Dell verkligen på väg att lansera AMD-produkter?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dell verkligen på väg att lansera AMD-produkter?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 21, 2005 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Dell har som bekant sålt AMD-processor i "lösvikt" ett tag men likväl har man i vanlig ordning hållit fast vid sin ställning att endast sälja Intel-baserade datorer. Något man mer eller mindre är ensamma om på marknaden i dagsläget. AMD har tagit marknaden med storm och lyckats vinna förtroendet hos nästan alla stora PC-byggare förutom just då Dell. Nu verkar det dock som att även Dell otroligt nog är på väg att ge vika, i en kort artikel på Forbes skriver man nämligen att Dell diskuterat med sina partners om planer på att tillverka AMD-baserade system. Om detta blir verklighet har AMD onekligen tagit en stor skalp och även om Dell säkerligen kommer vara Intel trogna har då AMD lyckats med något många trodde vara omöjligt för ett tag sedan.

Källa: Forbes

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
980945
November 21, 2005 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

OJoj, den dagen så dell lanserar AMD processorer så så ska ja äta min ... hm nej..

men detta vore verkligen stort! att inta intels högborg ...

bra jobbat AMD!

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
Member Since:
January 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
980961
November 21, 2005 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

tycker DELL resonerar konstigt och borde gått in med både Intel och AMD då Dell har i sina reklamer etc riktat sig mot både gaming och workstation communitys, och ska man ha en gaming rigg så är AMD ett självklart val för tillfället.

att inte sälja amd processorer ser jag som förlust pengar från dells sida, troligen därför dell tittar på amd, för att tjäna mer pengar och ser att skriket från allmänheten vill ha det.

samt att jag såg i min brors företagsköp (personal chef på tetra pak) där hade DELL ett alternativ med AMD X2 4800+ med Geforce 7800GTX etc.

så nog har dom börjat sälja det iaf internt till företag etc.

sen har jag ingen koll på server baserade processorer såsom Xeon och mot dagens opteron modeller, men mitt hjärta ligger hos AMD ända sen jag bytte från P2 - p3 till thunderbird 😉

måste tillägga att om AMD tar sig in på Dells marknad så är det ju en väckar klocka åt Intel som måste börja prestara nått om man vill stanna kvar på Desktop marknaden, just nu är AMD herre på täppan.

Pole

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
980998
November 21, 2005 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

DELL har fått sjukt feta rabatter av Intel för att endast sälja Intel, därför har dom fortsatt med det, samt att AMD inte har kapacitet att möta deras efterfrågan ordentligt. Men det har ju börjat ändra sig iofs... Jag skulle tippa på att DELL förr eller senare kommer börja sälja AMD, även om Intel kommer med en ny CPU som krossar allt vad AMD heter, bara för att folk ska kunna få bättre valmöjligheter!

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
981022
November 21, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

nästan så att man vill ha en DELL nu.
men nej, inga fler märkesdatorer för min del.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
981034
November 21, 2005 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: nästan så att man vill ha en DELL nu.
men nej, inga fler märkesdatorer för min del.

Du vil köpa en DELL pga att de funderar på att kanske släppa datorer med AMD processorer?

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
981039
November 21, 2005 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skrev nästan 😉
men det är bra att DELL fixar AMD system, så att även n00bsenkan få lite mervärde/prestanda i sitt system

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
Member Since:
February 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
981272
November 21, 2005 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker ochså det är på tiden att de börjar köra med lite AMD cpuer specielt i deras Gamerpaket.

Tycker därimot det är dumt att säga att det är bara nybörjare som kör med märkesdatorer för så är inte fallet, Själv har jag nu helt tröttnat på spel och skulle kunna tänka mig en Dell faktist bara man hittar ett bra paket som inte är allt för dyrt för det kostar ju lite att välja till mer ram mm från Dell annars är det bra datorer.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
981280
November 21, 2005 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel4Ever wrote: Jag tycker ochså det är på tiden att de börjar köra med lite AMD cpuer specielt i deras Gamerpaket.

Tycker därimot det är dumt att säga att det är bara nybörjare som kör med märkesdatorer för så är inte fallet, Själv har jag nu helt tröttnat på spel och skulle kunna tänka mig en Dell faktist bara man hittar ett bra paket som inte är allt för dyrt för det kostar ju lite att välja till mer ram mm från Dell annars är det bra datorer.

Sketatysta för det mesta också 😀

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
981349
November 22, 2005 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

Intel4Ever, okej.
själv är jag mycket trött på märkesdatorer, dåliga uppgraderings möjligheter och egna konstruktioner.
att bygga datorn själv är mycket roligare och man kan känna sig lite stållt, istället för att det bara står en mass tillverkad DELL på bordet

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
981458
November 22, 2005 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

ställ en säljare från AMD och en från intel i ett tomt rum med varsinn glasspinne och säg:

-"Den som kommer ut levande får kontraktet med dell"

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
Member Since:
February 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
981472
November 22, 2005 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: Intel4Ever, okej.
själv är jag mycket trött på märkesdatorer, dåliga uppgraderings möjligheter och egna konstruktioner.
att bygga datorn själv är mycket roligare och man kan känna sig lite stållt, istället för att det bara står en mass tillverkad DELL på bordet

Den Dellen jag ägde var det inga problem att stoppa i fler hårddiskar eller mer minne så jag tycker faktist Dell gör riktigt bra datorer.

Jag har byggt 3 av 4 st datorer jag ägt så bygga kan jag allt själv men det är faktist rätt skoj att fåhem en färdigbyggd dator som det bara är att kopplain och köra wink

När man som jag surfar, ser på film & lyssnar på musik framför datorn spelar det inte någon roll om det är en Dell eller ett ihopp plock vore annant om man ska spela spel eller pyssla med annat systemkrävande.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
981697
November 22, 2005 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

kompisens DELL, dom hade ju spärrat så att man inte änns kunde uppdatera firmware på NEC DVD brännaren som satt i. min IBM (laptop) har dom spärrat så att man inte läsa av eller ändra Vcore.

ajuste, en stor anledning till till att jag jag inte gillar DELL, var är överklockningsmöjligheterna? obefintliga :/

märkesdator (Compaq) tråd: https://www.nordichardware.se/.....highlight=

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
Member Since:
February 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
981950
November 23, 2005 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: kompisens DELL, dom hade ju spärrat så att man inte änns kunde uppdatera firmware på NEC DVD brännaren som satt i. min IBM (laptop) har dom spärrat så att man inte läsa av eller ändra Vcore.

ajuste, en stor anledning till till att jag jag inte gillar DELL, var är överklockningsmöjligheterna? obefintliga :/

märkesdator (Compaq) tråd: https://www.nordichardware.se/.....highlight=

Mixtrar man o.s.v så är märkesdator oavsett märke värdelösa men pysslar man inte med sånt så duger dom fint.

Sen Compaq är ju det sämsta man kan köpa om man nu ens ska räkna det till dator men jag har inte provat en ny en så jag låter det vara osakt hur dom fungerar men dom gammla var brutalt jävliga....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL