April 17, 2005
ATI är på god väg att lansera sin efterlängtade grafikkrets R520 och ryktesspridningen har onekligen intensifierats de senaste dagarna. Nu har man på Anandtech fått tag på lite riktig fakta kring ATIs nya kretsar och det visar sig att namnet som vi tidigare rapporterat om, X1800 stämmer mycket bra. Radeon X1800 kommer alla R520-baserade grafikkort döpas till, fast med olika ändelser beroende på dess exakta specifiktioner. Anandtech talar en del om den interna minnesbussen på 512-bit och även det faktum att de första X1800-korten kommer förlita sig på 16 pixel pipelines.
Man tar även upp de nya mellan och budgetklasskorten där Radeon X1600 baseras på RV530 och X1300 baseras på RV515. Den förstnämnda serien kommer att dela flera av egenskaperna man hittar på R520 men antalet pipelines är färre och den interna minnesbussen är bara 256-bit bred.
December 1, 2004
August 17, 2005
Om jag nu inte är helt ute och cyklar så borde 16*1, 3=20, 8~21. Dvs att ATis 16 pipes borde vara omkring 21 st av nVidias. Men som alla vet så har ett 7800 GTX 24 pipes. Om nu nya r520 ska ha bättre minneshantering mm så kanske vi kan anse de fördelarna som 4 pipes, vilket gör att r520 kommer att kraft som motsvarar 25 pipes för ett nVidia. Men jag är skeptisk till detta, för nVidia har haft sitt G70 chip på marknaden ett tag, fått upp en väldigt bra yield och kan därav relativt lätt pressa priserna som ATi kan få svårt att konkurrera med. r520 måste helt enkelt vara bättre än G70 chipet, och då inte bara med några ynkliga ~5-10 fps eller 300 poäng i 3d-mark för att kunna verkligen ta G70 med brallorna nere. 😕
November 27, 2003
Minky wrote: Om jag nu inte är helt ute och cyklar så borde 16*1, 3=20, 8~21. Dvs att ATis 16 pipes borde vara omkring 21 st av nVidias. Men som alla vet så har ett 7800 GTX 24 pipes. Om nu nya r520 ska ha bättre minneshantering mm så kanske vi kan anse de fördelarna som 4 pipes, vilket gör att r520 kommer att kraft som motsvarar 25 pipes för ett nVidia. Men jag är skeptisk till detta, för nVidia har haft sitt G70 chip på marknaden ett tag, fått upp en väldigt bra yield och kan därav relativt lätt pressa priserna som ATi kan få svårt att konkurrera med. r520 måste helt enkelt vara bättre än G70 chipet, och då inte bara med några ynkliga ~5-10 fps eller 300 poäng i 3d-mark för att kunna verkligen ta G70 med brallorna nere. 😕
Det första kommer ha 16 pipes, det kommer värre strax efter vad jag förstått 😉
//Andreas
November 4, 2001
Man börjar med 16p verre... lär ju komma större versioner senare. Bra initiativ tycker jag, hade varit tråkigare om man sköt på det hela tills man fick fram tillräckligt många 24/32 innan man lanserade kortet. Som ovan säger så är klockningen ganska brutal.
600Mhz är 170Mhz Mhz mera än nvidias GTX.
Tänk på att det skiljer 20 Mhz mellan x850XT och x850PE
Står inte hur många vertex rör x1800 kommer köra på, viket är lite konstigt. Kortet som sitter i xbox2 ska tydligen ha 48 unified pipelines. Ati kanske har ett ess i skjortärmen, 16 pixelpipelines (bara för pixel) och sen ett gäng unified hade varit ganska kul. Frågan är dock varför man inte kör rena unified men men :p
May 1, 2005
Fackamato wrote: Men alltså, glöm inte att det är ~600mhz också, det är inte lite :cy:
True, de tänkte jag inte på. Men ja kom o tänka på en sak. Varför har ATi för det mesta högre klock på GPU än vad nVidia har? Och varför har nVIdia för det mesta högre klock på minnet än vad ATi har?
February 12, 2003
Black_light wrote: [quote=Fackamato]Men alltså, glöm inte att det är ~600mhz också, det är inte lite :cy:
True, de tänkte jag inte på. Men ja kom o tänka på en sak. Varför har ATi för det mesta högre klock på GPU än vad nVidia har? Och varför har nVIdia för det mesta högre klock på minnet än vad ATi har?
Olika arkitekturer. Som med t.ex. AMD och Intel. Antar jag.
1 Guest(s)