April 17, 2005
Under första kvartalet nästa år kommer vi att för första gången se hur DDR3-baserade minnesmoduler står för merparten av försäljningen på marknaden. Enligt analytikerföretaget iSuppli kommer att försäljningen av DDR3-baserade minnen med 1Gb minneschip att uppgå till 46% av alla skeppade minnesmoduler, en ganska saftig ökning från de 8% man registrerade under första kvartalet 2009. Under andra kvartalet kommer mer än 50% av alla sålda minnesmoduler med 1Gb chip använda sig av DDR3-teknik.
Under slutet av 2010 väntas övertaget vuxit till 71% av marknaden till DDR3-teknikens fördel, allt eftersom bland annat Intel pumpar ut nya plattformar med stöd för den senaste minnestekniken.
Samtidigt som tillgängligheten för DDR3-moduler ökat har priserna sjunkit och efter att alla stora minnestillverkare nu även gett sig in på DDR3-marknaden börjar priserna komma allt närmare dem för den äldre DDR2-tekniken, som faktiskt sett en mindre prisökning mot PC-tillverkare de senaste månaderna.
[Image Can Not Be Found]
Källa: DigiTimes
August 16, 2003
this wrote: Vill se betydligt fler 4GB moduler, Skulle inte sitta fel med ett 8GB kit med endast två moduler.
mjo, och så 6st sådana i en i7 (i9?) rigg, kanske blir svårt att utnyttja allt även med Win7 cachande, men det är framtidssäkert i alla fall, kanske inte så ekonomiskt 😛
July 4, 2008
Poontus wrote: mjo, och så 6st sådana i en i7 (i9?) rigg, kanske blir svårt att utnyttja allt även med Win7 cachande, men det är framtidssäkert i alla fall, kanske inte så ekonomiskt 😛
Nej minnesbehovet har ju stagnerat lite på senaste tiden. Förut var det ju en av de viktigaste uppgraderingarna man kunde göra. Nu finns det inte så mycket applikationer som kan driva upp behovet av mer än 4GB. Jag har däremot varit med om minnesbrist med 2GB RAM.
August 16, 2003
det är inte ovanligt att min minnesanvändning ligger uppåt 3GB så jag är mycket glad över mina 4GB, däremot på Windows 7 datorer om man bara har 4GB så känner jag att vissa grejer blir lite långsammare när allt minne är utnyttjat cashat eller vad man nu ska säga jämfört med när det är 8GB installerat så att den har kunnat casha lite till, just det där som kanske behövs.
July 4, 2008
Poontus wrote: det är inte ovanligt att min minnesanvändning ligger uppåt 3GB så jag är mycket glad över mina 4GB, däremot på Windows 7 datorer om man bara har 4GB så känner jag att vissa grejer blir lite långsammare när allt minne är utnyttjat cashat eller vad man nu ska säga jämfört med när det är 8GB installerat så att den har kunnat casha lite till, just det där som kanske behövs.
Vet inte vad du kör för slags program då, men firefox kan dra åt sig ruskigt mycket minne ibland. Virtuella OS brukar också sluka en hel del. Klart att om man har mer än 10 program, lite videoredigeringsprogram och sådant så cachar den upp en hel del. Men 4GB är sällan en begränsning vad jag har erfarenhet av. 8GB skulle dock inte vara helt fel, men priset är alldeles för högt för att motivera ett köp.
1 Guest(s)