Detonator 51.75 och AquaMark 3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Detonator 51.75 och AquaMark 3
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 13, 2003 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Våra goda vänner på Driverheaven tar en titt på nya testet AquaMark 3 tillsammans med Detonator 51.75.
AquaMark 3 ser ut att bli ett ganska trevligt test, inte minst tack vare alla nytänkande funktioner som det har att erbjuda. Att vi dessutom får ännu ett verktyg för att utvärdera DirectX9-prestanda är ju trevligt.

Över till Detonator 51.75 så har många stora förväntningar på Detonator 50-serien. nVidia insinuerar att dessa drivrutiner kommer rädda kortens DirectX9-prestanda, något som i princip alla tester hittills visat att FX-serien har väldiga problem med.

Dock visar DriverHeaven, med en synnerligen pedagogisk flashanimation, hur nVidia sänkt bildkvaliteten för att uppnå denna ökade prestanda.
För mig går bildkvalitet och prestanda hand i hand. Sänker du det ena och ökar det andra så hamnar du på plus/minus noll. Fortfarande är det ju dock så att "fps rules" och i en recension utan jämförande bilder blir diagrammen den enda sanningen. Och i dem ser nVidia ut att ta en, visserligen väldigt marginell, ledning.

På NordicHardware testar vi för närvarande en ännu senare version av Detonator 50-serien och har hittills rätt blandade resultat. I de DirectX9-titlar vi har tillgång till (vilket är tre titlar för tillfället) har vi sett något ökad prestanda men på bekostnad av bildkvalitet i ett av dem och introduktionen av en rad buggar i de två andra.

Dock är det för tidigt att döma ut någon då dessa drivrutiner förmodligen fortfarande är i betastadie. I slutet av månaden kommer det dock börja bli allvar på riktigt...

Läsa hela artikeln här här.

McKinley
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 530
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
412151
September 14, 2003 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Mycket tragiskt det här att nVidia gör en nVidia igen, suck!

Avatar
flopper
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
412167
September 14, 2003 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Nvidia från förra årets presentation som var superbra där de visade upp framtidens grafik med "FILMkvalité".

Vad de glömde att kolla upp var om deras hårdvara var korrekt för framtidens filmgrafik.

Deras nv30..som skulle utplåna ATI som det alltid gjort, floppade...
Nvidia verkar styras och betraktas ur en perception av dåtida framsteg.
Nvidia idag har faktiskt inte bättre produkter än vad resultaten visar upp.

De har förlorat ett helt år samt också förtroendet för deras produkter börjar sina allt tack vara Internet.
Folk är mer pålästa idag än tidigare och media har en tendens att rapportera vad som sker bakom kulisserna.

ATI verkar för mig ha lärt av tidigare misstag, designade hårdvaran efter kommande spel och tester och även framtidens filmgrafik.

Jag är så glad att jag bytte från gf4200 till mitt ATI 9700np modd pro.
De spel jag spelar idag får inte ens kortet att hosta eller bromsa.

Och för framtiden ser det bra ut också.

Väntar tills r420 och nv40 kommer innan nästa byte sker.

Bästa kortet är det man köper och idag är det ATI.

Vi får se vad framtiden utvisar.

Gyre
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 107
Member Since:
June 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
412504
September 14, 2003 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är synd att nvidia behöver göra så här gång på gång på gång.
Hade varit mycket bättre för oss kunder om nvidia lyckats med sina kort istället för att behöva sänk kvalitet varje gång de släpper en ny drivrutin.

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
May 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
412514
September 14, 2003 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Skamligt

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL