April 17, 2005
Diamond Multimedia har inte varit den mest aktiva aktören på grafikkortsmarknaden de senaste åren efter sin storhetsperiod på slutet av 1990-talet och i början på 2000-talet. Det gångna året har dock Diamond börjat utöka sitt grafikkortsutbud och nu har man gjort en större uppdatering med hela sju nya ATI-baserade grafikkort i sin Viper-serie. Flaggskeppen är baserade på ATI Radeon X1950-kretsen och man lanserar inte mindre än tre kort med denna krets, ett X1950 Crossfire, ett X1950 XTX och ett X1950 Pro. De två förstnämnda är PCIe x16 modeller och har ett riktpris på 449 USD. Det sistanämnda är faktiskt en AGP-modell och kan vara ett riktigt intressant val för dem som vill uppgradera sin AGP-plattform.
Tyvärr finns det inga prisuppgifter för Viper X1950 Pro-kortet men alla tre toppmodellerna väntas skeppas ut till återförsäljare den 14 september. Utöver dessa tre X1950-baserade kort har man lanserat ytterligare 4 ATI-baserade grafikkort. Även dessa ingår alltså i Viper-serien och använder sig av följande kretsar, Radeon X1900XT 256MB, X1650 Pro 512MB, X1650 Pro 256MB och slutligen X1300XT 256MB.
De två Diamond Viper X1650 Pro-korten finns i både PCIe och AGP-versioner medan övriga kort endast förlitar sig på det nyare PCIe-gränssnittet. I övrigt verkar specifikationerna stämma överrens med ATIs standardspecifikationer och mer information om korten och dess priser går att hitta på Diamond Multimedias hemsida.
March 10, 2003
Hmm.. AGP modellen av 1950 kan vara intressant. Isf kanske jag slipper att uppgradera hela min barebone i år.
Utan kan vänta minst till DX10 korten är ute och fungerar som tänkt.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 7, 2006
Hade också ett Diamond kort för länge sedan, de blev ju uppköpta av S3 1999 som av någon anledning inte använde märket och sedan köpte ett annat företag rättigheterna 2003 och då dök Diamond upp igen på marknaden.
March 19, 2003
Ctrl wrote: Tror du tänker på Voodoo serien eller TnT serien. För det var iaf då dom mig veterligt var mest aktiva i sverige.
Nja Diamond Viper hette kortet,
Bild, http://www.adriansrojakpot.com.....30_NLX.jpg
😀
Edit:
Dock så tycks de ha varit TNT kort i grunden.
November 27, 2003
matssjoberg wrote: Har för mig att det var nått ståhej om att Diamond skulle släppa ett 7800gtx(eller nått) till agp för nåt år sen men att man tog tillbaka påståendet en vecka senare. kommer inte ihåg så noga men det kanske blir samma sak den här gången. nån som kommer ihåg?
Det var ett feltryck på sidan. 🙁
//Andreas
1 Guest(s)