Dell får Intel att sjunka som en sten på börsen|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dell får Intel att sjunka som en sten på börsen
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 20, 2006 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Dell meddelade häromdagen att man kommer att lansera serverar med AMDs Opteron-processorer under skalet. Vilket vi påpekade var en historisk händelse för datormarknaden då Dell under många års tid varit den sista stora PC-byggaren som nekat till att använda AMDs plattform. Att AMD är mycket nöjda med att äntligen ha fått Dell på kroken är knappast en högoddsare men för dem som vill ha det hela svart på vitt kan man kika närmare på börsens reaktion. Efter att Dells och AMDs samarbete blev officiellt sjönk Intels aktievärde med 5% till rekordlåga $17.94, lägre värde har inte Intel haft sedan i april 2003 vilket är över tre år sedan. AMDs aktier reagerade också fast i motsatt riktning, AMDs aktier gick upp med 8% till $34.95. Nu kommer även analytiker med rapporter som hävdar att affären med Dell kan få AMDs marknadsandelar inom servermarknaden att stiga upp till 30% under 2007.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1042863
May 20, 2006 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

hahahaha, inte så konstigt, men kul

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1042875
May 20, 2006 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, men nu kommer ju äntligen Intel med bra processorer igen ... iaf 2007 när de lanserar sin nya buss ...

Dell är lite sena med AMD ... men men ... bättre sent än aldrig.

DELL använder desutom bara AMD i server med 2+ sockets .. dvs extrema servrar men låg försäljningsvolym ..

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1042877
May 20, 2006 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska vi vara petiga använder de ju inte AMD i några servrar. Inte ännu, men de första kommer som du säger vara av det extremare slaget. Dock är ju chansen/risken överhängande att man även satsar på andra modeller.

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1042880
May 20, 2006 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Man märker att hur få det är som verkligen vet till hur det ligge till.

Finns inte ens någon anledning att köra en AMD i en server nå länge :S

PreacherMan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 149
1042887
May 20, 2006 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Just nu finns det väldigt många anledningar till att köra på AMD, eftersom det är de bästa serverprocessorerna på marknaden. Efter sommaren kommer det dock se annorlunda ut.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1043218
May 21, 2006 - 2:01 am
sp_Permalink sp_Print

Man kanske skulle slå till och köpa sig en aktie eller två, det lär inte direkt sjunka mer... Inte för att jag har råd, men det finns pengar att tjäna, misstänker jag. 🙂

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1043360
May 21, 2006 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Kul att det går bra för amd. Dom har ju faktist förbannat bra prollar till servrar om man ser tillpris/prestanda. Visst kommer intel med Core men det handlar om pris/prestanda/watt så vi får se hur det går. Har varken sett serverprestanda eller pris på serverprollarna.

Amd har ju ett litet trumfkort iom den integrerade pci-e kontrollern som sägs sitta i 1207. Minskar ju laternerna välldigt mycket när man kör ihop stora kluster.

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043387
May 21, 2006 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Av vad vi fått se om prestanda/watt så framstår A64 som en prescott mot en VIA 😀 conroe verkar också bli riktigt billiga.

Tror inte intigrerad PCI-E kontroller kommer göra så mycket, kanske om den är en tex dedikerat filserver med feta flytter mellan på kontroll kort på PCI-E.

Sen att dom köper det bästa som finns nu bevisar bara hur idiotiskt och okunniga många dator tekniker verkligen är. Jag har inte lyckats fatta anledningen till feta maskiner med flera dussintals 20k+ CPUer när man kan klusta alltsammans för en tiondel av priset. Visst funkar allt inte så bra i kluster, men det beror på dåliga kodare/inget behov (pga okunniga dator tekniker).

Jag tycker då inte nästan 20k+ för en 885 är speciellt ekonomiskt, inte ens den billigaste 8xx är billig, eller presterar speciellt bra, + att dom måste köra på äckliga ECC minnen. Och priset på allt annats är inte speciellt humant heller :/

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1043504
May 21, 2006 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

hypno toad wrote: Av vad vi fått se om prestanda/watt så framstår A64 som en prescott mot en VIA 😀 conroe verkar också bli riktigt billiga.

Tror inte intigrerad PCI-E kontroller kommer göra så mycket, kanske om den är en tex dedikerat filserver med feta flytter mellan på kontroll kort på PCI-E.

Sen att dom köper det bästa som finns nu bevisar bara hur idiotiskt och okunniga många dator tekniker verkligen är. Jag har inte lyckats fatta anledningen till feta maskiner med flera dussintals 20k+ CPUer när man kan klusta alltsammans för en tiondel av priset. Visst funkar allt inte så bra i kluster, men det beror på dåliga kodare/inget behov (pga okunniga dator tekniker).

Jag tycker då inte nästan 20k+ för en 885 är speciellt ekonomiskt, inte ens den billigaste 8xx är billig, eller presterar speciellt bra, + att dom måste köra på äckliga ECC minnen. Och priset på allt annats är inte speciellt humant heller :/

Tror inte du riktigt har koll på hur det fungerar i företag med tanke på det du säger. ECC minnen kör man ju för att förhindra minnesfel, vore ju katastrof om en serverprolle inte stödjer ecc.
Ang pcikontrollern så är det ju guld värt att minska latenserna mellan pcikontrollern och cpun tå man tex kör kluster...

Du får jättegärna länka till ett test med servertester mellan Woodcrest och Opteron.

Intel är dock smarta som lanserar samma teknik över alla segment. Tack vare detta som kan kan pressa ner priserna.

När du jämför kolla på Xeon MP... Är helt andra priser än Xeons 1-vägssystem.... Värt att tänka på när du jämför mot opteron 885....

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043700
May 22, 2006 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Först vill jag bara säga att min datorn (A64 skit 😛 😀 ) krashade och inlägget försvann :banghead: :burn:

Nej, jag är inte så insatt i det.

Men systemet som dom använder med feta svindyra multi CPU servrar verkar idiotiskt. Varför inte klustra allt? Visst på en feting kritisk server kanske det behövs ECC minne, men varför inte klustra skiten från början? Och behövs verkligen ECC minnern alls? Funkar ju bra utan för alla andra.

Jaaa det kan ju vara bra med en intigrerad PCI-E nic kontroller i kulster när du säger det 😛

Det är lätt att hitta nått test där Core 2 krossar A64 så det är bara söka (woodcrest är core 2 om ni inte fattat det än).

Gammla Xenon tog jag inte med för den ansåg jag inte så ett rimligt alternativ 😛

Varför är singel CPU så mycket billigare än multi CPU CPUer? Det kommer inte in i min hjärna :S är det som vanligt att dom bara kan, eller? Är det på nått annat sätt går dom ju back på singel CPUer som säljs mycket billigare.

Det är ungeför samma sak med att dom sattsar på att göra mer komplicerade CPUer helatiden med en massiv singel thread prestanda ist för att göra nått i stil med cell.

Tror inte du riktigt har koll på hur det fungerar i företag med tanke på det du säger. ECC minnen kör man ju för att förhindra minnesfel, vore ju katastrof om en serverprolle inte stödjer ecc.
Ang pcikontrollern så är det ju guld värt att minska latenserna mellan pcikontrollern och cpun tå man tex kör kluster...

Du får jättegärna länka till ett test med servertester mellan Woodcrest och Opteron.

Intel är dock smarta som lanserar samma teknik över alla segment. Tack vare detta som kan kan pressa ner priserna.

http://www.theinquirer.net/?ar.....icle=31843 priserna på woodcrest preliminärt, ganska hyffsade om jag får säga det faktiskt. Fast dom funkar bara bra i dual CPU konfigurationer än så länge pga problem med buss hastigheten :/
Men TDPn ligger på samma som operon vid MYCKET högre prestanda/klock SAMT högre klock 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 134
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL