar
flopper
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1240756
January 7, 2010 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

trevlig kylare, att just kunna köra passivt tror jag en del är intresserade av.
tystnad är viktigt för en del användare.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1240759
January 7, 2010 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

SS_The_Demon wrote: Har ni nån aning om hur kylaren presterar om den är monterad i ett chassi med dåligt luftflöde, blir det kanske ännu större skillnader i temp mellan LMX och de andra kylarna, eller minskar marginalen?

LMX skulle tjäna på det. Den aktiva pumpningen gör ju att man hela tiden kan flytta värmen.

Undrar också hur mycket effekt PowerBoostern drar, i testet av LM10 skrev ni 30A, vilket är ganska mycket men då vet jag inte heller hur stor spänningen är. Ser dock att den nya PBn har en 10A säkring.

Jag har ingen uppgift på det tyvärr, men det rör sig om några få W på sin höjd.

Och dom svarta trådarna som verkar komma från kylaren, ska dom anslutas till PBn eller? Hur långa är dom trådarna, och måste man använda PBn?

Det ska dom. Mer än tillräckligt för att nå en 3.5" plats. Jonas får ta de exakta måtten. Du måste inte, men utan den får du ingen ordentlig cirkulation och klart sämre prestanda än en luftkylare.

//Andreas

Vharg
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 38
Member Since:
August 11, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1240792
January 8, 2010 - 1:50 am
sp_Permalink sp_Print

Kul med lite utveckling på luftkylarsidan, har ju mer eller mindre stått stilla sen heat-pipes blev teh shit.

En bra recension också, men den är verkligen i behov av korrekturläsning.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1240829
January 8, 2010 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Ja det behövs lite innovation här faktiskt.

Korrekturen har sin förklaring, artikeln är ursprungligen skriven på engelska för NH.com och sedan översatt. Givetvis borde korrekturen vara bättre dock och det ska vi se över till nästa gång, nu kändes det dock viktigare att få ut artikeln i god tid och korrekturen blev något begränsad.

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
Member Since:
July 21, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1240862
January 8, 2010 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Mer än tillräckligt för att nå en 3.5" plats.

Ser för korta ut för ett P180 chassi tycker jag, iaf om man vill montera den i den nedre kammaren. Såg förresten att den enligt specsen tar upp två 3,25" platser pga höjden, men det nämnde ni inget om.

Kul med lite utveckling på luftkylarsidan, har ju mer eller mindre stått stilla sen heat-pipes blev teh shit.

Håller fullständigt med, väntat på nåt sånt här en längre tid nu och prestandan verkar ju onekligen vara på topp, men tyvärr även priset.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1240868
January 8, 2010 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jonas får svara på exakt kabellängd.

Det är nog något som försvunnit i översättningen är jag rädd.

//Andreas

Avatar
Birks
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
February 8, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1242729
February 3, 2010 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Undrar hur en LMX med tex en Noctua fläkt hade presterat 🙂

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1242740
February 3, 2010 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart intressant, men tyvärr fanns det ingen att tillgå just då. Vi har dock kvar kylaren så det finns alla möjligheter att köra mer test senare.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL