April 17, 2005
Windows Vista har rätt saftiga systemkrav som vi tidigare sett och just minnesmängden är något som ökat lavinartat sedan Windows XP. Från 64MB för Windows XP till 1GB för Windows Vista. Men 1GB verkar just bara vara för att få en "okej" upplevelse i Vista, i alla fall om vi ska tro världens största systembyggare. Dell ska nämligen ha påpekat att 2GB RAM-minne är det man ska sikta på om man ska köpa en dator som ska köra Vista på bästa sätt. Dell kommer förmodligen vidarebefodra denna uppmaning till sina kunder och det skulle vara intressant att se lite tester och omdömen på hur stor skillnad det verkligen är på 1GB och 2GB RAM i Vista, eller för den delen även andra mängder. Om några månader borde det finnas många som kan ge oss sin syn på detta i alla fall.
November 4, 2001
2GB verkar ju vara rekommenderat för OSet i sig, då funktioner som Super Fetchen ska dra mycket minne. I vissa tester har man tom sagt att 4GB är bra att ha om man spelar osv.
Idag rekommenderas 2GB till dom lite fetare burkarna pga krävande spel och program inte enbart för att XP (i sig) ska flyta bra.
Krävs det 2GB för att enbart vista skall "fungera som det ska" och att man skulle behöva köpa mera minne om man vill spela nya spel, är det ju lite utav en katastrof.
October 11, 2006
Json_81 wrote: Alla klagade på det höga minneskravet när XP kom oxå.
2GB är väl i princip standard på nya datorer idag? Iaf för entusiaster.
Mmmm..., men hur många datorägare idag är entusiaster? Visst jag är en sådan men det är inte de flesta, tyvärr.
Dessutom, varför skall jag byta till ett os som ger mig sämre spelprestandad än det jag nu har bara för att få ett snyggt användargrässnitt?
Me -> XP betydde en väsentlig stabilitetsförbättring, det tror jag inte att Vista gör...
Ondjultomte: 2gb är inget krav för att windows skall flyta bra...
November 22, 2001
Mr. G wrote:
Mmmm..., men hur många datorägare idag är entusiaster? Visst jag är en sådan men det är inte de flesta, tyvärr.
Dessutom, varför skall jag byta till ett os som ger mig sämre spelprestandad än det jag nu har bara för att få ett snyggt användargrässnitt?
Me -> XP betydde en väsentlig stabilitetsförbättring, det tror jag inte att Vista gör...Ondjultomte: 2gb är inget krav för att windows skall flyta bra...
Hur många som inte är entusiaster kommer kasta sig över vista?
Nej, naturligtvis finns det ingen anledning till att byta bara för ett snyggt användargränssnitt. Förhoppningsvis finns det fler skillnader 🙂
Personligen tror jag att jag kommer fortsätta köra XP ett bra tag till, men jag spelar å andra sidan i princip ingenting på pc.
Däremot e jag sugen på OSX 10.5 🙂
October 11, 2006
Json_81 wrote: [quote=Mr. G] Mmmm..., men hur många datorägare idag är entusiaster? Visst jag är en sådan men det är inte de flesta, tyvärr.
Me -> XP betydde en väsentlig stabilitetsförbättring, det tror jag inte att Vista gör...Ondjultomte: 2gb är inget krav för att windows skall flyta bra...
Hur många som inte är entusiaster kommer kasta sig över vista?
Nej, naturligtvis finns det ingen anledning till att byta bara för ett snyggt användargränssnitt. Förhoppningsvis finns det fler skillnader 🙂
Personligen tror jag att jag kommer fortsätta köra XP ett bra tag till, men jag spelar å andra sidan i princip ingenting på pc.
Däremot e jag sugen på OSX 10.5 🙂
Jag det finns det. Det finn inbyggd dmr också.
Sedan kommer de som köper en ny dator få vista "på köpet". Verkligt kul för dem...
Undrar bara vilket os som kommer att säljas till budget laptoparna? De kan ju inte köra vista, och xp kommer väl inte att säljas mer? Eller?
Finns det OSX till PC också?
November 22, 2001
Mr. G wrote: Jag det finns det. Det finn inbyggd dmr också.
Sedan kommer de som köper en ny dator få vista "på köpet". Verkligt kul för dem...
Undrar bara vilket os som kommer att säljas till budget laptoparna? De kan ju inte köra vista, och xp kommer väl inte att säljas mer? Eller?
Finns det OSX till PC också?
Jag tror inte XP kommer försvinna direkt, utan sakta slussas ut.
Nej, OSX finns bara till mac.
Däremot så funkar både XP o Vista på mac.
2 Guest(s)