Detaljer kring Intels vattenkylning|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Detaljer kring Intels vattenkylning
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 10, 2006 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Intel har visat upp ett unikt kylsystem på IDF i veckan, unikt i den benämningen att det handlar om ett vattenkylningssystem från Intel själva. Det vi tidigare hört om systemet var att det varit under utveckling i en treårsperiod och ska vara ett användarvänligt och mycket effektivt system. Vilket var dem parametrar Intel jobbat efter under utvecklingen, man vill helt enkelt ta vattenkylning till en ny kommersiell nivå. Om systemet varit under utveckling i ett par år är det inte helt långsökt att det varit ett eventuellt kylkoncept för att hantera sin strömhungriga NetBurst-arkitektur. Nu verkar man komma undan detta genom att lansera sin nya mikroarkitektur med fokus på prestanda/watt, men ordentlig kylning kommer det alltid finnas behov av i en PC.

På HardwareSecrets har man nu publicerat en artikel om Intels nya vattenkylningssystem som går in på lite mer detaljer kring dess uppbyggnad och varför man t.ex. använder sig av metallrör istället för gummislangar. Klart intressant läsning som visar att Intel faktiskt kan ha konsumentmarknaden som mål med detta kylsystem och är det någon tillverkare som har kraften att lyckas är det nog Intel.

:: Läs hela artikeln på HardwareSecrets

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1022034
March 10, 2006 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

En dator kan inte bli för kall så ju mer kyla destå bättre 😉

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 293
1022289
March 11, 2006 - 4:49 am
sp_Permalink sp_Print

Detta är bara löjligt, denna vattenkylning sägs hålla en temp på 62c med en EE processor @ 5Ghz. Det finns luftkylning som klarar detta. Bara att ta en billigare TT Big Typhoon med en lite bättre fläkt som fortfarande är tyst som kyler lika bra och är billigare än dom 500Kr som denna Intel-vattenkylning".

Eller så köper man en sval processor från första början, dvs vilken AMD processor som helst. FX-60 piskar allt vad Intel har, och när Intel har lanserat sin "Conroe" så har AMD säkerligen en motstavighet. AMD kommer med mycket nyheter snart, och det är inga papperslanseringar, utan "real-stuff".

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
1022613
March 12, 2006 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom förhandstesterna Anandtech gjort på Conroe där en Conroe på 2,66Ghz (orginalklockad naturligtvis) råpiskar en överklockad FX60 (varför överklockad? förmodligen för att minska prestandaskillnaden) så får vi allt hoppas att AMD har något i bakfickan eller så får vi hoppas att Intel köpt Anandtech som då fejkat testerna.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1022637
March 12, 2006 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

GurkGager wrote: En dator kan inte bli för kall så ju mer kyla destå bättre 😉

Jobbigt värre om allting fryser under den absoluta nollpunkten, bara. 😉

Sledgehammer wrote: Detta är bara löjligt, denna vattenkylning sägs hålla en temp på 62c med en EE processor @ 5Ghz. Det finns luftkylning som klarar detta. Bara att ta en billigare TT Big Typhoon med en lite bättre fläkt som fortfarande är tyst som kyler lika bra och är billigare än dom 500Kr som denna Intel-vattenkylning".

Eller så köper man en sval processor från första början, dvs vilken AMD processor som helst. FX-60 piskar allt vad Intel har, och när Intel har lanserat sin "Conroe" så har AMD säkerligen en motstavighet. AMD kommer med mycket nyheter snart, och det är inga papperslanseringar, utan "real-stuff".

No offense, men det luktar lite fanboy här. Nog för att jag också är AMD-människa, men jag tror uppriktigt att det dröjer ett tag innan AMD hinner få fram nånting liknande.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1022655
March 12, 2006 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

skruvis wrote: Eftersom förhandstesterna Anandtech gjort på Conroe där en Conroe på 2,66Ghz (orginalklockad naturligtvis) råpiskar en överklockad FX60 (varför överklockad? förmodligen för att minska prestandaskillnaden) så får vi allt hoppas att AMD har något i bakfickan eller så får vi hoppas att Intel köpt Anandtech som då fejkat testerna.

Det moderkortet som användes för AMDs system var inte ens uppdaterat med FX-60-stöd. Det finns lite bloggar runt om på webben som jämfört Anands AMD-siffror med liknande system och de är ganska enade om att det system Intel försett Anand med är långsammare än andra system som finns på webben med liknande setups.

MEN faktum kvarstår att Conroe är snabbare än något annat Intel spottat ur sig på år och dar, medan den faktiskt verkar svalare än AMDs motsvarighet är.

//Andreas

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022692
March 12, 2006 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=skruvis]Eftersom förhandstesterna Anandtech gjort på Conroe där en Conroe på 2,66Ghz (orginalklockad naturligtvis) råpiskar en överklockad FX60 (varför överklockad? förmodligen för att minska prestandaskillnaden) så får vi allt hoppas att AMD har något i bakfickan eller så får vi hoppas att Intel köpt Anandtech som då fejkat testerna.

Det moderkortet som användes för AMDs system var inte ens uppdaterat med FX-60-stöd. Det finns lite bloggar runt om på webben som jämfört Anands AMD-siffror med liknande system och de är ganska enade om att det system Intel försett Anand med är långsammare än andra system som finns på webben med liknande setups.

MEN faktum kvarstår att Conroe är snabbare än något annat Intel spottat ur sig på år och dar, medan den faktiskt verkar svalare än AMDs motsvarighet är.

//Andreas

First, some insight into how the whole situation went down. Intel offered all of its press contacts a chance to spend 1 hour with the Conroe and Athlon 64 FX-60 systems it had setup. Although it doesn’t seem like a lot of benchmarking given that we only tested four games (at one resolution) and three applications, keep in mind that we ran each test at least three times and spent a good deal of time checking the configuration of the systems.

Intel had two systems setup, side-by-side, and claimed to do its best to make them comparable. We did our best to confirm those claims, and from what we could tell they were legitimate.

Each system used two 512MB DIMMs and were both running in dual-channel mode. The AMD system featured two DDR400 DIMMs running at 2-2-2-5 with a 1T command rate. The Intel system featured two DDR2-667 DIMMs which actually ran at 5-5-5-15 timings during our tests, not the 4-4-4-15 timings we originally thought (we have since re-ran those numbers which you will see later).

Intel also made it a point to mention that by the time Conroe ships DDR2-800 will be the memory of choice, however dual channel DDR2-667 already offers more memory bandwidth than Conroe’s 1066MHz FSB can use so the fact is meaningless.

The AMD system utilized a DFI LANPARTY UT RDX200 motherboard, based on ATI’s RD480 chipset. Intel claimed that the RD580 chipset was not readily available over 2 weeks ago when the parts for this system were purchased, and thus RD480 was the platform of choice to use with a pair of X1900s in CrossFire. The Intel system used Intel’s currently shipping BadAxe 975X based motherboard.

Each system also used a pair of Radeon X1900 XT graphics cards in CrossFire mode, the drivers and settings were identical across both machines.

We tested on two Hyundai LCD monitors, each with a maximum resolution of 1280 x 1024.

Cool’n’Quiet was disabled on the Athlon 64 FX-60 system. The FX-60 was overclocked to 2.8GHz at a 1.5V core voltage using a 14.0x multiplier, everything else remained at their defaults.

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2716&p=1

Andreas Galistel
Member
Medlem
1022729
March 12, 2006 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag har läst den innan, men jag förstår inte vad du är efter?

//Andreas

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022757
March 12, 2006 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Ja jag har läst den innan, men jag förstår inte vad du är efter?

//Andreas

Att det fanns en uppdatering på testet där dom tar upp dessa tvivelaktigheter?

Jag som undrade vad du var ute efter!

Andreas Galistel
Member
Medlem
1022797
March 12, 2006 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

skruvis wrote: [quote=Delph1]Ja jag har läst den innan, men jag förstår inte vad du är efter?

//Andreas

Systemet presterar fortfarande undermåligt jämfört med andra.

//Andreas

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022847
March 12, 2006 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=skruvis][quote=Delph1]Ja jag har läst den innan, men jag förstår inte vad du är efter?

//Andreas

Systemet presterar fortfarande undermåligt jämfört med andra.

//Andreas

Vilka andra?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1022859
March 12, 2006 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.trustedreviews.com/.....;page=5517
ex.
Jämför F.E.A.R.

Förtår inte varför du är så defensiv när det ändå bara handlar om en preliminär produkt.

//Andreas

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022891
March 12, 2006 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: http://www.trustedreviews.com/.....;page=5517
ex.
Jämför F.E.A.R.

Förtår inte varför du är så defensiv när det ändå bara handlar om en preliminär produkt.

//Andreas

Jag hänger inte med, vilka andra har testat Conroe?

Det jag menade var bla. detta.

The F.E.A.R. Issue
To the readers that pointed out our F.E.A.R. results as being unusually high, we owe you a sincere apology. When we went back to test Conroe for the second time we re-ran all of our tests to make sure that no mistakes were made. We caught the Quake 4 issue where Conroe’s SMP performance was understated, and we also discovered a problem in our F.E.A.R. testing.

While our intention was to test both the AMD and Intel systems at the “Maximum” Computer settings and “High” Graphics settings, only the Conroe system was configured as such. We inadvertently left the AMD system at a higher resolution (1280 x 960) instead of the default resolution (1024 x 768) when you select the “High” Graphics defaults. The oversight was entirely our own doing as Intel was not running the benchmarks or configuring them, it simply happened while we were setting up both systems at the same time. We played with different resolution settings and while deciding that we would go with one, managed to configure the two boxes differently.

Of course this means that our initial F.E.A.R. tests were incorrect, and below we have the correct results with the settings we intended to run both systems on:

Nu vet jag iofs. inte hur trovärdiga Anandtech är men men.

Edit: Jag är långt off-topic nu... sorry.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1022900
March 12, 2006 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Inga har testat Conroe. Jag har aldrig rört vid ämnet ens. Det som jag försöker säga är att AMDs system presterar dåligt.

Anandtechs resultat för Conroe är intressant och även efter uppdatering så känns det som att Intel har något väldigt kul på G, men det förändrar inte att referenssystemet verkar gå lite på kryckor.

Anand brukar man kunna lite på rätt bra, men i detta fallet vågar jag inte säga alltför mycket.

//Andreas

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022920
March 12, 2006 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok.

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 293
1022960
March 12, 2006 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

skruvis wrote: Eftersom förhandstesterna Anandtech gjort på Conroe där en Conroe på 2,66Ghz (orginalklockad naturligtvis) råpiskar en överklockad FX60 (varför överklockad? förmodligen för att minska prestandaskillnaden) så får vi allt hoppas att AMD har något i bakfickan eller så får vi hoppas att Intel köpt Anandtech som då fejkat testerna.

Varför FX-60 är överklockad vet jag inte, själv tycker jag att den skulle varit oklockad, eller i exakt samma frekvens som den testade Conroe processorn. Hur som helst som jag sa så finns inte Conroe än, och AMD har en hel del som skall lanseras innan Conroe kommer. Kort och gott dubblerad minnesbandbredd, eventuellt mycket mer cacheminne (Z-ram), fler instruktionsuppsättningar, utökad AMD64 och andra optimeringar.

Som det är nu så finns det fortfarande inget opartiskt test mellan processorerna och samma sak tycker jag man hade kunnat sagt om AMD skulle ta en Intel dator mot en dator med sin egen processor i och jämföra. Se t.ex på AMD's dual-core duell, den kan man också ta med en nypa salt, dock så finns det ju bägge processorerna som var med i det test idag så därför kan man kolla om resultaten stämmer om det är något mer känt test dom änvänder sig av.

Att det är anandtech eller inte som testar förändrar ju inget. Det är fortfarande Intel som har ställt upp datorerna och installerat allt. Dom kan ta dit en programmerare som ordnar lite grejer för dom enkelt.

Sen säger jag inte att FX-60 skulle vara lika snabb eller snabbare, men Conroe finns inte och när den kommer så har AMD med största sannolikhet ha något motsvarande. Som det är nu så är FX-60 overkill över Intel.

Mean Machine wrote: [quote=GurkGager]En dator kan inte bli för kall så ju mer kyla destå bättre 😉

Jobbigt värre om allting fryser under den absoluta nollpunkten, bara. 😉

Sledgehammer wrote: Detta är bara löjligt, denna vattenkylning sägs hålla en temp på 62c med en EE processor @ 5Ghz. Det finns luftkylning som klarar detta. Bara att ta en billigare TT Big Typhoon med en lite bättre fläkt som fortfarande är tyst som kyler lika bra och är billigare än dom 500Kr som denna Intel-vattenkylning".

No offense, men det luktar lite fanboy här. Nog för att jag också är AMD-människa, men jag tror uppriktigt att det dröjer ett tag innan AMD hinner få fram nånting liknande.

Läs ovan.

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1023418
March 14, 2006 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang den överklockade FXen var för att simulera en FX-62a.

Men kommer conroe bara under ett pris och klockar bra skaffar jag nog en sån.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 200
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL