April 17, 2005
Våra datorer bara lagrar mer och mer information och i takt med att vi lagrar mer digital ökar även den mängd viktig data vi vill spara. Det kan vara viktigt för jobbet eller kanske rent personligt som digitala fotoalbum. En hårddiskkrash kan vara rent av förödande i detta läge och nästan alla datoranvändare har någon viktig information på sin hårddisk. Många användare har länge krävt flera hårddiskar i sina system för att kunna säkerhetskopiera sitt material över flera hårddiskar något nu datorbyggarna börjat ta fasta på. I en artikel på Znet går man igenom behovet av flera hårddiskar i dagens datorer och hur datorbyggare som Dell, HP och Getway ser på saken.
August 7, 2003
Ja, detta är någonting som märks ifall man tittar på erbjudanden om hem PCs och sånt. Det blir flera och flera med flera diskar i. Delvis beror det väl på att diskar fortsätter bli billigare och billigare så det är lätt "slänga med" en extra för "added value" för en inte allför dyr penning.
Dels är det väl så att man vill kunna ta med sig en disk (ofta är det usb eller löstagbara diskar) eller backupa (som sägs i artikeln) men jag tror inte det är så stor efterfrågan på det faktiskt... backup tänker man oftast på efter man förlorat det man vill backuppa... 🙄
Artikeln är i övrigt skriven för dataidioter av dataidioter, alltså folk som måste få sig förklarat vad en disk är (typ)
Jo jag märkte också, det skrev bland annat "memory" för hårddiskutrymme. 🙂
Men ämnet är som sagt var aktuellt, och jag kan hålla med om att backup oftast är något man tänker på när det är för sent tyvärr. 🙁
Tekniknörd som gillar att träna.
March 10, 2003
Mjo.. Den marknaden som är mest intressant just nu för min del är NAS marknaden.
Mer lagring när jag behöver det då jag behöver det. Sedan om det är Raid 5 med skadar ju inte.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
Sant, NAS är väldigt intressant. Speciellt när man får fler och fler system i hemmet som ska lagra data. Huvud-PC + HTPC + extra PC etc. Då är det riktigt najs att ha en separat lagringsstation. Då behöver man egentligen inte ha något mer än OS på sina datorer.
Tekniknörd som gillar att träna.
2 Guest(s)