Danmark funderar på att följa Frankrikes exempel angående DR|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Danmark funderar på att följa Frankrikes exempel angående DR
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 27, 2006 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Våra danska grannar kan bli nästa land att titta närmare på en ändring av DRM-reglerna då danska företag nu gett sitt medhållande för det lagförslag Frankrike tagit fram angående konsumenters användarrättigheter vid köp av digitala mediafiler. Frankrikes förslag säger i kort att man inte får använda DRM-tekniker som låser filer till en viss mjukvara eller hårdvara, vilket bland annat drabbar Apple hårt vars musik från iTunes Music Store enbart kan spelas upp i mjukvaran iTunes eller i företagets iPod-spelare. Går den franska lagen igenom skulle det bli olagligt för bland andra Apple att sälja musik med liknande rättighetsskydd i Frankrike. Nu verkar det alltså som att Danmark är inne på samma linje för att främja konsumenters rättigheter.

"TDC, Denmark's largest telecom provider, as well as Dansk Supermarked Gruppen, a corporation that owns several Danish supermarket chains, both spoke out in favor of the bill. Like Apple, the two corporations have online music ventures, but they claim DRM interoperability would increase consumer choice and make it easier to shop for music. Denmark's Minister of Culture, Brian Mikkelsen, also said that legislation to open up DRM formats would be introduced next year."

Frankrike verkar vara på väg att dra igång en riktig revolution mot företags DRM-användande till förmån för alla lagliga konsumenter vilket ser mycket lovande ut. Förhoppningsvis är "öppna rättigheter" en mentalitet som kan sprida sig även till andra företag förutom danska TDC och Dansk Supermarked Gruppen.

Källa: TechReport

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1027352
March 27, 2006 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack gode gud [-o< Världen är inte förlorad

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1027366
March 27, 2006 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

hypno toad wrote: Tack gode gud [-o< Världen är inte förlorad

Tänkte precis samma sak! 🙂

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1027377
March 27, 2006 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Är lite kluven när det gäller det här.

Jag tycker att det är bra, men inte rätt. Det är helt enkelt så att företag ska få sälja va f*n de vill utan lagar som hindrar dem(även om det finns undantag!)!

Sen att jag hatar DRM, det är en annan sak...

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1027379
March 27, 2006 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med om att företag ska själva få bestämma vad de säljer, men när det börjar bli monopol på en marknad, Då välkommnar jag lagar som reglerar marknaden så att det blir konkurrans och och en sund utveckling.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1027409
March 27, 2006 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag, måste säga att jag också tycker att det här verkar rätt bra, äntligen en lag som gynnar de som faktiskt köpt musiken/mjukvaran och inte tvärt om!

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1027425
March 27, 2006 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Jag, måste säga att jag också tycker att det här verkar rätt bra, äntligen en lag som gynnar de som faktiskt köpt musiken/mjukvaran och inte tvärt om!

Jo, jag tycker som sagt att jag gillar det här, även om jag tycker att det är fel.

Det är helt enkelt så att skivbolag kan göra bäst de vill just nu och en bojkott skulle inte funka... Tyvärr, jag tycker alltid att det är sista utvägen att det kommer lagar som stoppar företag från sånt här.

Airhead
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
1027844
March 28, 2006 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra förslag! Ser gärna att det sprider sig och kanske adopteras av EU.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1028490
March 30, 2006 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

frankrikes lag är ju både bra och dålig.
det bra är att den sätter käppar i hjulet för Apple.
det dåliga är att dom förbjuder tillverkning och distribution av p2p programvara = dom förbjuder internet

saxat från månadsbrevet 27e mars

Rick Falkvinge@PiratPartiet wrote: VECKANS NYHET: FRANKRIKE FÖRBJUDER DRM OCH INTERNET!
====================================================

Franska nationalförsamlingen röstade igenom en omdebatterad revidering av deras upphovsrätt i förra veckan. Det som fått mest uppmärksamhet är att den nya lagen förbjuder DRM-tekniker som låser användaren vid en viss tillverkare, vilket fått Apple att gå i taket, då de inte längre får låsa sin egen butik iTunes till sin egen spelare iPod. Apple har fått massor av uppmärksamhet i sammanhanget och kallat hela Frankrike för blandade kreativa onyanserade skällsord.

Desto intressantare ur vår synvinkel var att de också förbjuder tillverkning och distribution av P2P-programvara, eller som fransmännen uttrycker det, "logiciels destinés au piratage" -- program som är "avsedda för piratkopiering". Det här är så genomkorkat att jag inte vet var jag ska börja någonstans.

BitTorrent är ett välanvänt verktyg av pirater, men det används också av World of Warcraft för att distribuera patchar. DivX var ett renodlat piratverktyg, men finns nu i alla finare DVD-spelare. MP3 hade aldrig fått något genomslag om det inte var för piratrörelsen. Många av dagens mainstreamtekniker har en gång använts bara av pirater -- därför att pirater är samma människor som ligger längst fram i teknikens framkant.

Fransmännen som röstade för det här lagförslaget tycks inte känna till hur scenen fungerar, heller. Internet ser inte skillnad på filer och filer, mailfiler och HTML-filer, skyddat eller fritt. ALLA program på Internet jobbar med att överföra filer i en eller annan form, och alla program som kan överföra filer kan också överföra piratkopior.

Innan Napster och BitTorrent användes FTP. IRC har använts flitigt. HTTP kan också användas. Eller mail. Eller vad som helst. Vad som helst.

Grattis Frankrike, ni förbjöd just hela Internet.

(Allt är f.ö. inte mörksvart. Lagen måste klubbas av den franska senaten den 15 maj innan den blir verklighet.)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 349
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL