Datorspel lär barn att döda?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorspel lär barn att döda?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 4, 2004 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är förmodligen inte många av er som missat debatten och alla artiklar/inslag om "våldsspelens" inverkan på ungdomar de senaste dagarna. Det här är ett hett ämne för oss på NordicHardware och NordicGamers och vi har därför bestämt oss för att försöka få vår röst hörd utanför vår community.

I ett öppet brev addresserar vi ett antal problem vi anser att massmedia lider av i sin bevakning. För att kunna visa ert stöd har vi lagt upp en namninsamling.

Läs brevet och skriv under här.

Tipsa gärna era vänner om namninsamlingen när ni själva skrivit under.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
560487
March 4, 2004 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

det skulle vara kul att veta vilka företag ni kommer skicka brevet till, eller om de bara är tv4?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
560490
March 4, 2004 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Xuestor wrote: det skulle vara kul att veta vilka företag ni kommer skicka brevet till, eller om de bara är tv4?

Det står i inledningstexten: Aftonbladet och TV4. Eventuellt kommer det att bli aktuellt att skicka det till regeringen och andra publikationer/TV-kanaler men inget är planerat ännu.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
560497
March 4, 2004 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra jobbat NH/NG 🙂 .
Iofs en gammal debatt iochmed att TV:n var skälet till alla mord tidigare osv.
Nu när det fortfarande inte fattat att det helt enkelt finns psykist sjuka människor som inte får plats i mentasjukhuset pga av dålig ekonomi och sjuka som inte åkt fast än, så skyller de på spel istället.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
560508
March 4, 2004 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Det hade varit mer seriöst om du inte hade lagt in den politiska vinkeln om Bushs krig i Irak. Räcker det inte med att media har blandat in politiken i det här? Jag trodde att NH skulle hålla en neutral inställning till politik? Eller det gäller bara inom vissa väl valda åsikter?
Varför inte göra den jämförelsen som kanske hade varit relevant på allvar? Att det är vanligare att fotbollsintresserade är inblandade i våldsbrott än motsvarande frekvens hos dator/TV-spelare.
Detta är ett av de faktum som t.ex. rollspelare har försökt förmedla i 20 år, men självklart media inte har velat diskutera. Media vill nämligen inte stöta sig med något så stort folkintresse som fotboll.
Inte heller diskuteras det längre i någon större utsträckning om hur många av de som fälls för misshandel har en bakgrund inom kampsport i någon form. Vad man sysslar med på fritiden har knappast överhuvudtaget någon relevans för huruvida man blir mördare eller inte. Vad media gärna blundar för, är att även om vissa utövare av såväl datorspel som kampsport, blir våldsverkare, så blir majoriteten det inte. Varför? Jo, de flesta av oss har en så pass stark moral att vi inte begår brott. När man i dagens samhälle har frånkopplat föräldrarna från allt ansvar, så kan ungdomars enda möjliga väg till vettiga levnadsregler vara just dessa fritidsintressen. Här är ofta t.ex. kampsporten ett föredömme, då den ofta förespråkar en stark disciplin och en fast moral.
Om folk istället hade tittat lite närmare på de trevligare sidorna som datorintresset medför, hade allmänheten kanske inte haft den trångsynta bild våra kära journalister förmedlar.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
560538
March 4, 2004 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra gjort tycker jag.. Och de ska nog bli kul att se responsen av de hela.. 🙂

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
560541
March 4, 2004 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ärligt talat kommer ni nog inte få något svar av varken TV4 eller Aftonbladet.. dom kommer inte ens läsa det... men jag hoppas verkligen dom gör det...
o att dom skriver/gör dokumentär från "den rätta" vinkeln.. alltså från spelarna själva... o inte nån moralkärrings åsikter...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
560554
March 4, 2004 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det hade varit mer seriöst om du inte hade lagt in den politiska vinkeln om Bushs krig i Irak. Räcker det inte med att media har blandat in politiken i det här?

Du missförstod vad jag menade. Det var inte något ont menat om kriget i Afghanistan eller Irak.
Jag ville bara dra paralellen mellan verkligt våld och TV-spelsvåld i den bemärkelsen att upplägget i spelet faktiskt kommer från en verklig situation. Inte någon mordbid mördarmaskins skruvade tankar dvs. 🙂

Att jag skrev att man skulel fråga amerikanerna beror på att brevet från början var riktat till en viss Åsa på Aftonbladet som använde amerikanska källor i sin artikel.

Spindel
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1494
Member Since:
July 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
560565
March 4, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Har skrivit på!

ELIS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
Member Since:
April 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
560583
March 4, 2004 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jag med! Låt oss spela ifred och lägg pengarna på att rusta upp skolor eller minska alkoholmissbruket blend unga

Henrik Andersson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1105
Member Since:
December 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
560686
March 4, 2004 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Väldigt bra initiativ tycker jag. GG Nh/Ng


Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores

F.d användarnamn: dest

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
October 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
560700
March 4, 2004 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Väldigt bra initiativ som sagt... Och mycket bra skrivet brev anton, bra jobbat!

okashi
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
560727
March 4, 2004 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara jag som tycker att man borde sätta 18 års åldersgräns på riktigt våldsamma spel som GTA (som jag förövrigt har spenderat åtskilliga timmar på) eller det där Postal? Jag är ingen moraltant eller så men det där postal som de visade i dokumentären gick verkligen över gränsen. Tanken om att 7 åringar kan sitta och spela det är verkligen obehaglig. Om det finns en 18 års åldergräns på spelen kanske föräldrar som köper spel till sina barn får en liten vink om hur spelet verkligen är och kanske köper något annat spel istället.

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
Member Since:
October 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
560751
March 4, 2004 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

För att göra jämförelse: Jag kanske ska klä mig i läderbrallor och en jeansväst och en trådlös mic och gå ut på stan för att döda folk med micen. Efter det ska jag stämma Bruce Dickinson för att han inspirerade mig till dådet. Jag menar, det är ju självklart hans fel.

Detta är som att skylla varenda trafikolycka på biltillverkarna.

Mirkl0rd
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 336
Member Since:
January 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
560795
March 5, 2004 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Men blarhg, är så less på såndär journalistik.

Det är väll upp till föräldrarna o se till att inte deras barn spelar sådana spel, precis som på samma sätt man inte bör låta en 7 åring sitta uppe sent på natten o titta på skräck/våldsfilm.

alph7
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 197
Member Since:
January 30, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
560817
March 5, 2004 - 1:11 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det hade varit mer seriöst om du inte hade lagt in den politiska vinkeln om Bushs krig i Irak. Räcker det inte med att media har blandat in politiken i det här? Jag trodde att NH skulle hålla en neutral inställning till politik? Eller det gäller bara inom vissa väl valda åsikter?

Jag förstår vad du menar men jag tror inte att det hade varit möjligt att komma med en opolitisk förklaring. Den förklaring som du ger är i mina ögon inte heller opolitisk då du pratar om :

"När man i dagens samhälle har frånkopplat föräldrarna från allt ansvar, så kan ungdomars enda möjliga väg till vettiga levnadsregler vara just dessa fritidsintressen. Här är ofta t.ex. kampsporten ett föredömme, då den ofta förespråkar en stark disciplin och en fast moral. "

och

"de flesta av oss har en så pass stark moral att vi inte begår brott."

Vad du gör som är politiskt är att du ser individens moral som grundanledning till varför brott begås och anledningen till att moralen blir så obra (eller låg kanske) är att dessa individer inte disciplineras av sina föräldrar vilket är samhällets fel. Rätta mig om jag har förstått dig fel.

Så. Du ger också en politiskt värderad förklaring. Skillnaden mellan era två förklaringar är att du ger en i mina ögon en blandning av konservativ och högerliberal förklaring till fenomenet och Anton ger en förklaring av annan politisk färg.

Problemet är att media och en massa folk kopplar ihop dataspelande/ våldsfilmer och liknande med våld i samhället. Man kan uppenbarligen se att det FINNS våld i samhället och om man påstår att det inte är datorspelandets fel så måste man för att kunna komma med ett seriöst inlägg faktiskt redogöra för avad som gör att det är så.
Det har både denstore och Anton gjort fast på olika sätt.
Att skriva ett brev där det enda man säger är att datorspelare är snälla och det inte är deras fel gör inte att man kommer närmare en förklaring till vad som egentligen händer.

Jag personligen anser att Anton ligger den riktiga förklaringen närmare när man ser hur saker som att soldatsimulatorer tas upp som syndabockar i debatten. Det som dessa simulatorer försöker göra är att simulera någonting som händer på riktigt (d.v.s krig) men det tas sällan upp i debatten.
Vad man kan fastställa att en hel del av de Amerikanska massmördarna har just en militär bakgrund (jag pratar om de amerikanska just för att Sverige har haft så få om ens nån att det blir omöjligt att dra några generella slutsatser) vilket i många fall har inneburit att de har som soldater åkt runt i världen och haft ihjäl folk för att sedan åka hem för att bli civilicerade medborgare som inte skadar någon. Det går inte riktigt ihop för mig.

Nozzredna
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
Member Since:
April 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
560828
March 5, 2004 - 1:39 am
sp_Permalink sp_Print

Kommer ihåg en artikel (krönika?) som beskrev hur den äldre generationen alltid kom ur fas med den nya och hackade på den. Förra gången ondgjorde den sig över videovåldet, innan modsen, raggarna osv till dansbanorna... I alla tider har har det varit så, se se de tidigare grekerna. Ett bra tecken på åldrande är intolerans, "Stop picking on us", iannat fall kommer vi att stänga ålderdomshemmen för gnällspikarna 😀 . Själv vill jag sitta på hemmet och spela dataspel, då vääääldigt gamla spel och lyssna på Rammstein.

http://www.lysator.liu.se/herz....._Asche.mp3

**** hittade den, se: http://www.nyteknik.se/pub/ips.....t_id=28820

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
560867
March 5, 2004 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Nozzredna wrote: Kommer ihåg en artikel (krönika?) som beskrev hur den äldre generationen alltid kom ur fas med den nya och hackade på den. Förra gången ondgjorde den sig över videovåldet, innan modsen, raggarna osv till dansbanorna... I alla tider har har det varit så, se se de tidigare grekerna. Ett bra tecken på åldrande är intolerans, "Stop picking on us", iannat fall kommer vi att stänga ålderdomshemmen för gnällspikarna 😀 . Själv vill jag sitta på hemmet och spela dataspel, då vääääldigt gamla spel och lyssna på Rammstein.

http://www.lysator.liu.se/herz....._Asche.mp3

**** hittade den, se: http://www.nyteknik.se/pub/ips.....t_id=28820

Mycket bra krönika.

På ett sätt tycker man ju att man kanske skulle skita i det hela, för det kommer ju ändå att gå över som det alltid gör.
Å andra sidan har vi redan sett i Grekland hur det kan gå. Det är det jag är rädd för, och det är därför jag tycker det är nödvändigt att någon gör något.

okashi wrote:
Bara jag som tycker att man borde sätta 18 års åldersgräns på riktigt våldsamma spel som GTA (som jag förövrigt har spenderat åtskilliga timmar på) eller det där Postal? Jag är ingen moraltant eller så men det där postal som de visade i dokumentären gick verkligen över gränsen. Tanken om att 7 åringar kan sitta och spela det är verkligen obehaglig. Om det finns en 18 års åldergräns på spelen kanske föräldrar som köper spel till sina barn får en liten vink om hur spelet verkligen är och kanske köper något annat spel istället.

Märkning och åldersgräns är ju en av grejerna vi skriver under på.
Ett system liknande det som finns hos film är väl inte helt orimligt?

Är man för ung ska man inte kunna köpa spelet, det får föräldrarna göra om de anser att deras barn klarar av den typen av spel, anser de inte att ungarna gör det så får de inte tag på det.
En mer nyanserad och korrekt debatt behövs dock för att föräldrarna ska kunna göra en rättvis bedömning.

Znoddaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
Member Since:
November 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
560872
March 5, 2004 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

Detta har jag missat totalt.
Kom hem från semester i onsdags.
Nån som kan ge lite länkar till sidor på aftonbladet, då jag antar att det var där det stod,
så man kan läsa lite om vad de skrivit?
Missade även programmet i onsdags kväll.
Hörde lite på nyheterna i morse i tv4:as debattsoffa eller vad det är.
Men det gav ingen direkt bild av saken.

Sen instämmer jag helt i Antons brev. Kämpa på!

Niszhe
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
September 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
560875
March 5, 2004 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Någon som vet några bra artiklar man kan läsa om vålden i spel?
Kunde vara intressant att se vad andra har för uppfattning.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL