April 17, 2005
Amiga och ACK Software annonserade för ett tag sedan att de skulle släppa två stycken nya datorer och de har nu släppt specifikationerna för den billigare. Denna kommer att kosta $490 och vara baserad på Freescales MPC8349E SoC (System-on-a-Chip). En PowerPC-processor som arbetar vid frekvenser mellan 400 och 667MHz. Datorn kommer dock att vara byggd enligt FlexATX-standardens minimala mått och kommer ha tre PCI-platser (2x33MHz och en 66MHz), fyra USB 2.0-portar, två GB Ethernet-portar, 4 SATA-portar (Sil3114), 6-kanalsljud via C-Media CMI8738 och en DDR2 DIMM-port och ATX-strömkontakter.
Långt ifrån imponerande, speciellt eftersom man inte specificerat huruvida minne, nätaggregat och hårddisk ingår i priset. Om det inte gör det ser vi inte hur någon skulle vilja investera i en sådan här dator om man inte är extremt översköljd av nostalgikänslor. Det finns tyvärr inga bilder att tillgå, men vi är väldigt ivriga att se hur Amiga kommer att designa dessa datorer.
March 11, 2003
beta wrote: [quote=denstore]Jag hade mycket väl kunnat tänka mig en sån här. Inte bara för att Amigan var en kultig burk, men också för att stödja alternativ till x86.
Då skulle du skaffat mac innan dom gick över till Intel. 😉
Jag har haft ett antal Mac:ar. Närmare bestämt 7st......
Utöver dem, så hade jag mina fingrar i ett tiotal till på jobbet fram till drygt ett år sedan.
January 13, 2003
denstore wrote: [quote=beta][quote=denstore]Jag hade mycket väl kunnat tänka mig en sån här. Inte bara för att Amigan var en kultig burk, men också för att stödja alternativ till x86.
Då skulle du skaffat mac innan dom gick över till Intel. 😉
Jag har haft ett antal Mac:ar. Närmare bestämt 7st......
Utöver dem, så hade jag mina fingrar i ett tiotal till på jobbet fram till drygt ett år sedan.
Där ser man. 🙂
December 9, 2006
February 3, 2003
Personligen tycker jag det är ganska häftigt att de börjar släppa hårdvara igen, men jag lär hålla mig till de så kallade "Classic Amigorna" tills man fått se vad detta egentligen är för burkar.
Lite tråkigt att det inte finns någon AGP-slot eller PCI-E-slot, men men.
Chansen att de ska kunna etablera sig på datormarknaden igen är ju dock försvinnande liten och den lär inte bli större iochmed att Amiga Inc. ligger i en rättslig fejd mot Hyperion som skrev den senaste versionen av AmigaOS, AmigaOS4. Men vem vet?
August 9, 2001
Denna datorn var på tapeten för många år sen (gick väl också att köpa?). Kanske uppdaterat med SATA och DDR2 men är rätt säker på att cpun är densamma. Jag vet att Mac vid den tiden med sin G4 (som är en hyfsat lik CPU) låg på drygt 1 GHz.
Då var det halvt ok, om nu AmigaOS var bra. Nu borde de haft en G5-liknande CPU, eller helt enkelt porta över till x86 (men det är ju möjligt de inte alls vill det, med tanke på så stora skillnad i registerantal osv).
1 Guest(s)