Doom 3 "Final" prestandatestas|Page 3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Doom 3 "Final" prestandatestas
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
675900
July 22, 2004 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=denstore]Sen kan man j fråga sig varför man bara testar 1024 x 768 och 1600 x 1200. Själv skulle jag velat sett 1200 x 1024, då det är den bästa upplösningen för de flesta jag känner. Det är ju inte så värst många TFT-skärmar som klarar 1600 x 1200, och de flesta 19" CRT går ju också bäst just där.

1280x960 kör man ju på den du nämner finns det ju inget sel som kör.

Och ingen skärm heller för den delen.

öhhh...

Avatar
Strasser
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
Member Since:
October 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
675918
July 22, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC.

Får du behålla grejorna du recenserar? Smått ovanligt faktiskt, de flesta som mottar varor till sina recensioner måste lämna tillbaks dem (läste det nånstans på anandtech).

Brown-nose?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
675936
July 22, 2004 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Strasser wrote: UndaC.

Får du behålla grejorna du recenserar? Smått ovanligt faktiskt, de flesta som mottar varor till sina recensioner måste lämna tillbaks dem (läste det nånstans på anandtech).

Brown-nose?

nope det är inte ovanligt
har träffat ett femtiotal av mina kollegor från andra siter/tidningar och de flesta får behålla en hel del
sen desto mer hits och desto bättre anseende en publikation har desto mer får de behålla (goes witthout saying)

men det är ju klart olika beroende på vilken tillverkare vi talar om
och vissa saker lönar det sig inte att skicka tillbaka, inte helt sällan kan frakten vara dyrare än tillverkningskostnaden och då är där ju ingen poäng för någon part att skicka tillbaks något

tror nog du ska ta det du läste på anand med en nypa salt

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
675941
July 22, 2004 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Strasser]UndaC.

Får du behålla grejorna du recenserar? Smått ovanligt faktiskt, de flesta som mottar varor till sina recensioner måste lämna tillbaks dem (läste det nånstans på anandtech).

Brown-nose?

nope det är inte ovanligt
har träffat ett femtiotal av mina kollegor från andra siter/tidningar och de flesta får behålla en hel del
sen desto mer hits och desto bättre anseende en publikation har desto mer får de behålla (goes witthout saying)

men det är ju klart olika beroende på vilken tillverkare vi talar om
och vissa saker lönar det sig inte att skicka tillbaka, inte helt sällan kan frakten vara dyrare än tillverkningskostnaden och då är där ju ingen poäng för någon part att skicka tillbaks något

tror nog du ska ta det du läste på anand med en nypa salt

Dock är det ju totalt felaktigt om man vill vara en seriös publikation. Strider mot alla pressetiska regler.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
675962
July 22, 2004 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Redfaction]

1280x960 kör man ju på den du nämner finns det ju inget sel som kör.

Och ingen skärm heller för den delen.

Konstigt. Min 17" TFT kör det som standard, och jag valde precis de inställningarna i Call of Duty. Men det är ju säkert bara en dröm....;)

Underligt det går då fan inte på min CRT skärm och finne ringen anledning då det fyrkantiga blir fyrkantigt med 1280x960 så..:)

Och standard var ju förr iallafall 1280x1024 men det är ju en felaktig form då det inte blir fyrkantigt då.

Men det kanske är en annan formfaktor på alla dessa TFT skärmar som kommer men som tur är så ehöve rjag inte bry mig om det på ett tag då det inte finns skärmar i vettiga prisklasser än som går att spela på alltså av TFT typ.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
675964
July 22, 2004 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni som snackar om vad recensenter får och inte får behålla, samt ni som snackar om skärmar: back to topic! 👿 8)

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
675971
July 22, 2004 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote:
Underligt det går då fan inte på min CRT skärm och finne ringen anledning då det fyrkantiga blir fyrkantigt med 1280x960 så..:)

Och standard var ju förr iallafall 1280x1024 men det är ju en felaktig form då det inte blir fyrkantigt då.

Men det kanske är en annan formfaktor på alla dessa TFT skärmar som kommer men som tur är så ehöve rjag inte bry mig om det på ett tag då det inte finns skärmar i vettiga prisklasser än som går att spela på alltså av TFT typ.

Märkligt. Det går hur bra som helst med 1280 x 1024 på min 19" CRT, och för den delen går det utmärkt att spela på en del TFT-skärmar.
Jag skulle tro att det är fler som spelar i 1280 x 1024 än i någon annan upplösning bland mina vänner.
Bara för att kolla efter, så gick jag in på Sonys och Eizos hemsidor, och de vet konstigt nog vad 1280 x 1024 är. De rekommenderar t.o.m. den upplösningen på många av sina skärmar. Dock står det inget om att 1280 x 960 skulle vara rätt upplösning.....

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
675986
July 22, 2004 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: Ni som snackar om vad recensenter får och inte får behålla, samt ni som snackar om skärmar: back to topic! 👿 8)

Upplösningen är väl relevant att prata om. Skulle vilja säga att det är mest relevant i hela den här tråden. I alla trådar om D3 och HL2 skall alla undra om deras maskin kan klara av att köra spelen. Och sen berättar det vad de har för maskin. Allt skall fram, utom vad de har för skärm, och vilken upplösning de spelar i. Skulle tro att t.o.m. GF4 hänger på rätt bra i Doom3 om man kör i 640 x 480. Upplösningen är av största intresse, och att de har gjort artikeln i 1024 x 768 och 1600 x 1200 anser jag vara helt meningslöst.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
675998
July 22, 2004 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=denstore][quote=LuckyLuke] HAHAHAHAHAHAHHAHAHA! LOOOL! ALLA (inkl mig) är juh så grymt svartsjuka på UndaC!! =D Därför de kommer på dåliga bortförklaringar om hans saker =D

Visst är man avis på att UndaC får skoja med grejerna lite innan oss andra, men samtidigt tror jag att det faller en tår när han lämnar in det på posten igen. Då kan han ju gå hem till samma gamla sunk som de flesta andra också sitter med.....;)

hehe nåja, får ju behålla det mesta =)

lite sur på ATi för tillfället
fick bara behålla X800 Pro men inte deras X800 XT PE :/

Duger det inte åt herrn kan jag ta det mer än gärna. 😀

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
676006
July 22, 2004 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=NH|SiBBoR]Ni som snackar om vad recensenter får och inte får behålla, samt ni som snackar om skärmar: back to topic! 👿 8)

Upplösningen är väl relevant att prata om. Skulle vilja säga att det är mest relevant i hela den här tråden. I alla trådar om D3 och HL2 skall alla undra om deras maskin kan klara av att köra spelen. Och sen berättar det vad de har för maskin. Allt skall fram, utom vad de har för skärm, och vilken upplösning de spelar i. Skulle tro att t.o.m. GF4 hänger på rätt bra i Doom3 om man kör i 640 x 480. Upplösningen är av största intresse, och att de har gjort artikeln i 1024 x 768 och 1600 x 1200 anser jag vara helt meningslöst.

Jo, upplösningen i spelet, men inte upplösningar på skärmar i sig. Visst att en del skärmar inte pallar vissa upplösningar osv., men det tycker jag är tillräckligt off topic. Likaledes är även detta meddelande väldigt off topic.

D3 lär kräva en del på högre upplösningar och med massa ögongodis påslaget, men det sägs ju vara välprogrammerat så att det går att spela på "svensson-burkar" också. weei!

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
676010
July 22, 2004 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: [

Jo, upplösningen i spelet, men inte upplösningar på skärmar i sig. Visst att en del skärmar inte pallar vissa upplösningar osv., men det tycker jag är tillräckligt off topic. Likaledes är även detta meddelande väldigt off topic.

D3 lär kräva en del på högre upplösningar och med massa ögongodis påslaget, men det sägs ju vara välprogrammerat så att det går att spela på svensson-burkar också. weei!

Du lär väl knappast spela spelet i en upplösning som inte din skärm pallar?
Merparten av köparna av Doom3 har inte skärmar som är lämpade för att köra 1600 x 1200. Vad är det då för mening att testa det, förutom att visa på hur kraftfulla de nya korten är? Hårdvarupropaganda, inget annat.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
676017
July 22, 2004 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=NH|SiBBoR][

Jo, upplösningen i spelet, men inte upplösningar på skärmar i sig. Visst att en del skärmar inte pallar vissa upplösningar osv., men det tycker jag är tillräckligt off topic. Likaledes är även detta meddelande väldigt off topic.

D3 lär kräva en del på högre upplösningar och med massa ögongodis påslaget, men det sägs ju vara välprogrammerat så att det går att spela på svensson-burkar också. weei!

Du lär väl knappast spela spelet i en upplösning som inte din skärm pallar?
Merparten av köparna av Doom3 har inte skärmar som är lämpade för att köra 1600 x 1200. Vad är det då för mening att testa det, förutom att visa på hur kraftfulla de nya korten är? Hårdvarupropaganda, inget annat.

Vad då? Det är väl självklart att man vill se en lägre och en högre upplösning? Tycker dem gjorde helt rätt som pressande hårdvaran till max och visade vad man kan förvänta sig. Skulle dem endast ha testat 1024*768 och ex. 1280*1024/960 istället så hade man inte lika lätt kunna klura ut hur kraftig hårdvaran behöver vara. nu vet man att någonstans mittemellan dessa två alt. ligger man om man spelar med upplösning 1280*1024/960.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
676102
July 23, 2004 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

Dock är det ju totalt felaktigt om man vill vara en seriös publikation. Strider mot alla pressetiska regler.

skulle vi slänga sakerna istället?

det vore dumt snarare än etiskt tycker jag =)

Avatar
Strasser
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
Member Since:
October 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
676665
July 23, 2004 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är en fråga om att vara jävig, vilket lätt kan hända om man bara "får" saker från tillverkarna.

Även läsare kan uppfatta recensenten som jävig på grund av sådana små detaljer

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
676682
July 23, 2004 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Strasser wrote: Det är en fråga om att vara jävig, vilket lätt kan hända om man bara "får" saker från tillverkarna.

Även läsare kan uppfatta recensenten som jävig på grund av sådana små detaljer

bla, bla. oftast ger NH bort sina saker som vinster i tävlingar.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
676755
July 23, 2004 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Strasser wrote: Det är en fråga om att vara jävig, vilket lätt kan hända om man bara "får" saker från tillverkarna.

Även läsare kan uppfatta recensenten som jävig på grund av sådana små detaljer

kolla igenom recensionerna vi har och gissa vilka saker vi fåt behålla
oftast är det "tyvärr) inte de saker som vi ger bäst omdömen som vi får behålla

dessutm: om vi inte behåller saker kan vi inte göra uppföljningsartiklar
jag hade inte kunnat testa shader model 3.0 i far cry
jag hade inte kunnat uppdatera referensresultat i recensioner när tillverkarna kommer med nya drivrutiner
jag hade inte kunnat lägga till nya spel i testsviterna osv.

kort sagt hadevi inte kunnat ge en rättvis bild av produkterna om vi INTE behöll en hel del av dem

for the record har vi aldrig ens råkat ut för någon som ens insinuerat att vi skulle få behålla något om vi gav dem bra omdöme
många saker vet vi inte heller om vi kommer få behålla eller ej då recensionen publiceras, tex. X800 Pro som jag har hemam nu, ATi har aldrig bett om att få det tillbaka helt enkelt och jag ser ingen anledning att påminna dem om att jag har det hur det skulle kunna göra mig jävig ser jag inte

speciellt om vi tittar på moderkort och sånt, hur skulle vi någonsin kunna testa något alls om vi inte behöll saker
tänk på nya intel plattformen nu, vi måste ha DDR2, PCi Express-grafikkort, en processor och ett moderkort
vi får knappast in alla dessa saker samtidigt för recension alltså måste vi behålla sakerna för att kunna göra ett test

att springa och köpa allt är det i princip ingen publikation som gör, jag har hittills stött på en enda
skillnaden är kanske att andra hymlar med det, personligen vet jag att vi inte har något att dölja på denna punkt dock så jag ser ingen anledning att inte vara rak

trörr, sova nu sorry för att jag skrive rsom en kratta =)

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
676770
July 23, 2004 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart ni ska ta saker.
Vi vill ju inte ha något PC för alla, som iallafall för ett år sedan satt och testade de nyaste prylarna på referensdatorn, i vilken det tuffade på en 800 MHz P3. 😉

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
677251
July 24, 2004 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Redfaction] Underligt det går då fan inte på min CRT skärm och finne ringen anledning då det fyrkantiga blir fyrkantigt med 1280x960 så..:)

Och standard var ju förr iallafall 1280x1024 men det är ju en felaktig form då det inte blir fyrkantigt då.

Men det kanske är en annan formfaktor på alla dessa TFT skärmar som kommer men som tur är så ehöve rjag inte bry mig om det på ett tag då det inte finns skärmar i vettiga prisklasser än som går att spela på alltså av TFT typ.

Märkligt. Det går hur bra som helst med 1280 x 1024 på min 19" CRT, och för den delen går det utmärkt att spela på en del TFT-skärmar.
Jag skulle tro att det är fler som spelar i 1280 x 1024 än i någon annan upplösning bland mina vänner.
Bara för att kolla efter, så gick jag in på Sonys och Eizos hemsidor, och de vet konstigt nog vad 1280 x 1024 är. De rekommenderar t.o.m. den upplösningen på många av sina skärmar. Dock står det inget om att 1280 x 960 skulle vara rätt upplösning.....

Kan bero på att det är en gammal standard som inte är rätt räkna på förhållandet mellan 1024x768 och sen räknar du på 1280x1024 så ser du att 1280x1024 är fel men 1280x960 är rätt.

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
677385
July 24, 2004 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=denstore][quote=Redfaction] Underligt det går då fan inte på min CRT skärm och finne ringen anledning då det fyrkantiga blir fyrkantigt med 1280x960 så..:)

Och standard var ju förr iallafall 1280x1024 men det är ju en felaktig form då det inte blir fyrkantigt då.

Men det kanske är en annan formfaktor på alla dessa TFT skärmar som kommer men som tur är så ehöve rjag inte bry mig om det på ett tag då det inte finns skärmar i vettiga prisklasser än som går att spela på alltså av TFT typ.

Märkligt. Det går hur bra som helst med 1280 x 1024 på min 19" CRT, och för den delen går det utmärkt att spela på en del TFT-skärmar.
Jag skulle tro att det är fler som spelar i 1280 x 1024 än i någon annan upplösning bland mina vänner.
Bara för att kolla efter, så gick jag in på Sonys och Eizos hemsidor, och de vet konstigt nog vad 1280 x 1024 är. De rekommenderar t.o.m. den upplösningen på många av sina skärmar. Dock står det inget om att 1280 x 960 skulle vara rätt upplösning.....

Kan bero på att det är en gammal standard som inte är rätt räkna på förhållandet mellan 1024x768 och sen räknar du på 1280x1024 så ser du att 1280x1024 är fel men 1280x960 är rätt.

Ur den synpunkten är det rätt ja, men 1280x1024 är långt vanligare.
Rekommenderad och mest använda upplösningen på 19" CRT och 17" TFT.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
677579
July 24, 2004 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=Redfaction][quote=denstore][quote=Redfaction] Underligt det går då fan inte på min CRT skärm och finne ringen anledning då det fyrkantiga blir fyrkantigt med 1280x960 så..:)

Och standard var ju förr iallafall 1280x1024 men det är ju en felaktig form då det inte blir fyrkantigt då.

Men det kanske är en annan formfaktor på alla dessa TFT skärmar som kommer men som tur är så ehöve rjag inte bry mig om det på ett tag då det inte finns skärmar i vettiga prisklasser än som går att spela på alltså av TFT typ.

Märkligt. Det går hur bra som helst med 1280 x 1024 på min 19" CRT, och för den delen går det utmärkt att spela på en del TFT-skärmar.
Jag skulle tro att det är fler som spelar i 1280 x 1024 än i någon annan upplösning bland mina vänner.
Bara för att kolla efter, så gick jag in på Sonys och Eizos hemsidor, och de vet konstigt nog vad 1280 x 1024 är. De rekommenderar t.o.m. den upplösningen på många av sina skärmar. Dock står det inget om att 1280 x 960 skulle vara rätt upplösning.....

Kan bero på att det är en gammal standard som inte är rätt räkna på förhållandet mellan 1024x768 och sen räknar du på 1280x1024 så ser du att 1280x1024 är fel men 1280x960 är rätt.

Ur den synpunkten är det rätt ja, men 1280x1024 är långt vanligare.
Rekommenderad och mest använda upplösningen på 19" CRT och 17" TFT.

Jo men nu är det så att jag räknar till mig det som är rätt och litar ej på vad som är rekommenderat. Finns ju faktiskt en bra anledning till att 1280x960 blivit mer och mer vanligt i spel..:)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL