April 17, 2005
DirectX 10 var tänkt att vara ett av de riktigt stora dragplåstren för Windows Vista, men det verkar som att DirectX 10 inte kommer vara unikt för Vista nu. Istället för att släppa DirectX 10 för Windows XP kommer man att släppa DirectX 9.0L, vilket är samma sak med ett annat namn. Det enda som saknas nu om DirextX 9.0 L anländer är kort att använda det med, samt spel som har fullt stöd för det. Just nu har vi sett Crysis, som kommer kräva DX9.0L för att fungera på en Windows XP-maskin, men efter det är det lite småtunt om än inte helt vakuum. Det är säkerligen många som kommer bli glada åt Microsoft val att porta DX10 till XP.
March 11, 2003
Det känns som att det är något lurt med det här. Frågan är om inte spelbolagen har satt hårt mot hårt, och mer eller mindre tvingat fram en dylik lösning. Jag skulle kunna gissa att få bolag vill lägga stora pengar på utveckling av något program som troligtvis inte kommer att vara tillgängligt ens för 10% av marknaden det första året.
September 4, 2006
Jag tror inte att det kommer flyta på lika bra som på vista. I vista är ju dx10 "inbakat" på ett sätt som inte kommer fungera i xp.
Jag kan tänka mig att dx9.0L kommer emuleras eller liknande med tillhörande prestandaförluster...
Med min burk förväntar jag mig ändå inte att kunna lira dx10 spel vare sig det gäller vista eller xp, kan ju inte ens få oblivion att flyta (samtitigt som det är estetiskt tilltalande), varför skulle det gå bättre att lira crysis eller alan wake på min burk?
Nej, när amd kommer med sin "K8L" väntar jag in medföljande priskrig och köpa det som ger mig mest spelprestanda för pengarna.
Yorksfield eller K8L? hmm
Tills dess blir det XP och css i hyfsat flyt! (Även hyffsat snyggt) 😀
November 4, 2001
Det var ju jättebra!
Det sägs ju att Vista mer eller mindre bara kommer fungera med DX10 och rena DX9 spel, med tanke på hur vista är skrivet. DX8 eller lägre versioner kommer inte att fungera (enligt vad jag läst) då man inte orkar skriva om dx8 eller lägre till vista.
XP med DX10 tycker jag låter bra, speciellt när man bara får installera om vista en gång....
April 27, 2005
August 5, 2005
SuperNova wrote: XP med DX10 tycker jag låter bra, speciellt när man bara får installera om vista en gång....
Hmm vart har du läst det och stämmer det verkligen?
Menar systemcrash kan väl vem som hellst få hur har dom tänkt att man ska lösa det via att köpa en ny licens eller har jag missat nått?
August 23, 2003
Perfekt, då kan jag vänta med att uppgradera hårdvara och OS till mitten av 2008. Då har det säkert släppts ett service pack 1 och dessutom ska AMD lansera sina 45 nm Socket AM3 baserade Quadcore cpu, med stöd för DDR3 minnen. Plus att en upphottad version av R7XX med dubbla gpu kommit.
November 27, 2003
slusken wrote: [quote=SuperNova]XP med DX10 tycker jag låter bra, speciellt när man bara får installera om vista en gång....
Hmm vart har du läst det och stämmer det verkligen?
Menar systemcrash kan väl vem som hellst få hur har dom tänkt att man ska lösa det via att köpa en ny licens eller har jag missat nått?
Nej det är väl så att du kan installera det på en maskin och sedan har du en installation kvar för en annan maskin. Att ominstallera på samma maskin kan ju knappast vara påverkat. Shit happends som sagt.
//Andreas
August 30, 2005
mitrix wrote: Om nu dx9L är dx10, VARFÖR då inte kalla det dx10 på XP också!?
Nån som har nån bra förklaring på oförklarligheten?
tror det blir en mera emulator av det hela som en del säger. sedan så finns det en del mindre kunniga som vill ha version 10 istället för 9 osv
May 5, 2003
Skulle gissa på att det inte är så svårt att skapa ett tillägg så att DX9 får stöd för SM4.0 samt geometry shaders, det är väl snarare de grundliga förändringarna i DX10 som inte går att porta till XP.
"The bigger story at the moment with DirectX 10, however, is how it also forms the basis of Microsoft's changes to how Windows will treat and interface with GPUs. With current GPU designs and the associated treatment from the operating system, GPUs are treated as single-access devices; one application is effectively given sovereign access and control of the GPU's 3D capabilities at any given moment. To change which application is utilizing these resources, a very expensive context switch must take place that involves swapping out the resources of the first application for that of the second. This can be clearly seen today when Alt+Tabbing out of a resource intensive game, where it may take several seconds to go in and out of it, and is also part of the reason that some games simply don't allow you to Alt+Tab. Windowed rendering in turn solves some of this problem, but it incurs a very heavy performance hit in some situations, and is otherwise a less than ideal solution."
3 Guest(s)