Dolby Digital Plus - 13.1 kanaler och 6Mbps|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dolby Digital Plus - 13.1 kanaler och 6Mbps
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 10, 2005 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Bland de otaliga produkter och tekniker som visats upp på årets CES i Las
Vegas är det svårt att välja vilka som är intressantast att skriva om.
För
mig personligen känns
href="http://www.gamespot.com/news/2005/01/06/news_6115922.html">Dolbys
demosystem
på mässan mycket intressant. Imponerande men samtidigt
skrämmande, så vill vi sammanfatta det kommande Dolby Digital Plus-formatet
från Dolby.
Rötterna finns fortfarande i det äldre Dolby Digital-formatet som
fått enorm genomslagskraft inom konsumentelektroniken. Det är standardformatet
för flerkanalsljudspår på DVD-filmer och används av Microsoft i deras spelkonsol
Xbox.
Med de antågande hög definitionsformaten för video börjar dock Dolby
Digital kännas något föråldrat och det är här Dolby Digital Plus kommer in i
bilden.

"Dolby Digital has seen some enhancements over the
years as it's become the most common multichannel standard. But in the
not-so-distant future, it's going to get a huge overhaul. At CES, Dolby gave
Dolby Digital Plus its major debut, showing how it takes advantage of advances
in storage, recording, optical density, and bandwidth."

Formatet har redan namngets som standard för HD DVD formatet, Blu-ray
formatet har ännu inte gett några klara besked om vilket ljudsystem som ska
användas.
Att Dolby Digital Plus är en förbättrad modell av Dolby Digital är
minst sagt en underdrift. Här nedan är några av skillnaderna dem emellan.


[Image Can Not Be Found]

Det är kul att se även ljudformatens frammarsch men samtidigt blir
vi knäsvaga över tanken på att konfigurera ett hemmabiosystem med 14
högtalare... Men det är väl en smäll man får ta när/om det blir aktuellt.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
819270
January 10, 2005 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

HOLY SHIT!

Blir både ledsen och glad.

Vanliga DD har 640kbps att dela ut över 6 kanaler (5.1), det blir ~107kbps per kanal. Jäkligt dåligt alltså, IMO. DD Plus har 6mbit (6000kbps) att dela ut över 14 kanaler, det blir nästan 430kbps per kanal. En rejäl ökning...

Men hur ska det nu bli med förstärkaren? Det finns ingen receiver idag för under 5000kr som ger 6*60w RMS, oavsett vad tillverkaren skriver. Ta en stereoreceiver för 5000kr och du får jäkla massa mer kraft... Just för att du inte har sex slutsteg utan bara två. Nu när vi skall ha TRETTON (13) slutsteg för att utnyttja DD Plus, herregud, priset kommer att stiga ofantligt på receivrarna och kvaliteten sjunka.

edit: Att de använder HDMI-kontakt är ju både bra och dåligt, vad jag vet så kan HDMI bara bära 8 kanaler (7.1) om man samtidigt överför bild i den. Så man kommer nog behöva två stycken HDMI-utgångar, en till receivern för ljud och en till projektorn/plasman för bild... Om inte det kommer någon ny HDMI-specifikation (?) som möjliggör 1080i/720p + DD+ i samma kabel... skulle vara gött med HDMI-växlare i receivern då :).

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
819290
January 10, 2005 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: HOLY SHIT!

Blir både ledsen och glad.

Vanliga DD har 640kbps att dela ut över 6 kanaler (5.1), det blir ~107kbps per kanal. Jäkligt dåligt alltså, IMO. DD Plus har 6mbit (6000kbps) att dela ut över 14 kanaler, det blir nästan 430kbps per kanal. En rejäl ökning...

Men hur ska det nu bli med förstärkaren? Det finns ingen receiver idag för under 5000kr som ger 6*60w RMS, oavsett vad tillverkaren skriver. Ta en stereoreceiver för 5000kr och du får jäkla massa mer kraft... Just för att du inte har sex slutsteg utan bara två. Nu när vi skall ha TRETTON (13) slutsteg för att utnyttja DD Plus, herregud, priset kommer att stiga ofantligt på receivrarna och kvaliteten sjunka.

Det där med ljudupplösning fördelat på antal kanaler var ju en mycket rolig nyhet. Jäklar vad nyanserat och fint ljud man kommer få med rätt högtalare och med korrekt inspelat media. Sen är ju frågan hur man ska komma ur moment21 i detta fall. Vilka ska börja? Ska filmindustrin släppa DD+ grejer först eller ska tillverkarna göra DD+ recievrar först? Och som fackamato säger, för att det ska vara nån mening så lär vi åtminstone få 60watt per kanal och en nätdel som ska klara av att spotta ur sig nästan 900watt nominellt blir varken billig, liten eller kall. Och för att jag ens ska fundera på en DD+ reciever så vill jag åtminstone ha den tredubbla uteffekten.

HDMI: är lite kluven i den frågan, gillar inte riktigt DRM tekniken av vissa förekommna anledningar. Men visst, det är väldigt smidigt kablage även om det lär behövs två kablar i detta fall då den bara kan bära 8 kanaler. Lär inte komma ut ny standard bara för att dolby släpper ny teknik.

Anton: jag bävar inte för att confa ett 14kanals högtalarsystem, får snabbare ribba av det

:bgrin:

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
819297
January 10, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad det verkar i dagsläget är inte 13.1-system vi kommer få se i kommersiella sammanhang direkt. På Dolbys hemsida nämns faktiskt bara stöd för 7.1 för DD+.
Men att man kommer gå över till fler kanaler är ju bara en framtidsfråga, finns väl redan i dag receivers med 9.1 utgångar?

Men när det kommer upp i 13.1 får de faktiskt ha en lösning på att sända både ljudsignal och ström trådlöst. Vi snackar om ett rent helvete för att reda ut kablar från 14 högtalare. Tycker det är skrämmande redan nu med mitt 6.1-system och tillbehör därtill.

Sen ska vi även nämna att HDMI kan bära bra mycket mer än Optisk och koaxial digitalkabel och att det är anledningen till att man går till detta interface. Exakt vad HDMI klarar vet jag inte men det kommer nog lösas på ett smidigt sätt, hoppas jag. 🙂

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
819299
January 10, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Vad det verkar i dagsläget är inte 13.1-system vi kommer få se i kommersiella sammanhang direkt. På Dolbys hemsida nämns faktiskt bara stöd för 7.1 för DD+.
Men att man kommer gå över till fler kanaler är ju bara en framtidsfråga, finns väl redan i dag receivers med 9.1 utgångar?

Yeah, jag har en 🙂

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
819323
January 10, 2005 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Herregud.

Är nog lite skillnad mot AC97 och gratis plasthögtalare som max kanske kostar 39 öre att tillverka i Kina.

Ang HDMI, DRM-teniken och allt annat ska jag bara hålla tyst.. Men visst skulle det vara fräckt med 13 högtalare? ^^

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
819345
January 10, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Holy shit! Massor med högtalare ju. Började först fundera lite på var det egentligen fanns möjlighet att sätta alla (5.1-7.1 täcker ju upp ett rum nästan helt och hållet ju...). Sen konstaterade jag att de systemen ändå bara ligger i ett plan (eller är tänkta att göra), och genom att byta ut nuvarande högtalare i de system vi har idag mot två - en vid golvet och en i taket - skulle man kunna göra ytterligare roliga ljudeffekter. Exempelvis när det är en helikopter på skärmen...

Hur som helst, efter det har jag svårt att se många ytterligare utökningar. Dels är det svårt att fylla upp ett rum med fler högtalare, dels finns det knappast behov av att använda fler högtalare för att imitera verkligt ljud. Snarare som många påpekat bättre...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
819393
January 10, 2005 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Holy shit! Massor med högtalare ju. Började först fundera lite på var det egentligen fanns möjlighet att sätta alla (5.1-7.1 täcker ju upp ett rum nästan helt och hållet ju...). Sen konstaterade jag att de systemen ändå bara ligger i ett plan (eller är tänkta att göra), och genom att byta ut nuvarande högtalare i de system vi har idag mot två - en vid golvet och en i taket - skulle man kunna göra ytterligare roliga ljudeffekter. Exempelvis när det är en helikopter på skärmen...

Hur som helst, efter det har jag svårt att se många ytterligare utökningar. Dels är det svårt att fylla upp ett rum med fler högtalare, dels finns det knappast behov av att använda fler högtalare för att imitera verkligt ljud. Snarare som många påpekat bättre...

Hade precis tänkt nämna samma sak, att just fler kanaler i höjdled hade varit mer intressant i dagsläget. Jag har för mig att jag diskuterat just detta med något företag men kommer inte ihåg var när och hur. Har dock för mig att man jobbar på det.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
819495
January 10, 2005 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni vet ju att man kan åka till månen och att det finns rymdfärjor...

TYVÄRR INGET EN DÖDLIG KAN FÅ LEKA MED!

Vi har ljud i alla möjliga vinklar med kollar fortfarande på tv (bild) i 2D 😉

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
819676
January 10, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Räcker bra med 9.1 jag tycker själv att 6.1 räcker gott. Jag tycker iofs att det ä bra att de ökar bandbredden för ljud men det är bra onödigt med fler kanaler, bättre att utnyttja den bandbredden till bättre ljud istället.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
819708
January 10, 2005 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt klart positivt med högre bitrate, men på tok för många kanaler.
Ska bluray använda samma ljudformat?

Nebelosa_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 125
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
819737
January 11, 2005 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

så jävla tramsigt .. sitter själv med 7.1 system & hur många dvd skivor nytjar det då ?? jo 1 av ca 180 skivor jag har !!!!! vilken piss

Har hem pc

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
819783
January 11, 2005 - 3:03 am
sp_Permalink sp_Print

Nebelosa wrote: så j**la tramsigt .. sitter själv med 7.1 system & hur många dvd skivor nytjar det då ?? jo 1 av ca 180 skivor jag har !!!!! vilken piss

Mixa upp. Det blir ofta om inte alltid bättre.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
819794
January 11, 2005 - 5:11 am
sp_Permalink sp_Print

Som andra har skrivit här, det är ju kul men ändå inte kul...

För det första så kommer det nog bli satans dyrt att sätta upp ett 13.1 system, och hur länge är det sen modernt? 😕
För det andra så får du ha rätt bra lokal hemma rent storleksmässigt och akustikmässigt för att du ska kunna utnyttja potentialen i att ha 14 högtalare runt dig till hemmabion.

Nej det här blir nog inget för normale Svensson tror jag inte och det dröjer nog tills jag satsar så hårt på hemmabio även om jag är ljudfreak.
Har en 5.1 förstärkare nu, till nästa årsskifte så funderar jag på att uppgradera till 7.1 kanske om jag har jobb och ekonomi till det.
Sen vet jag ärligt talat inte om man behöver fler högtalare, blir ljudupplevelsen så extremt mycket bättre hemma i vardagsrummet då?
Och vill man ha bättre ljudkvalité än DD så får man väl köpa filmer som har DTS, gärna då DTS 96/24 så länge. 😀

Obs, misstolka mig inte, man kan ju alltid hoppas att det kommer förstärkare med DD Plus fast som är gjorda för t.ex. 7.1 ljud.
Då är det ju bara att tacka å ta emot för den förbättrade ljudkvalitén på ljudspåret som man ju faktiskt kan njuta av utan att ha 14 högtalare runt dig. 🙂

Edit: Kanske skulle ha läst igenom tråden först men jag orkar inte ändra mina tankar i inlägget nu. 🙂

Anton och Hugge, farsan köpte ny förstärkare nu i jul, en Yamaha RX-V750, den har 7.1 förstärkare men utöver front, center, surround och surround bak så har den två högtalarutgångar som heter Presence.
Så i princip så har den ju en 9.1 förstärkare men det finns ingen riktigt dekoder som skickar dedikerat ljud till de högtalarna utan det är med Yamahas olika ljudfältsprogram på förstärkaren som man får olika sorters ljud i dem.

Yamaha's instruktionsbok wrote: Presence speakers (PR and PL)
Presence speakers supplement the sound from the front
speakers with extra ambient effects produced by CINEMA
DSP (see page 48). These effects include sounds that
filmmakers intend to locate a little farther back behind the
screen in order to create more theater-like ambience. Place
these speakers at the front of the room about 0.5 - 1 m
outside the front speakers, facing slightly inwards, and
about 1.8 m above the floor.

Hela instruktionsboken finns här -> http://www.yamaha-service.de/s.....nglish.pdf

Yamaha RX-V750

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
819877
January 11, 2005 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

hmmm....jag måste flytta....

Behöver ett större vardagsrum....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL