Doom 3 "Final" prestandatestas|Page 4|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Doom 3 "Final" prestandatestas
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
677677
July 24, 2004 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote:
Jo men nu är det så att jag räknar till mig det som är rätt och litar ej på vad som är rekommenderat. Finns ju faktiskt en bra anledning till att 1280x960 blivit mer och mer vanligt i spel..:)

hjälper inte att räkna till sig något när skärmen kör 1280x1024 native 😉

men visst är man ute efter 4:3 ratio så är 1280x690 korrekt
dock bör all vettigt programmerade spel ge samma aspektratio ändå (förutom på 2d-saker)

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
677731
July 25, 2004 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Redfaction] Jo men nu är det så att jag räknar till mig det som är rätt och litar ej på vad som är rekommenderat. Finns ju faktiskt en bra anledning till att 1280x960 blivit mer och mer vanligt i spel..:)

hjälper inte att räkna till sig något när skärmen kör 1280x1024 native 😉

men visst är man ute efter 4:3 ratio så är 1280x690 korrekt
dock bör all vettigt programmerade spel ge samma aspektratio ändå (förutom på 2d-saker)

Jag kör min skärm i 1280x960 och jag tror också alla spel jag kör går att köra i den upplösningen då spelföretagen har fattat att den är rätt.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
677820
July 25, 2004 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote:

Jag kör min skärm i 1280x960 och jag tror också alla spel jag kör går att köra i den upplösningen då spelföretagen har fattat att den är rätt.

jepp du har en CRT, jättebra, en CRT har ingen native upplösning, du kan köra vilken upplösning du vill
på TFTs är det annorlunda

i vilket fall: det finns fler ratios än 4:3 och 16:9 bara för att de är vanligast betyder det inte att de är mest rätt

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
678076
July 25, 2004 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

som jag skrev i ett inlägg så sade ATi att det är deras OGL-del i drivisarna som dem behöver arbeta med. Kika in detta citat: "We are confident we will do whatever is necessary to make our OGL driver the new industry standard for stability and performance."

TeamRadeon.com wrote: ATI Response to Doom 3 Benchmarks
Published: 7/23/2004
Author: Team Radeon
Hear what ATI have to say about the latest Doom 3 benchmarks.

One of our staff contacted ATI to inquiry about the highly debated Doom 3 benchmarks that were recently released, here is what was asked:

"I'm just emailing you because I have alot of confused gamers from both Team Radeon and x-3Dfx about what's really happening in Doom3. What they've been presented paints a relatively poor picture on the x800 Pro and x800 XT PE prompting many fellow gamers (about 400 on Team Radeon and 300 or so on x-3Dfx) to question wether or not they should cancel there pre-orders."

ATI response:

"Hi Richard - this is a non issue - Doom 3 isn't even available yet, and we all know that some of our competitors use partial precision where possible. We expect to have updated drivers available in the coming weeks."

UPDATE: "...And btw, let's not lose sight of the fact that ATI performance isn't relatively poor at all. I think Kyle himself said that even the X800pro delivered 'great' performance, and Carmack said in the HardOCP article that there's more to consider than just frame rate. The frame rate difference even today is so minor, it's impossible to tell without diagnostic tools - ie: the end user experience isn't affected. And with ATI you get full-precision enabled all the time - we don't do PP (on R3XX and R4XX) like some of our competitors. It's also important to note that most of today's games play faster on ATI hardware, and you can expect that to extend to other 'big title' games expected this summer. Chris"

Chris Hook

We've found this statement, below, from Dave Orton ATi's CEO to add to the mix which can be found on DriverHeaven:
"We are always looking for ways to improve our products. And a key part of that is our software. Many of the improvements that we have made in the software area are already evident. For example, we have improved our testing processes, resulting in more frequent and more stable drivers and we have implemented a feedback program to learn of driver bugs early on so we can rectify them. Some of the improvements aren’t evident yet, but will be soon. It’s readily apparent that the work we’ve done on the DX driver is world class. We are confident we will do whatever is necessary to make our OGL driver the new industry standard for stability and performance."

Check out our forums to join the current discussion about the Doom 3 benchmarks.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
678137
July 25, 2004 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: som jag skrev i ett inlägg så sade ATi att det är deras OGL-del i drivisarna som dem behöver arbeta med.

jag var i köpenhamn och träffade Chris Hook i tisdags och jag måste bara flika in att man fick rätt så mycket "bortförklaringsvibbar" av honom.
Hans första reaktion när jag tog upp Doom 3 benchmarksen var "det är ingen nä,nvärd skillnad" trots att där var ett par tester där X800 Pro verkligen fick brutalt storstryk.
Problemet är väl att de nya OGL-drivrutinerna inte kommer förrän i slutet av september :/
vid det laget har man ju redan lirat igenom Doom 3 flera gånger 😉

_Xenomorph_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
Member Since:
May 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
678353
July 25, 2004 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Redfaction]

Jag kör min skärm i 1280x960 och jag tror också alla spel jag kör går att köra i den upplösningen då spelföretagen har fattat att den är rätt.

jepp du har en CRT, jättebra, en CRT har ingen native upplösning, du kan köra vilken upplösning du vill
på TFTs är det annorlunda

i vilket fall: det finns fler ratios än 4:3 och 16:9 bara för att de är vanligast betyder det inte att de är mest rätt

Ja faktiskt så är 5:4 en vanligare ratio på TFT-skärmar och nyare CRT-skärmar för den delen också =) Testa mät era skärmar.

1280x1024 är en 5:4-upplösning

Mät såhär: Dela Bredden med höjden på skärmen, får ni 1.333 är det 4:3-ratio, får ni 1.25 är det en 5:4-ratio.

Min Samsung 959NF CRT-skärm har en ratio på 4:3

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
678417
July 25, 2004 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=NH|SiBBoR]som jag skrev i ett inlägg så sade ATi att det är deras OGL-del i drivisarna som dem behöver arbeta med.

jag var i köpenhamn och träffade Chris Hook i tisdags och jag måste bara flika in att man fick rätt så mycket "bortförklaringsvibbar" av honom.
Hans första reaktion när jag tog upp Doom 3 benchmarksen var "det är ingen nä,nvärd skillnad" trots att där var ett par tester där X800 Pro verkligen fick brutalt storstryk.
Problemet är väl att de nya OGL-drivrutinerna inte kommer förrän i slutet av september :/
vid det laget har man ju redan lirat igenom Doom 3 flera gånger 😉

Se där, ett prelimärt datum för förbättrade OGL-drivisar :). Jag ser enormt mycket fram emot den biten. Det är inte enorma skillnader i OGL-baserade spel i dagens läge, iaf håller ATi:s bestar FPS:en på en spelbar nivå, så jag tror dem har mycket att hämta, och vinna där.

Interjuv med Chris Hook..? Blir det någon artikel på NH om det eller kan du bidra med fakta om vad som sades?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
678438
July 25, 2004 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote:
Interjuv med Chris Hook..? Blir det någon artikel på NH om det eller kan du bidra med fakta om vad som sades?

Nope ingen intervju, bara ett litet möte. Har sådana titt som tätt utan att det blir artiklar av det. Håller mig uppdaterad med vad som är på gång helt enkelt, det mesta som sägs är dock off the record och inget som går att publicera.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
678485
July 25, 2004 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=NH|SiBBoR] Interjuv med Chris Hook..? Blir det någon artikel på NH om det eller kan du bidra med fakta om vad som sades?

Nope ingen intervju, bara ett litet möte. Har sådana titt som tätt utan att det blir artiklar av det. Håller mig uppdaterad med vad som är på gång helt enkelt, det mesta som sägs är dock off the record och inget som går att publicera.

aha, ok. det är bra UndaC - håll dig uppdaterad ;D!
Det verkar iaf som om ATi har lite större saker på gång med sina drivrutiner, korrekt? Instancing-stödet, OGL-uppdatering, bugg-mekk etc.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
678499
July 25, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: [quote=UndaC][quote=NH|SiBBoR] Interjuv med Chris Hook..? Blir det någon artikel på NH om det eller kan du bidra med fakta om vad som sades?

Nope ingen intervju, bara ett litet möte. Har sådana titt som tätt utan att det blir artiklar av det. Håller mig uppdaterad med vad som är på gång helt enkelt, det mesta som sägs är dock off the record och inget som går att publicera.

aha, ok. det är bra UndaC - håll dig uppdaterad ;D!
Det verkar iaf som om ATi har lite större saker på gång med sina drivrutiner, korrekt? Instancing-stödet, OGL-uppdatering, bugg-mekk etc.

framförallt är det förbättrat DX9-tjaffs (iom lanseringen av DirectX9.0c och därmed Shader Model 2.0b) samt den omskrivna OGL-delen
men också en helt ny kontrollpanel, har sett lite demos på den och det ser mäkta nice ut, snyggt, lättanvänt och massa fina funktioner

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
678534
July 25, 2004 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=NH|SiBBoR][quote=UndaC][quote=NH|SiBBoR] Interjuv med Chris Hook..? Blir det någon artikel på NH om det eller kan du bidra med fakta om vad som sades?

Nope ingen intervju, bara ett litet möte. Har sådana titt som tätt utan att det blir artiklar av det. Håller mig uppdaterad med vad som är på gång helt enkelt, det mesta som sägs är dock off the record och inget som går att publicera.

aha, ok. det är bra UndaC - håll dig uppdaterad ;D!
Det verkar iaf som om ATi har lite större saker på gång med sina drivrutiner, korrekt? Instancing-stödet, OGL-uppdatering, bugg-mekk etc.

framförallt är det förbättrat DX9-tjaffs (iom lanseringen av DirectX9.0c och därmed Shader Model 2.0b) samt den omskrivna OGL-delen
men också en helt ny kontrollpanel, har sett lite demos på den och det ser mäkta nice ut, snyggt, lättanvänt och massa fina funktioner

mitt hjärta bultar allt snabbare (om det är för dig eller ATi får du klura ut själv)

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
680294
July 27, 2004 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Redfaction] Underligt det går då fan inte på min CRT skärm och finne ringen anledning då det fyrkantiga blir fyrkantigt med 1280x960 så..:)

Och standard var ju förr iallafall 1280x1024 men det är ju en felaktig form då det inte blir fyrkantigt då.

Men det kanske är en annan formfaktor på alla dessa TFT skärmar som kommer men som tur är så ehöve rjag inte bry mig om det på ett tag då det inte finns skärmar i vettiga prisklasser än som går att spela på alltså av TFT typ.

Märkligt. Det går hur bra som helst med 1280 x 1024 på min 19" CRT, och för den delen går det utmärkt att spela på en del TFT-skärmar.
Jag skulle tro att det är fler som spelar i 1280 x 1024 än i någon annan upplösning bland mina vänner.
Bara för att kolla efter, så gick jag in på Sonys och Eizos hemsidor, och de vet konstigt nog vad 1280 x 1024 är. De rekommenderar t.o.m. den upplösningen på många av sina skärmar. Dock står det inget om att 1280 x 960 skulle vara rätt upplösning.....

1280x1024 är standard på mina två 19" CRT också och det är många spel som stödjer det.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
680304
July 27, 2004 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=denstore][quote=Redfaction]

1280x960 kör man ju på den du nämner finns det ju inget sel som kör.

Och ingen skärm heller för den delen.

Konstigt. Min 17" TFT kör det som standard, och jag valde precis de inställningarna i Call of Duty. Men det är ju säkert bara en dröm....;)

Underligt det går då fan inte på min CRT skärm och finne ringen anledning då det fyrkantiga blir fyrkantigt med 1280x960 så..:)

Och standard var ju förr iallafall 1280x1024 men det är ju en felaktig form då det inte blir fyrkantigt då.

Men det kanske är en annan formfaktor på alla dessa TFT skärmar som kommer men som tur är så ehöve rjag inte bry mig om det på ett tag då det inte finns skärmar i vettiga prisklasser än som går att spela på alltså av TFT typ.

Brukar inte skärmar vara fyrkantiga lr vadå? 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 29
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL