April 17, 2005
En av de anställda på Dell i Taiwan gjorde tidigare i veckan sitt karriärs största misstag när man lade upp en annons på Dells hemsida med en 19-tums monitor för ett pris av NT$500, vilket ungefär motsvarar 150 svenska kronor. Annonsen låg upp på Dells hemsida i drygt 8 timmar och det räckte för att runt 26 000 kunder skulle hinna lägga ordrar på den superbilliga monitorn. Sammanlagt fick man inte orders på runt 140 000 monitorer och vad som kunde slutat som ett nesligt prissättningsfel kunde blivit en mångmiljon förlust för Dell.
När man meddelade att man helt enkelt gjort ett fel i prissättningen och tänkte låta kunderna avbeställa monitorerna meddelade den Taiwanesiska regeringen att man minsann skulle skicka ut monitorerna till de priser man satt ut, annars kunde man råka ut för rättsliga efterspel.
Vad som i ärlighetens namn lät som ett ganska hårt straff har nu enligt de senaste rapporterna slutat i att Dell kommer undan med en betydligt lägre kostnad. Man ska ge en rabatt på NT$1000 för varje såld monitor, vilket är ett prisavslag på runt 300 kronor, även för dem som beställt flera monitorer. Vilket är en ganska ansenlig rabatt för en monitor som kostar NT$4800 (1450 kronor)
Men av någon anledning tror vi att de flesta nu kommer att avbeställa sina ordrar igen.
Källa: Engadget
1 Guest(s)