Doom 3 bugg i ATIs grafikkortsdrivrutiner|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Doom 3 bugg i ATIs grafikkortsdrivrutiner
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 30, 2004 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

På TheTechReport har man nyligen publicerat en artikel som behandlar en drivrutinsbugg i ATIs grafikkortsdrivrutiner och som visar sig som grafikfel i Doom 3.
När buggen rapporterades av läsare till TechReport valde man att direkt undersöka problemet för att se om det var en ren mjukvarubugg eller om det handlade om felaktiga prestandaoptimeringar från ATIs sida.
Buggen påverkar texturfiltreringen på ATIs grafikkort i Doom 3 och ska vara klart märkbara när man väl är medveten om buggen.

"The problem with ATI's drivers in DOOM 3 has to do with texture filtering, and it is more visible on some textures than others. Textures with high-contrast patterns on them, like the metal grates in the game's Mars base, tend to show the problem most vividly. There is a clearly visible transition between mip map levels, as if trilinear filtering were not happening as it should."

Genom att tvinga fram trilinear filtering i konsolen lyckades man få bort grafikfelen men detta resulterade i en markant prestandaförlust. Något som gjorde att man direkt tog kontakt med ATI. ATI försäkrade att det handlade om en ren drivrutinsbugg och genom en ny betaversion av Catalyst 4.9 kunde man styrka detta i tester på TechReport.

"So all of our tests and our counter-mojo line up to support ATI's explanation for the DOOM 3 image quality problems and performance anomalies we've seen. ATI does have a bug in its Catalyst 4.8 and 4.9 beta drivers currently available to the public, and that bug affects image quality in DOOM 3. However, ATI is not trading off image quality for performance; this is an honest-to-goodness software glitch, and nothing more."

Även om det är skönt att ATI inte försökt ta genvägar för att nå bättre prestanda finns alltså denna bugg kvar i ATIs nuvarande drivrutiner. Så om några användare upplevt liknande problem med texturfiltrering borde det vara en fix på gång.
Läs hela artikeln på TheTechReport.com.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
707307
August 30, 2004 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Surt, trevligt, trevligt.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
708054
August 31, 2004 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

hm, bra att se att ATi inte fuskade iaf, men det skulle vara roligt om ATi kunde lansera sina nya OGL-drivisar optimerade för D3 inom en alltför inte avlägsen framtid. Jag har lagt D3 bakom mig alla redan, men skulle kunna tänka mig att installera det igen för att jämföra prestandan mellan olika drivisar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL