Dedikerat SLI-vattenblock från Gainward|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dedikerat SLI-vattenblock från Gainward
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 24, 2005 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Det kommer ju knappast som någon överraskning att det nu dykt upp vattenkylningsblock direkt riktade mot grafikkort i SLI-system. Det är inte heller någon överraskning att det är grafikkortstillverkaren Gainward som ligger bakom påhittet.


The Inquirer har man fått tag på lite information och bilder på det kommande dubbelvattenkylningsblocket från Gainward. Blocket är alltså av en "dubbelkonstruktion" och kommer endast vara aktuellt att installera på ett SLI-system med två grafikkort.


[Image Can Not Be Found]

Vi ställer oss dock högst frågande till hur man planerar att tackla moderkortstillverkarnas olika placering av PCIe x16-platserna på deras moderkort.
Då blocket till synes använder sig av gemensamma vattenkanaler finns det ingen möjlighet att ändra avståndet dem emellan. Det betyder att grafikkorten i SLI-systemet måste sitta på exakt rätt avstånd från varandra.
Detta är alltså ett mått som skiftar märkbart från moderkort till moderkort, något vi fått stora problem med i testlabbet redan.


Det ser ut som en initiativrik lösning från Gainward men det kommer knappast bli billigt, och i dagsläget frågar vi även oss hur kompabiliteten kommer se ut med olika moderkort.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
828877
January 24, 2005 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

som det syns så är blocket gjort för BTX. 👿

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
828900
January 24, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: som det syns så är blocket gjort för BTX. 👿

Vad får dig att tro något sådant?
Det skiljer ingenting på grafikkorten som skall vara till BTX. Den enda skillnaden blir att coren hamnar på översidan.
De här blocken skulle jag faktiskt vilja påstå är mer anpassade för ATX-installation, då anslutningarna pekar neråt i chassit, och de flesta har pump, tank och liknande i botten.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
829979
January 26, 2005 - 2:26 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Fackamato]som det syns så är blocket gjort för BTX. 👿

Vad får dig att tro något sådant?
Det skiljer ingenting på grafikkorten som skall vara till BTX. Den enda skillnaden blir att coren hamnar på översidan.
De här blocken skulle jag faktiskt vilja påstå är mer anpassade för ATX-installation, då anslutningarna pekar neråt i chassit, och de flesta har pump, tank och liknande i botten.

Dumma mig, var lite trött och hastig i skrivandet.

[Image Can Not Be Found]

Det är ett BTX-system iaf. En sak jag undrar dock, är hur de har tänkt? Varför inte ha två st block i ett "kit", med slang emellan. Detta är ju solitt, jag menar att olika moderkort med x antal centimeter mellan pci-express-platserna kommer att göra att detta vattenblocket passar långt ifrån alla moderkort...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
830009
January 26, 2005 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Dumma mig, var lite trött och hastig i skrivandet.

Det är ett BTX-system iaf. En sak jag undrar dock, är hur de har tänkt? Varför inte ha två st block i ett "kit", med slang emellan. Detta är ju solitt, jag menar att olika moderkort med x antal centimeter mellan pci-express-platserna kommer att göra att detta vattenblocket passar långt ifrån alla moderkort...

Det ser faktiskt inte ut att vara något annat än ett upp och nervänt ATX-moderkort. Det finns ju flera chassitillverkare som börjat designa deras lådor på detta sättet. 🙂

Som jag skrev i nyheten tycker jag också det är väldigt konstigt att man har solid koppling mellan blocken. Tror det kan skapa problem även på moderkort som borde stödja korten då vi snackar om milimeter innan kontaktytor osv ändras.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL