April 17, 2005
DirectX 10 är utan tvekan ett av de största dragplåstren med Windows Vista, men utan några spel som faktiskt utnyttjar den nya tekniken så kan man inte påstå att det fungerar speciellt bra som ett dragplåster. Microsoft och andra tillverkare (läs CryTek) har visat upp demos och bilder på vad DirectX 10 kan göra, men utan att se en direkt jämförelse mellan DirectX 10 och DirectX 9 är det svårt att verkligen se skillnaderna, annat än att DX10 är imponerande. Hos LegitReviews har man nu publicerat en kort artikel med just det. En tydlig jämförelse mellan de olika DirectX-versionerna där det inte råder några som helst tvivel om att DX10 är en stor uppgradering.
Föga imponerande när man jämför med så taffliga bilder i DX9..
Snyggt, jovisst, men den jämförelsen känns intetsägande faktiskt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 21, 2006
Detta är egentligen en jämförelse mellan Age of Conan:s directx9 renderare och deras directx10 renderare,
Tag bild 1)
För det första ser det inte ut som om dom har renderat exakt samma tidpunkt då man kan få gubben att jucka genom att dra musen fram och tillbaka 🙂 Jag tycker att det är lite underligt att bakgrunden renderas i dx10 men inte 9, tydligen går det inte att rendera objekt som befinner sig på långt avstånd i dx9.
Bild 2)
Om man skall kalla den bilden en jämförelse mellan dx9 och 10 blir jag förvånad att det till synes inte går att låta en fackla kasta ljus på närliggande ytor som beror på avståndet till facklan. Det ser faktiskt ut som om facklan i dx9 inte ger upphov till något ljus överhuvudtaget.
Bild 3)
I directx9 renderaren saknas allt gräs, buskage och liknade, även om jag har spelat vissa dx9 spel har jag alldrig sett något med varken gräs eller buskar.
Det är tydligt att det här handlar om en jämförelse mellan två renderare och inte dx9/10, att de har valt att lägga mer krut på dx10 förstår man snabbt när man upptäcker att saker som hade kunnat göras i dx9 uteblir. Kan det vara så att de har designat dx10 renderaren med gf8800+ i åtanke medan de designat dx9 renderaren för gf7900- i åtanke? Oavsett anledning är det här en dålig jämförelse mellan dx9/10.
Annars tycker jag att det ser snyggt ut med dx 10 renderaren, skuggorna är tydliga och ser klart bättre ut, ljuseffekten i bild 3 är stämmningsfull, När dx10 etablerats som standard likt dx9 idag och grafikkorten har bra stöd för dess möjligheter tror jag att vi kan få se en del snygg grafik,
December 9, 2006
December 1, 2006
Jag måste instämma med övriga... De måste plockat ut några riktigt kassa dx9-bilder för att få en riktigt tydlig skillnad... Riktigt såå dåligt har jag aldrig upplevt dx9...
[EDIT]: Någon som har en aning om när spel och sånt med dx10 börjar trilla ut? Får gärna dröja lite, har ju f-n nyss köpt nytt graffe för 4 mån sen och hade ju inte tänkt mig nytt på ett bra tag... 😕
September 1, 2002
LenteP wrote: Jag måste instämma med övriga... De måste plockat ut några riktigt kassa dx9-bilder för att få en riktigt tydlig skillnad... Riktigt såå dåligt har jag aldrig upplevt dx9...
[EDIT]: Någon som har en aning om när spel och sånt med dx10 börjar trilla ut? Får gärna dröja lite, har ju f-n nyss köpt nytt graffe för 4 mån sen och hade ju inte tänkt mig nytt på ett bra tag... 😕
Company of Heroes kan köras med DX10 exempelvis.
January 20, 2003
Dinos wrote: pfft. det där med dynamiskt ljus. tycker inte de DX9-bilder de har är speciellt återspeglande för vad DX9 kan göra.
Håller med dig där, det där var bara kassa jämförelser.
Som att DX9 inte kan visa några som helst ljuseffekter i princip 😛
Skrämmande taktik de använder måste jag säga.
December 1, 2006
Guufi wrote: [quote=Dinos]pfft. det där med dynamiskt ljus. tycker inte de DX9-bilder de har är speciellt återspeglande för vad DX9 kan göra.
Håller med dig där, det där var bara kassa jämförelser.
Som att DX9 inte kan visa några som helst ljuseffekter i princip 😛
Skrämmande taktik de använder måste jag säga.
Tja, jag vet inte... skrämmande? Ja, kanske det... förvånande? Knappast... Den taktiken kan du ju se användas dagligen i olika reklamkampanjer där de använder en dålig "förstabild" för att förstärka intrycket av det de vill sälja... 🙄
2 Guest(s)